یکشنبه, ۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
درس‌هایی کاربردی از عملکرد برندهای جهانی (77)

نوکیا؛ آموزش دسته‌جمعی

9 سال پیش ( 1394/1/25 )
پدیدآورنده : معراج آگاهی  

بهترین راه پاسخگویی به تغییراتی که در بازار ایجاد می‌شود وجود اراده لازم برای یادگیری دسته‌جمعی و توسعه ایده‌های مطرح شده است. ایجاد یک فرهنگ یادگیری فشرده و متمرکز نقشی بسیار کلیدی در کسب موفقیت و دستیابی به اهداف دارد.

ایده

نوکیا یکی از مشهورترین شرکت‌های تولید موبایل و سایر تکنولوژی‌های مربوط به آن در اواخر دهه 80 میلادی به یک شرکت تجاری مهجور و در آستانه از بین رفتن شباهت داشت که بیشتر به واسطه تولید محصولاتی از قبیل دستمال‌های کاغذی و لاستیکی شناخته می‌شد. اما تصمیمی که در این شرکت برای استفاده از تمامی منابع و ظرفیت‌های موجود جهت بهبود و توسعه فعالیت‌های محدود ارتباطی آن خصوصا در بخش تکنولوژی‌های مربوط به تولید تلفن همراه اتخاذ شد، یک فرهنگ یادگیری متمرکز و فشرده را در این شرکت پایه‌گذاری کرد و دوره‌ای از رشد و ترقی را برای این شرکت فنلاندی به ارمغان آورد.

 

در پایان سال 1996 میلادی گروه نوکیا به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ساخت و تولید تلفن‌های همراه دیجیتال و همچنین یکی از دو تامین‌کننده تجهیزات شبکه‌های GSM به شمار می‌رفت. تنها طی چند سال این شرکت موفق فنلاندی توانست به یکی از برجسته‌ترین شرکت‌ها در حوزه طراحی و ساخت تلفن‌های همراه بدل شد طوری که محصولات این شرکت با توجه به سبک زندگی دیجیتال طراحی شده و در مقایسه با سایر محصولات این حوزه از برتری قابل‌توجهی برخوردار بود.

در حوزه شبکه تلفن همراه نوکیا روی ایجاد یک سرویس پاسخگویی راه‌حل محور تمرکز کرده و در این زمینه نیز موجب شدت گرفتن رقابت میان این شرکت و سایر شرکت‌های فعال در این صنعت شد. انتظار می‌رود بسیاری از شرکت‌های تجاری که در کوتاه‌مدت به این سطح از موفقیت دست یافته‌اند که هنگام بروز تغییر عمده در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند دچار نقصان شده و از قطار پیشرفت جا بمانند و از قضا این اتفاق هم‌اکنون در صنعت تولید تلفن همراه رخ داده و آن همان ظهور و بروز اینترنت و گسترش استفاده از آن است. با این همه نوکیا خود را با این تغییر نیز همسان کرد و به طراحی و ساخت تلفن‌های همراه دارای قابلیت استفاده از اینترنت اقدام کرد تا از این طریق خود را با فرهنگ جدید استفاده همیشگی از تلفن همراه تطابق داده باشد. 

ژورما اولیلا، مدیر اجرایی نوکیا در مورد فرآیند یادگیری و تفکر در این شرکت می‌گوید: ما اطلاعات بسیار زیادی را دریافت می‌کنیم اما آنچه از اهمیت برخوردار است بحث و بررسی در مورد این داده‌ها در میان ما و نگاه به آنها از زوایای مختلف و متنوع است. این یک فرآیند یادگیری جمعی است که نکته کلیدی آن این است که با چه کسی در مورد بخشی از این اطلاعات باید بحث کرد و به میزان اولیه این اطلاعات افزود. ما سپس اقدام به انتخاب می‌کنیم، راه‌های انتخاب شده را امتحان و به بازخورد آن توجه می‌کنیم و چنانچه لازم باشد تغییر مسیر می‌دهیم. با استفاده از این فرآیند یادگیری جمعی همه ما در یک طول موج قرار می‌گیریم و در هنگام نیاز قادر خواهیم بود به سرعت واکنش نشان دهیم.

شرکت نوکیا نیز به‌طور قطع سهم خود را از ناکامی‌ها و شکست‌ها داشته است اما طی کردن مسیر پیشرفت و ترقی و تبدیل شدن به یک شرکت پیشرو در بازار در مدت کمتر از 10 سال نشان‌دهنده یک انعطاف‌پذیری پایدار و میل به یادگیری در تمام سطوح در این شرکت است. واضح است که موضع نوکیا در حوزه صنعت طراحی و ساخت تلفن که سرعت تغییر و پیشرفت در آن بالاست موضعی بسیار مهم به شمار می‌رود اما ایده این شرکت در زمینه ایجاد فرهنگ یادگیری جمعی در تمامی حوزه‌های مختلف صنعتی و تجاری قابل استفاده است. موضع شرکت نوکیا به خوبی ارزش حرکت از اطلاعات به سوی علم را به ما نشان می‌دهد.

آنچه باید در عمل انجام دهیم

* اطلاعات را به‌دست آورید آنها را تحلیل و بررسی کرده و پس از بحث در مورد آن می‌توانید داده‌ها را به اشتراک بگذارید.

* در نظر داشته باشید که بهتر است با ایجاد گروه‌های بحث و بررسی و قرار‌دادن افراد شاغل در شرکت از سطوح مختلف در آن و استفاده از متخصصان خارج از مجموعه تجاری‌تان همواره زمان مشخص و ثابتی را برای استفاده از نظرات و ایده‌های آنان در نظر بگیرید.

* در مورد حجم تغییرات ایجاد شده در بازار بحث و گفت‌وگو کنید و رویدادهای احتمالی در آینده را بررسی کنید.

* اگر تصمیم دارید رویکرد و سیاست‌های جدیدی را برای شرکت خود اتخاذ کرده و در مسیر متفاوتی حرکت کنید تمامی ابعاد این تغییر نظیر میزان کارآمدی آن را بررسی کنید. اینکه چه کسی و چگونه این تغییرات را باید انجام دهد و تصمیم‌گیری در مورد آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CzUsipZY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه