آیا میدانستید ساختاردهی و تجزیه و تحلیل تقاضا – که بهعنوان تقسیمبندی بازار شناخته شده – در قلب فرآیندهای برنامهریزی استراتژی بازاریابی است؟ بخشبندی براساس توسعه طرف تقاضای بازار است و مرتبط با خواستههای مصرفکنندگان یا کاربران برای جلب رضایت دقیقتر خواستههای مختلف آنهاست.منطق اصلی این نوع ساختار این است که یک رابطه رقابتی بین محصولات میتواند به طور مستقیم از طریق ویژگیهای مصرفکنندگان ساخته شود.
نیازها و انتظارات مختلف به ایجاد گروههای مصرفکننده همگن که به احتمال زیاد رفتار مشابه دارند و میتوانند با اقدامات خاص هدف قرار داده شوند، کمک میکند. به دنبال آن، برای اینکه بخشبندی مورد استفاده قرار گیرد، لازم است تقاضا ناهمگن باشد. نوع بازار منتج از این بخشبندی باید به اندازه کافی برای تضمین سودآوری یک شرکت جذاب باشد.
دو راه برای تمایز بین تمام معیارهای مختلف بخشبندی وجود دارد. اولی رابطه بین فرد و محصول یا خدمت مورد نظر را مورد ملاحظه قرار میدهد (ارتباط مستقیم و عینی یا ارتباط غیرمستقیم) و دومی بر ویژگیهای مصرفکننده به طور کلی یا ویژگیهای مصرفکننده محصولی خاص متمرکز است.