یکشنبه, ۳ بهمن(۱۱) ۱۴۰۰ / Sun, 23 Jan(1) 2022 /
           
فرصت امروز

مهارت های ارتباطی (Communication Skills) از آن دست ویژگی هایی است که کارآفرینان بدون آن حتی یک لحظه هم در ماراتن کسب و کار دوام نمی آورند. همانطور که یک سرمربی فوتبال برای پیاده کردن تاکتیک های خود در زمین مسابقه باید خیلی خوب با بازیکنانش ارتباط برقرار کند، شما هم به عنوان یک کارآفرین باید خیال تان بابت انتقال درست ایده ها و نظرات تان به دیگران راحت باشد. وگرنه وضعیت کارمندان تان مثل بازیکنان تیمی می شود که بدون اینکه حتی یک نفرشان هم از نقشش در بازی خبر داشته باشد جلوی رقیبی در حد و اندازه بایرن مونیخ قرار گرفته اند. فکر می کنم پیش بینی نتیجه چنین بازی نابرابری اصلا کار سختی نباشد، مگر نه؟

شاید شما پیش خودتان فکر کنید موفقیت در دنیای کارآفرینی آنقدرها هم ربطی به مهارت های ارتباطی ندارد. خب تا وقتی می شود به تنهایی پروژه ها را جلو برد، اصلا چرا باید زحمت سر و کار داشتن با یک عالمه کارمند و همکار اعصاب خُردکن را به خودتان بدهید؟ قبول دارم این ایده دقیقا مثل فیلم های هالیوودی جذاب و هیجان انگیز است، اما راستش را بخواهید با اجرای آن فقط خودتان را به دردسر خواهید انداخت؛ به همین سادگی.

 باور کنید یا نه، انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند؛ البته مگر اینکه رمان های علمی- تخیلی را خیلی جدی گرفته باشید! دقیقا به همین خاطر شما به عنوان یک کارآفرین تا وقتی نتوانید با دیگران مثل آب خوردن ارتباط برقرار کنید، حتی یک قدم هم در کارتان پیشرفت نخواهید کرد. فعالیت هایی مثل بازاریابی، فروش، طراحی استراتژی کسب و کار و از همه مهمتر تعامل با مشتریان بدون یادگیری مهارت های ارتباطی بیشتر شبیه افسانه های باستانی هستند تا واقعیت. 

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

اگر شما فکر می کنید مهارت های ارتباطی آنقدر موضوع ساده ای است که حتی لازم نیست یک کلمه هم درباره اش یاد بگیرید، باید حسابی ناامیدتان کنیم. کافی است نگاهی به دور و برتان بیندازید تا خیلی خوب متوجه شوید بسیاری از کارآفرینان حتی برای یک گفت و گوی ساده با همکاران شان هم با یک عالمه چالش دست و پنجه نرم می کنند. البته در این بین باید دور کارآفرینان بزرگی مثل ایلان ماسک یا ریچارد برانسون را خط بکشید، چراکه آنها مثل بازیگران حرفه ای بلدند چطور ایده های شان را طوری بیان کنند که همه سر جای شان میخکوب شوند؛ انگار که اصلا هیچ کاری مهمتر از گوش دادن به ایده آنها در دنیا وجود هم ندارد!

مطلب مرتبط: معمای بهبود مهارت های ارتباطی: هر آنچه کارآفرینان و بازاریاب ها باید بدانند!

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کارآفرینی برای اینکه بتواند در لیگ قهرمانان کسب و کارها موفق شود، چاره ای به جز یادگیری مهارت ارتباطی، آن هم به بهترین شکل ممکن، ندارد. به هر حال اینجا پای آینده کاری و اعتبار برند شما در میان است و ماجرا اصلا شوخی بردار نیست. پس اگر برقراری ارتباط با همکاران و مشتریان برای شما هم مثل عبور از هفت خان رستم است، به هیچ وجه این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله می خواهیم سیر تا پیاز مهارت های ارتباطی را برای شما توضیح دهیم. برای این کار هم به جای استفاده از مفاهیم عجیب و غریب، اول از همه سراغ یک تعریف جمع و جور از این مهارت می رویم و بعدش هم اهمیت و انواع آن را به شما معرفی می کنیم. خب حالا دیگر آماده شوید تا کم کم ماجراجویی مان را شروع کنیم. 

مهارت های ارتباطی: تعریفی ساده از مفهومی کاربردی!

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

یادگیری یک مهارت تازه همیشه دردسرهای خاص خودش را دارد. اگر دور آن دسته از کسانی را که همیشه جلوی یادگیری مهارت های تازه مقاومت می کنند را خط بکشیم، بازهم خیلی از کارآفرینان تا دقیقا متوجه نشوند با چه مهارت تازه ای رو به رو هستند قدم از قدم برنمی دارند. اگر از مخاطب های ثابت روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید که راه حل ما برای جلب نظر اینطور افراد چیزی نیست به غیر از ارائه یک تعریف ساده و جمع و جور. خب تا وقتی شما ندانید دقیقا با چه مهارتی مواجه هستید، حق دارید روی خوشی به آن نشان ندهید. به ویژه اگر مهارت پیش پای تان کلی تعریف جورواجور و حتی متناقض داشته باشد.

اگر شما تا به حال با کلی تعریف سخت و پیچیده درباره مهارت های ارتباطی سر و کار داشته اید، باید همین اول کار از شما بخواهیم که همه آنها را دور بریزید. ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با چنین تعاریف پیچیده ای نداریم. خب اگر یک مهارت کاری آنقدر سخت است که حتی تعریفش را هم با کلی زحمت می شود فهیمد، اصلا چرا باید خودتان را به دردسر بیندازید و آن را یاد بگیرید؟

مهارت های ارتباطی در ساده ‏ترین معنا به توانایی هر فرد برای انتقال و دریافت اطلاعات مختلف در موقعیت های اجتماعی اشاره دارد. همانطور که می ‏بینید این مفهوم خیلی امر پیچیده ای نیست. راستش را بخواهید، خیلی از انسان ها در طول روز بدون اینکه حتی یک کلمه درباره مهارت های ارتباطی شنیده باشند، مثل کارآفرینان بزرگ دنیا با دیگران تعامل دارند. البته این تمام ماجرا نیست، چراکه شما به عنوان کارآفرین باید بتوانید از این مهارت روزمره در چارچوب سازمانی استفاده کنید. با این حساب تفاوت مهارت ارتباطی معمولی با کاربرد آن در عرصه کسب و کار مثل فرق بین سخنرانی در جمع دوستان با سخنرانی عمومی برای هزاران مخاطب زنده است؛ همینقدر سرگیجه آور و پر از استرس!

همانطور که دنیای فیلم و سریال پر از ژانرهای گوناگون است، مهارت های ارتباطی در عرصه کسب و کار هم یک عالمه تنوع بی نظیر دارد. اجازه دهید یک مثال دم دستی در این رابطه برای تان بزنیم. کارمندی را فرض کنید که در شرکت از همان اول صبح به غیر از ارتباط تلفنی با مشتریان باید حواسش به کار تیمی بر روی پروژه جدید شرکت از طریق ارسال ایمیل برای همکارانش هم باشد. به علاوه مسئولیت سنگین بررسی وضعیت مالی شرکت و گزارش آن در قالب سخنرانی هفتگی به سهامداران هم تماما برعهده کارمند قصه مان است.

احتمالا تا همین جای کار متوجه شده اید که کارمند داستان ما تقریبا با تمام اعضای شرکت ارتباط نزدیکی داشته و نقشی مثل یک مهاجم گلزن دارد. حالا اگر چنین کارمندی بلد نباشد چطور با هر کدام از اعضای شرکت به شیوه ای مناسب و منحصر به فرد ارتباط برقرار کند، بی برو برگشت وضعیتی مثل آلیس در سرزمین عجایب خواهد داشت. اگر نظر ما را بخواهید، آنچه در این بین به او کمک می کند از پس مسئولیت های مهمش بربیاید چیزی نیست به جز مهارت های ارتباطی حرفه ای. 

قبول دارم توضیحات ما تا اینجای کار اصلا برای جلب نظرتان به آشنایی با مهارت های ارتباطی کافی نیست. هرچه باشد شما به عنوان یک کارآفرین اصلا نباید بی گدار به آب بزنید. به همین دلیل قصد داریم در بخش بعدی حسابی درباره مزایای این مفهوم مهم صحبت کنیم. پس اگر هنوز نظرتان به این مهارت مهم جلب نشده است، بخش بعدی مخصوص شماست!

مطلب مرتبط: مهارت های ارتباطی موردنیاز کارآفرینان

چرا مهارت های ارتباطی اینقدر مهم است؟

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

حالا که با تعریف مهارت های ارتباطی آشنا شدید، بد نیست از خودتان بپرسید چرا این مفهوم اینقدر مهم است؟ اصلا بر فرض مهارت های ارتباطی مهمترین استراتژی دنیا باشد، آیا این مفهوم مهم به درد شما هم می خورد؟ بی شک اگر نتوانید جواب درست و حسابی برای این سوال پیدا کنید، تقریبا هیچ دلیلی برای یادگیری این مهارت در دست نخواهید داشت. البته لازم نیست خیلی خودتان را نگران کنید؛ ما در ادامه سعی می کنیم مثل معلم های کاربلد دلیل اهمیت و مزایای این مهارت مهم را برای تان توضیح دهیم. قول می دهیم وقتی با مزایای این مهارت آشنا شوید، دیگر حتی یک دقیقه هم بدون آن دست به تعامل با دیگران نزنید. اجازه دهید بدون هیچ توضیح اضافه ای برویم سراغ بعضی از مزایای مهارت های ارتباطی در دنیای کسب و کار.

ایجاد اعتماد در بین همکاران

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

کارمندی را در نظر بگیرید که به تازگی وارد فضای کاری جدیدی شده است. شما را نمی دانم، ولی من که اینطور موقع ها کلی طول می کشد تا بتوانم با همکاران جدیدم صمیمی شوم و اعتمادشان را جلب کنم. اگر شما هم جزو آن دسته از کارآفرینانی هستید که آرزو دارند در یک چشم به هم زدن بتوانند با هر کسی صمیمی شوند و اعتمادشان را جلب کنند، مهارت های ارتباطی پیشنهادی است که هیچ جوره نمی توانید آن را رد کنید. 

مهارت های ارتباطی به شما کمک می کند تا دقیقا مثل مجری های کارکشته حتی سخت ترین ایده ها و دیالوگ ها را مثل آب خوردن با همکاران تان در میان بگذارید. همچنین در این مجموعه از مهارت ها شما یاد می گیرید که چطور با دقت بالا به حرفه ای دیگران توجه کنید و بدون دردسر اضافه منظورشان را متوجه شوید. خب با این توصیف ها مگر دلیلی هم برای عدم اعتماد همکاران تان به شما باقی می ماند؟ هرچه باشد آرزوی هر کسی داشتن یک همکاری با گوش های شنواست، مگر نه؟

جلوگیری از سوء تفاهم های رایج

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

خیلی از مشکلات بزرگ در تیم های کاری که در نگاه اول هیچ جوره حل شدنی نیستند، به خاطر مهارت های ارتباطی پایین کارمندان شکل می گیرد. اگر شما بلد باشید که چطور با همکاران تان تعامل داشته و منظور همدیگر را خیلی خوب درک کنید، دیگر دلیلی برای بروز مشکل در شرکت باقی نخواهد ماند. قبول دارم که صحبت کردن درباره این موضوع خیلی سخت تر از حل و فصل کردنش است، اما شما به هر حال باید از یک جایی کارتان را شروع کنید. وگرنه مثل کوهنوردی خواهید بود که به خاطر ترس از مشکلات مسیر اصلا طرف کوه هم نمی رود، چه برسد به اینکه بخواهد به یک قله هم صعود کند! 

اجازه دهید با هم روراست باشیم؛ مهارت های ارتباطی به شما این فرصت را می دهد تا تبدیل به یک ایلان ماسک جدید شوید و طوری منظورتان را به دیگران منتقل کنید که حتی یک نفر هم پیدا نشود که دست رد به ایده های تان بزند. ماجرا جالب شد، نه؟ 

مطلب مرتبط: اهمیت مهارت های ارتباطی و 4 روش بهبود آنها

اگر شما هم بارها و بارها با تعجب به توانایی های ارتباطی بالای کارآفرینان بزرگ نگاه کرده اید و دل تان می خواهد دقیقا مثل آنها شوید، فرمول جادویی ما برای شما آشنایی با مهارت های ارتباطی است. این امر به شما کمک می کند تا تبدیل به همان کارآفرینی شوید که مشتریان و همکاران تان انتظارش را دارند. 

تعامل بهتر با همکاران و مشتریان

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

اگر فکر کرده اید مهارت های ارتباطی فقط وضعیت شما در ارتباط با همکاران تان را بهبود می بخشد، سخت دراشتباهید. کافی است وضعیت مدیر فروشی را در نظر بگیرید که به غیر از سر و کار داشتن با اعضای تیمش باید جواب هزاران مشتری را نیز بدهد. گمان نمی کنم کسی در دنیا باشد که چنین موقعیت کاری را خیلی دوست داشته باشد. البته کسانی که مهارت های ارتباطی بالایی دارند، اصلا اینطور نخواهند بود.  

تعامل خوب با مشتریان برای خیلی از کارآفرینان مثل صعود به قله اورست غیرممکن به نظر می رسد. اگر شما در این میان مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشید، در یک چشم به هم زدن مثل سرمربی فوتبالی خواهید شد که همه هواداران تیم دیوانه وار دوستش دارند. تنها کاری که شما برای تبدیل شدن به چنین کارآفرین مشهوری باید انجام دهید، آشنایی با مهارت های ارتباطی در عرصه کسب و کار؛ البته به طور درست است، وگرنه نه تنها خبری از بهبود وضعیت تان نیست، بلکه با طناب پوسیده راهنمایی های اشتباه برندتان به ته چاه سقوط خواهد کرد. 

مهارت های ارتباطی به شما کمک می کند تا ارتباطات تان با همکاران و مشتریان را مثل ساعت دقیق پیش ببرید. اینطوری دیگر خبری از نارضایتی های اعصاب خرد کن مشتریان و اعتراض های گاه و بیگاه همکاران نخواهد بود؛ به همین سادگی!

افزایش بهره وری 

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

وقتی شما درک درستی از انتظارات همکاران یا مدیران شرکت داشته باشید و خیلی خوب هم بتوانید ایده های تان را به آنها منتقل کنید، دیگر هیچ چیزی در دنیا نمی تواند مانع افزایش بهره وری تان شود. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند برای افزایش بهره وری باید مثل قهرمان های المپیک سخت تمرین کنند. در این صورت احتمالا مهارت های ارتباطی شما را شر از دردسرهای بی پایان خلاص خواهد کرد. 

ماجرا در اینجا تا حد زیادی شبیه به وضعیت یک تهیه کننده کاربلد در فرآیند ساخت یک فیلم پرفروش است. اگر تهیه کننده ماجرای ما مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشد، خیلی راحت می تواند عوامل ساخت فیلم را در کنار هم نگه دارد و هر مشکلی را با درک درست مسئله و بیان مو به موی ایده مدنظرش حل و فصل کند. این یعنی نه تنها خبری از بحث و درگیری های رایج در میان گروه نخواهد بود، بلکه همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود. دست آخر هم کلی جایزه سینمایی و صدالبته بازگشت سرمایه رویایی برای تهیه کننده قصه مان باقی خواهد ماند. حالا اگر شما هم به عنوان یک کارآفرین به مهارت های ارتباطی توجه کنید، حال و روزتان دقیق مثل همین مثال تهیه کننده ما خواهد شد. همینقدر جذاب و هیجان انگیز!

یادتان باشد شما برای افزایش بهره وری تان لازم نیست ساعت های بیشتری خودتان را در دفتر کار زندانی کنید. بلکه باید مهارت های بیشتر و کاربردی تری را یاد بگیرید. یکی از مهارت های اساسی هم در این میان مربوط به حوزه تعامل و ارتباط با دیگران است. فکر می کنم حالا دیگر کاملا اهمیت مهارت های ارتباطی در دنیای کسب و کار را درک کرده باشید، مگر نه؟

مطلب مرتبط: مهارت های ارتباطی رهبران بزرگ

انواع مهارت های ارتباطی: ورود به دنیایی رنگارنگ با یک دسته بندی دقیق

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

احتمالا شما الان انتظار دارید با فهرستی بلندبالا از مهارت های اساسی در حوزه ارتباطات مواجه شوید. خب هرچه باشد شما هم تعریف درستی از این مهارت یاد گرفته اید و هم خیلی خوب اهمیت آن در حوزه کسب و کار را درک می کنید. با این حساب کاملا آماده هستید تا تخته گاز به سوی استفاده از این مهارت در کسب و کارتان بروید. اگر خیلی عجله دارید تا از این مهارت به طور عملی استفاده کنید، باید از شما بخواهیم که پای تان را روی ترمز قرار دهید؛ چراکه با این سرعت هر لحظه امکان سرنگونی اتومبیل کسب و کارتان وجود دارد!

وضعیت شما الان مثل دانشجوی معماری است که تازه با تعاریف نقشه کشی و طراحی ساختمان آشنا شده و باعجله می خواهد هر طور که شده یک برج در حد و اندازه ایفل طراحی کند. احتمالا شما هم قبول دارید که چنین تلاشی هیچ سرانجام خوبی به همراه ندارد. هرچه باشد دانشجوی قصه ما اول از همه باید با انواع نقشه کشی و طراحی ساختمان آشنا شود. وگرنه برج ایده آلش هنوز تمام نشده کاملا فرو خواهد ریخت. 

ما در اینجا برای اینکه شما در تجربه اول تان از کار با مهارت های ارتباطی خیلی حس و حال روز اول مدرسه را پیدا نکنید، می خواهیم دسته بندی دقیق از انواع این مهارت های کاربردی ارائه کنیم. اینطوری شما به جای تجربه ای مثل روز اول مدرسه یا صبح امتحان، بیشتر یاد زنگ ورزش خواهید افتاد (امیدوارم خیلی با مثالم از بحث منحرف نشده باشیم!). پس این شما و این هم انواع مهارت های ارتباطی.

1.    ارتباطات کلامی

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

وقتی صحبت از مهارت های ارتباطی می شود، اولین چیزی که به ذهن آدم می رسد جلسات کاری شلوغ و کارآفرینانی است که سعی دارند به هر قیمتی که شده ایده شان را با آب و تاب فراوان به دیگران ارائه کنند. ارتباط کلامی به طور کلی هر آنچه شما در محیط کار به زبان می آورید را شامل می شود. با نگاهی به دور و اطراف تان خیلی سریع متوجه می شوید ارتباطات کلامی چه نقش مهمی در عرصه کسب و کار دارد. شما را نمی دانم، ولی برای من که تصور عرصه کسب و کار بدون توانایی ارتباط کلامی غیرممکن است!

یکی از مثال های دم دستی درباره مهارت ارتباط کلامی برای تاثیرگذاری بر روی دیگران مربوط به معلم هاست. بله درست شنیدید! سر و کار داشتن با یک عالمه دانش آموز کاری نیست که هر کسی از پس آن بربیاید. معلم های خوبی که همه دوست دارند در کلاس شان حاضر باشند، همیشه مهارت ارتباطی شان آنقدر بالاست که می‎توانند پیچیده ترین مفاهیم را هم برای دانش آموزان خردسال شان مثل یک سرگرمی ساده توضیح دهند. 

2.    ارتباطات غیرکلامی

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

همانطور که کارگردان تئاتر خیلی خوب بلد است از پشت صحنه و فقط با چند حرکت دست و صورت به بازیگرانش برای ایفای هرچه بهتر نقش شان کمک کند، کارآفرینان حرفه ای هم گاهی اوقات باید دور ارتباطات کلامی را خط بکشند و از راهکارهای دیگر استفاده کنند. شاید این دسته بندی از مهارت های ارتباطی اندکی گیج کننده باشد، اما اگر آن را مثل بازی پانتومیم در نظر بگیرید، مثل آب خوردن متوجه اش خواهید شد. شما در ارتباط غیرکلامی دقیقا در یک صحنه پانتومیم قرار دارید که باید پیام تان را بدون حتی ادای یک کلمه به طرف مقابل برسانید. ماجرا پیچیده شد، نه؟

مطلب مرتبط: مهارت های ارتباطی، نقطه ضعف اکثر مدیران کسب و کار

شاید فکر کنید ارتباطات غیرکلامی اصلا مهم نیست و تا وقتی با صحبت کردن می توانید منظورتان را بیان کنید، یادگیری چنین مهارتی اصلا ارزشش را ندارد. خب در این رابطه تا حدودی حق با شماست، چراکه هیچ چیزی نمی تواند در محیط کار جای صحبت کردن را بگیرید. اگر نظر ما را بخواهید، ارتباط غیرکلامی بیشتر مکمل صحبت های شما با دیگران خواهد بود. از این نظر یادگیری چنین مهارتی اصلا وقت تلف کردن محسوب نمی شود، مگر نه؟

3.    ارتباطات متنی

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

نامه نگاری احتمالا آخرین مهارتی است که شما در این مقاله انتظار دیدنش را دارید. اشتباه نکنید، ما نمی خواهیم شما را به عصر باستان ببریم؛ چراکه مهارت های نگارشی هنوز هم کلی اهمیت دارد. همانطور که انواع نشریات هنوز هم در سراسر دنیا یک عالمه طرفدار پر و پا قرص دارند، مهارت ارتباط متنی هم در عرصه کارآفرینی بی رقیب محسوب می شود. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که طبع نویسندگی دارند، احتمالا در این مهارت هیچ مشکلی نخواهد داشت، در غیر این صورت باید از همین الان روی مهارت نوشتاری تان کار کنید.

شما به عنوان یک کارآفرین باید بتوانید خیلی خوب ایده های تان را روی کاغذ پیاده کنید. وگرنه شاید حتی مدیر بخش کاری تان هم خیلی بی تفاوت از کنار حرفه ای تان عبور کند. باور کنید یا نه، تمام ایده های بی نظیر کاری تا وقتی که روی کاغذ نوشته نشوند، در حد یک رویاپردازی صرف باقی خواهند ماند. پس اگر شما فکر می کنید ایده های خوبی مثل ایلان ماسک در سر دارید، بدون معطلی دست به قلم شوید و آن را روی کاغذ پیاده کنید!

4.    مهارت گوش دادن به دیگران

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

تا اینجای کار ما فقط درباره مهارت های به درد بخور برای انتقال ایده های شما به دیگران حرف زده ایم. حالا قصد داریم کمی زمین بازی را عوض کنیم و شما را در موقعیت شنونده صحبت های بقیه همکاران تان قرار دهیم. اجازه دهید کارمان را در این بخش با یک سوال چالش برانگیز شروع کنیم. آیا تا به حال برای تان پیش آمده است که همکاران تان هرچه سعی می کنند منظورشان را به شما منتقل کنند، بازهم دست خالی سر خانه اول تان برگردید؟

احتمالا هر کارآفرینی دست کم یک بار در طول کارنامه حرفه ای خود تجربه بالا را پشت سر گذاشته است. راستش را بخواهید اینطور وقت ها آدم احساس می کند کاملا از معرکه به دور است. خب اگر کسی را سراغ دارید که با متوجه نشدن ایده های دیگران احساس افسردگی نکند، ما را هم بی خبر نگذارید!

بعضی از کارآفرینان فکر می کنند گوش دادن به دیگران فقط در حفظ ارتباط چشمی خلاصه می شود. چنین اشتباهی دقیقا مثل آن است که یک طرفدار والیبال فکر کند این ورزش فقط بالا و پایین پریدن های بی هدف بازیکنان را شامل می شود؛ همینقدر عجیب و باورنکردنی.

شما به عنوان یک کارآفرین باید یاد بگیرید که به جای زیاد صحبت کردن به حرفه ای بقیه با دقت گوش دهید. به علاوه، وقتی کسی می خواهد با شما حرف بزند، از او بخواهید کاملا شمرده و با لحن مناسبی ایده اش را بیان کند. اگر در این میان بقیه را به استفاده از انواع نمودارها یا زبان بدن نیز تشویق کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. ماجرا ساده تر از آن چیزی بود که فکرش را هم می کردید، نه؟

مطلب مرتبط: چگونه با همکاران بهتر ارتباط برقرار کنیم؟

بهترین مهارت های ارتباطی: فهرستی طلایی برای حرفه ای ها!

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

کلاس درس ما برای حرفه ای شدن در حوزه کارآفرینی دیگر کم کم دارد به آخر کار می رسد. شما فقط چند قدم تا ارتقای کامل مهارت های ارتباطی تان در محل کار فاصله دارید. اگر بخواهیم خیلی رُک و پوست کنده به شما بگوییم، الان وضعیت تان مثل راننده فرمول یکی است که خیلی خوب با دسته بندی ماشین هایی که می تواند برای مسابقه انتخاب کند آشنا شده، اما هنوز هیچ اطلاعی از بهترین ماشین ها در هر دسته بندی ندارد. دقیقا به همین خاطر ما اینجا می خواهیم شما را با بعضی از بهترین مهارت های ارتباطی آشنا کنیم. 

شاید فکر کنید وقتی با انواع مهارت های ارتباطی آشنا شده اید، دیگر صحبت کردن درباره بهترین مهارت ها بی معناست. اجازه دهید برای اینکه بحث مان خیلی پیچیده نشود از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. مثلا همین مهارت ارتباط کلامی را در نظر بگیرید؛ مهارت های جانبی مثل صحبت با اعتماد به نفس بالا یا انتخاب لحنی واضح به شما کمک می کند تا ارتباط کلامی بی عیب و نقصی با بقیه همکاران تان داشته باشید. فکر می کنم حالا دیگر خیلی خوب متوجه شدید چرا در این بخش می خواهیم بهترین مهارت های ارتباطی را مرور کنیم، نه؟

صحبت کردن با اعتماد به نفس: چه کسی یک سخنرانی پر از شک و تردید را دوست دارد؟

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

سرمربی فوتبالی را در نظر بگیرید که در کنار زمین با خونسردی کامل و صدایی نامطمئن مشغول ارائه توصیه های تاکتیکی به بازیکنانش است. نظر شما را نمی دانم، ولی اگر من جای یکی از بازیکنان چنین مربی بودم اصلا به حرفه ای او گوش نمی کردم. خب وقتی کسی اعتماد به نفس لازم برای بیان توصیه هایش را ندارد، اصلا چرا باید خودمان را به زحمت بیندازیم و به حرفه ایش توجه کنیم؟

ماجرای فوق در عرصه کسب و کار نیز مصداق دارد. اگر شما دوست دارید همه طوری به حرفه ای تان گوش دهند که انگار هیچ کار مهمی دیگری در دنیا نیست، هیچ راهی به غیر از افزایش اعتماد به نفس تان هنگام سخنرانی نخواهید داشت. احتمالا الان دارید از خودتان می پرسید فرمول طلایی افزایش اعتماد به نفس چیست. جواب این سوال در دو کار بی نهایت ساده است.

شما برای اینکه با اعتماد به نفس بالا سخنرانی کنید، فقط باید ارتباط چشمی را خوب رعایت کنید و از همه مهمتر اینکه همیشه حالت ایستادن تان را مدیریت کنید. وقتی شما کاملا صاف با سری بالا رو به روی دیگران قرار بگیرید، سیگنال مهمی مبنی بر اعتماد به نفس بالا برای شان ارسال خواهید کرد. اگر در این بین قبل از سخنرانی یا صحبت با همکاران یک بار محورهای اصلی ایده تان را مرور کنید، دیگر هیچ کس در دنیا نمی تواند به حرفه ای تان توجه نکند؛ به همین سادگی!

مطلب مرتبط: 5 مهارت ارتباطی ضروری برای مدیران

واکنش سریع به صحبت های دیگران: ریزه کاری ها را فراموش نکنید!

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

وقتی شما برای کسی با شوق و و ذوق بالا درباره موضوعی حرف می زنید، انتظار دارید دست کم هر چند دقیقه یک بار واکنشی از سوی او دریافت کنید. مثلا یک سر تکان دادن ساده یا تایید کلامی کوتاه می تواند هر سخنرانی را حسابی امیدوار کند. تا اینجای کار همه چیز مثل روز روشن است، اما وقتی نوبت به اجرای چنین توصیه ای می شود اغلب کارآفرینان هر طور شده از زیر بارش شانه خالی می کنند. انگار که گوش دادن با دقت به حرفه ای دیگران و واکنش های سریع سخت ترین کار دنیاست!

همانطور که یک خبرنگار به هنگام مصاحبه با دیگران خیلی خوب از زبان بدن و واکنش های سریعی مثل تایید با کلمات کوتاه یا طرح سوالات تکمیلی استفاده می کند، شما هم برای تقویت مهارت های ارتباطی تان چاره ای به غیر از الگوبرداری تکرار این کار ندارید. چنین کاری باعث می شود فردی که دارد برای تان صحبت می کند، مطمئن شود که شما شش دُنگ حواس تان پیش ایده اش است. خب اگر حس بهتری از توجه مخاطب تان به هنگام سخنرانی سراغ دارید، حتما ما را هم در جریان بگذارید.

احترام به دیگران: مهمترین تکنیک در مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

اگر پای رفتار محترمانه در عرصه کسب و کار در میان نباشد، هیچ کس حتی یک دقیقه هم نمی تواند دیگران را تحمل کند؛ چه برسد به اینکه ارتباطی هم بین آدم ها شکل بگیرید. اگر دوست دارید اهمیت احترام در تعاملات اجتماعی را درک کنید، کافی است وضعیت خلبان و کمک خلبانی را در نظر بگیرید که هیچ کدام حاضر نیستند به طور محترمانه ای با هم حرف بزنند. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا حاضر نیستم با چنین هواپیما و خدمه ای حتی نزدیک ترین سفر دنیا را هم بروم. دقیقا به همین خاطر شما تا زمانی که یاد نگیرید چطور به خودتان و دیگران احترام بگذارید، همیشه در تقویت مهارت های اجتماعی تان طوری کامبک می خورید که حتی به فکر کنار گذاشتن کارآفرینی بیفتید!

شما برای اینکه به دیگران احترام بگذارید، لازم نیست از هفت خان رستم عبور کنید. همین که با دقت به حرف ها یا ایمیل های شان توجه نشان دهید و جواب مناسبی به ایده های شان بدهید کافی خواهد بود. احتمالا پیش خودتان می گویید چطور چنین کارهای کوچکی تا این اندازه مهم است. برای جواب دادن به این سوال کافی است فقط یک لحظه خودتان را در یک جلسه کاری تصور کنید که همه حاضران در نهایت احترام به حرف های یکدیگر گوش می دهند و سعی می کنند نظرات شان را با هم به اشتراک بگذارند. فکر می کنم جای هیچ شک و تردید نیست که هر کارآفرینی آرزوی حضور در چنین جلسه ای را دارد. پس از همین حالا دست به کار شوید و سعی کنید در تعاملات تان با دیگران همیشه رفتار حرفه ای و محترمانه ای داشته باشید. اینطوری خیلی زود تبدیل به همان کارآفرینی می شوید که همکاران و مشتریان انتظار دارند. 

مطلب مرتبط: مهم ترین مهارت ارتباطی که مدیران کمتر به آن توجه می کنند

سخن پایانی

مهارت های ارتباطی در محیط کار!

بعد از یک مسیر طولانی حالا دیگر زنگ پایان کلاس هیجان انگیز ما درباره مهارت های ارتباطی دیگر به صدا درآمده است. شما الان آشنایی کاملی با مهارت های ارتباطی به طور کلی و انواع دسته بندی اش دارید. پس تا دیر نشده آستین ها را بالا بزنید و وارد گود شوید تا از این مهارت اساسی برای تبدیل شدن به کارآفرینی افسانه ای استفاده کنید. 

یادتان باشد مهارت های ارتباطی مثل دوچرخه سواری نیست که یک بار برای همیشه آن را یاد بگیرید؛ بلکه بدون تمرین و تکرار مداوم خیلی زود هر آنچه یاد گرفته اید را فراموش خواهید کرد. پس همیشه مثل قهرمان های المپیک به فکر تمرین و تکرار در این زمینه باشید. 

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای یادگیری مهارت های ارتباطی کمک کرده باشد. اگر سوال یا نکته ای درباره موضوع مقاله کنونی دارید، لطفا همین جا آن را با ما در میان بگذارید. ما همیشه از دریافت نظرات شما و راهنمایی تان برای موفقیت در عرصه کسب و کار خوشحال خواهیم شد.

منابع:

https://www.indeed.com


https://climb.pcc.edu


https://www.jobs.ie


https://www.thebalancecareers.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/iyHwReW5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه