یکشنبه, ۳ بهمن(۱۱) ۱۴۰۰ / Sun, 23 Jan(1) 2022 /
           
فرصت امروز

امروزه شبکه های اجتماعی را باید مهمترین بستر بازاریابی به حساب آورد. دلیل این امر نیز به این خاطر است که شما جدا از هرگونه محدودیت مکانی و زمانی هستید. این امر در حالی است که هزینه آن نیز به مراتب کمتر از شیوه هایی نظیر تبلیغات در تلویزیون است. در حال حاضر بیش از 4 میلیارد نفر در شبکه های اجتماعی حضور دارند که تعداد آن به صورت روزانه، در حال افزایش است. مهمترین شبکه های اجتماعی از نظر تعداد دنبال کننده به ترتیب شامل: فیس بوک(2میلیارد و 375 میلیارد نفر) یوتیوب(1 میلیارد و 900میلیون نفر) اینستاگرام( یک میلیارد نفر) است. پس از آنها نیز تیک تاک، لینکدین، توییتر و اسنپ چت قرار دارد. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برندهایی نظیر واتس اپ، شبکه ارتباطی بوده و به همین خاطر در این رتبه بندی قرار نگرفته است. از مزیت های دیگر شبکه های اجتماعی این است که به شما امکانات لازم برای پیگیری وضعیت و نتایج اقدامات خود را می دهد. این امر در حالی است که برای سنجش یک شیوه بازاریابی نظیر استفاده از بیلبورد، شما با مشکلات زیادی مواجه خواهید بود. تحت این شرایط شما می توانید در کوتاه ترین زمان، تغییرات لازم را اعمال نمایید.

راز موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی

در این رابطه اگرچه یک راز موفقیت یکسان برای تمامی برندها وجود ندارد، با این حال آگاهی از داستان چند برند موفق، می تواند الهام بخش شما برای ایده های جدید باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از برندها حتی با تکرار ایده ها، وضعیت بهتری را پیدا می کنند. به همین خاطر به هر میزان که آشنایی بالاتری را داشته باشید، امکان انجام اقدامات حرفه ای تر را پیدا خواهید کرد. برای آن که سطح اطلاعات خود را تکمیل نمایید، توصیه می شود که با نمونه های شکست خورده نیز آشنا شوید. در ادامه به بررسی داستان هشت برند با استراتژی خلاقانه و کاملا موفق، می پردازیم. 

1-Starbucks

راز موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی

با توجه به این امر که تعداد برندهای فعال در زمینه نوشیدنی و قهوه، بسیار زیاد شده است، برای موفقیت باید منوهای منحصر به فردی را داشت تا افراد، خصوصا نسل جدید که تجربه لازم از برند شما را ندارند، به سمت شما سوق پیدا کنند. این امر درست اقدامی است که برند مطرح استارباکس به وسیله آن موفق شد تا آمار فروش فوق العاده ای را داشته باشد. در این راستا آنها در شبکه اینستاگرام، برای تبلیغ محصول جدید که یک فراپاچینو با رنگ های فانتزی بود، استفاده کردند. نکته جالب این نوشیدنی، تغییر رنگ آن در هنگام مصرف است که تجربه ای جدید محسوب می شود. در کنار این موضوع از مشتریان خواسته شد تا ویدئوهای خود را ارسال نمایند و آنها را به صورت کامل استوری کرد. همین امر خود باعث شد تا دلیل دیگری برای مشتری شدن، شکل گیرد. با توجه به این امر که شبکه های اجتماعی در زمینه سئو سایت نیز تاثیر فوق العاده ای را دارد، این موضوع به افزایش ترافیک سایت نیز منجر شد. در نهایت آنها از تکنیک القای حس کمبود استفاده کردند که باعث شد تا افراد سریعا برای امتحان محصول جدید، اقدام نمایند. 

مطلب مرتبط: راز موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی

2-IHOP

راز موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی

این برند که شهرت خود را به واسطه پنکیک های متنوع و فوق العاده خود به دست آورده، برای افزایش سودآوری خود تصمیم گرفت تا برای مدتی یک بخش جدید را اضافه کند، با این حال برای این موضوع لازم بود تا آمادگی ذهنی لازم و کنجکاوی مشتریان خود را برانگیزد. به همین خاطر نام برند خود را به IHOB تغییر داد و در توییتر از کاربران خود خواست تا راز این تغییر را کشف کنند. این موضوع باعث شد تا به یکباره، نظرات بسیاری ایجاد شود. این موضوع سریعا با اشتراک گذاری کاربران و به واسطه آن اجرای استراتژی بازاریابی فرد به فرد، مواجه شد. آمارها در این رابطه حاکی از آن است که فروش این برند، چهار برابر بیشتر از پیش بینی مدیران فروش بود. این موضوع نکته مهمی را نشان می دهد که در شبکه های اجتماعی تا چه حد تعامل با کاربران مهم است. درواقع نباید اجازه دهید که آنها صرفا بازدیدکننده اقدامات باشند. 

3-WIX

این برند که در زمینه تولید لوازم خودرو فعال است، برای مسابقات سوپربول که یکی از اسپانسرهای آن محسوب می شد، نیاز داشت تا نگاه ها را به سمت خود جلب نماید. به همین خاطر آنها کلیپی تبلیغاتی را با بازی دو ابرستاره (جیسون استاتهام و گل گادوت) و با کارگردانی لوئیس لتریر ایجاد کردند. با توجه به این امر که از کارگردان تا بازیگران همگی از افراد شناخته شده و مطرح بودند، این موضوع باعث شد تا بازدید از آن طی تنها چند ساعت به میلیون ها نفر برسد. نتیجه آن نیز سودی بود که به مراتب بیشتر از هزینه این کلیپ بوده است. یکی از نکات جالب این طرح، توجه به یوتیوب بوده است. این امر در حالی است که به نظر می رسید شبکه های تلویزیونی، با شانس موفقیت بالاتری همراه هستند. با این حال آمارهای جهانی حاکی از آن است که تعداد بازدیدکنندگان آنها به شدت در حال کاهش است و خصوصا نسل جوان، یوتیوب و نتفلیکس که می توان آنها را تلویزیون های اینترنتی به حساب آورد، ترجیح می دهند. در نهایت با توجه به تاثیر شبکه های اجتماعی در سئوی سایت، به یکباره شانس دیده شدن سایت اصلی نیز بیشتر شد که همه این موارد، در نهایت سودآوری تاریخی این شرکت را رقم زد. 

مطلب مرتبط: راز موفقیت برندهای برتر در اینستاگرام

4-Airbnb

راز موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی

این برند مطرح که در زمینه اجاره اقامتگاه فعالیت دارد، برای رشد بیشتر خود به طرح معرفی مناطق جدید فکر کرد تا تمایل افراد به سفر را افزایش دهد. درواقع تا قبل از آن، تمرکز تنها بر روی معرفی اقامتگاه ها بود. با توجه به این امر که برند مذکور، تمامی محتواهای خود را از فعالیت کاربران به دست می آورد و نتایج بسیار خوبی تا به امروز به همراه داشته است در کمپین جدید نیز از کاربران خواست تا ویدئوهایی با استانداردهای مشخص شده، از منطقی که در آن حضور دارند، ارسال کنند. بستر اشتراک گذاری آنها نیز فیس بوک به عنوان پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی حال حاضر جهان بود. این امر باعث شد تا کاربران با تجربه سفر افراد مختلف، آشنا شوند که نتیجه آن، ایجاد حس نیاز است. این کمپین با بیش از 6 میلیون بازدیدکننده همراه بود و تعداد مشتریان را بیش از 20 درصد افزایش داد که رقم قابل توجهی محسوب می شود. این کمپین با نام ما اینجا هستیم، یکی از نمونه های بسیار موفق در چند سال اخیر محسوب می شود. 

5-Casper

این برند که در زمینه تولید تشک و لوازم خواب فعال است، به جای تمرکز بر یک شبکه، از تمامی آنها برای تبلیغات استفاده کرد. نکته جالب این است که محتوای تمامی آنها، یکسان بود. با این حال این امر باعث شد تا شانس جذب مخاطبان هر یک از شبکه ها، وجود داشته باشد. از جمله اقدامات جالب آنها، ارسال پست هایی تحت عنوان صداهای آرامش بخش، مراقبه قبل از خواب و استفاده از داستان بوده تا تجربه خواب بهتری را مهیا سازد. نکته جالب دیگر این است که در هیچ یک از این اقدامات، اسمی از محصولات برده نشد. درواقع هدف تبلیغ غیرمستقیم بوده که با فروش چند برابری در مقایسه با ماه قبل، همراه بود. همچنین آنها با توجه به این امر که در زمینه تولید تشک های حیوانات نیز فعال هستند مجموعه ای از صداها را انتخاب نمودند که به عقیده آنها، به بهبود کیفیت خواب حیوانات خانگی کمک می کند که خود با جذابیت بسیاری همراه بود. 

6-Taco Bell

راز موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی

این رستوران در شبکه اسنپ چت، فیلتر منوهای خود را ایجاد کرد که باعث شد تا افراد بسیاری از آن استفاده کنند. درواقع فیلتر غذا، اقدامی بوده که تا به آن روز، برند دیگری به آن توجه نداشته است. نتیجه آن نیز ویدئوهای جذاب و حتی خنده داری بوده که با اشتراک گذاری در صفحه اصلی این برند، همراه بود. این فیلتر، بسیاری از رکوردهای اسنپ چت را جا به جا کرد. تحت این شرایط، طبیعی است که تعداد مشتری ها نیز چندین برابر شود. 

7-Red Bull

راز موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی

تولید نوشیدنی های انرژی زا با طعم های مختلف، اقدامی بود که ردبول از آن برای کمپین تابستانی آن استفاده کرد. این امر در حالی است که تا به آن روز، این نوشیدنی ها با طعم هایی یکسان عرضه می شد. در کنار این موضوع تغییر ظاهر نوشیدنی ها، باعث شد تا توجهات به سمت آن افزایش پیدا کند. در این رابطه از اینستاگرام بیشترین استفاده جهت تبلیغ این کمپین جدید شد. در نتیجه این اقدام، مشتریان این برند با افزایش چند میلیونی همراه بود. 

مطلب مرتبط: 7 راز موفقیت تبلیغات در اینستاگرام

8-Museum of Ice Cream

راز موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی

تصور این امر که یک موزه برای بستنی ایجاد شود، خود به اندازه کافی مشتری ساز است با این حال برند مذکور، برای رشد هرچه بیشتر، از افراد مشهور برای رشد سریع تر صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده کرد. برای مثال فرض کنید که یک روز را در موزه بستنی با خواننده محبوب خود سپری کنید که بدون شک برای هر فردی تجربه ای فراموش نشدنی محسوب می شود. میزان فروش بلیت این موزه نیز پس از این اقدام، رکورد تاریخی داشت که موجب حیرت بسیاری از تحلیلگران بود. 

منبع : singlegrain
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KuZTEcEb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه