پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

کمپانی لوازم ورزشی آدیداس بیش از 53.731 نیروی کار در 160 کشور دنیا دارد. همچنین این کمپانی سالانه حدود 660میلیون محصول تولید و فروشی برابر با 14.5میلیارد یورو دارد. این آمار و ارقام به تنهایی گویای عظمت این کمپانی است؛ عظمتی که جز با انتخاب استراتژی های مناسب کسب و کار هرگز برای این شرکت محقق نمی شد.

بخش بندی، تعیین هدف، موقعیت یابی در استراتژی بازاریابی آدیداس

آدیداس به عنوان بزرگ ترین کمپانی تولید کننده لوازم ورزشی اروپا و یکی از بزرگ ترین کمپانی های دنیا، در رابطه با استراتژی بخش بندی خود از فاکتور هایی همچون عوامل روانشناختی، جمعیتی و رفتاری بهره می برد. مجموعه آدیداس چهار برند را در پرتفولیوی قوی خود جا داده است. این کمپانی از استراتژی تعیین هدف متفاوتی برای مخاطب قرار دادن نوجوانان، بزرگسالان و کودکان بهره می برد.

اگرچه آدیداس بیشتر رده های  سنی 40-13 را به عنوان مشتریان هدف خود می شناسد، اما عمده مصرف کنندگان محصولات این کمپانی را قشر مرفه و رده های سنی 30-15 سال جامعه تشکیل می دهند.
موقعیت یابی براساس کاربران و میزان سوددهی، استراتژی است که آدیداس به کمک آن تصاویر متمایزی را در ذهن مشتریان آینده خود به وجود می آورد. از طرف دیگر تاکید برند آدیداس به بالا بودن کیفیت محصولاتش آن را تا به امروز سر پا نگه داشته است.

ماموریت استراتژی بازاریابی آدیداس

مجموعه آدیداس سعی دارد در صنعت لوازم ورزشی و در رقابت با سایر برند ها حرف اول را بزند. مدیر بازاریابی این شرکت می گوید: «ما متعهدیم به طور مداوم برند و محصولات مان را قوی تر کرده و جایگاه رقابتی مان را بهبود ببخشیم.»

شعار تبلیغاتی

«غیرممکن وجود ندارد.» این جمله یکی از معروف ترین شعار های تبلیغاتی کمپانی آدیداس است. این شعار که به اهمیت سلامت جسمانی و تلاش برای رسیدن به هرآنچه افراد آرزو دارند اشاره دارد، یکی از بزرگترین دارایی های آدیداس بوده و احتمالا خلاصه استراتژی بازاریابی این شرکت را نشان می دهد.

مزایای رقابتی استراتژی بازاریابی آدیداس

ازجمله مزایای رقابتی آدیداس، شبکه پخش، کیفیت محصولات و تساوی حقوق برند های آن است. این شرکت 2400 فروشگاه در سراسر دنیا دارد. آنها برای مطرح کردن نام خود، بسیاری از رویداد های ورزشی از جمله فیفا، اِن.بی. ای و المپیک را پشتیبانی کرده اند. همزمان با گذشت سال ها آدیداس به تولید محصولات ورزشی با کیفیت، راحت و با عمر طولانی شناخته شده است. از طرف دیگر روابط قوی با سازمان هایی مثل سازمان بین المللی کار و صندوق بین المللی پول به این کمپانی فرصت داده به کسب و کار خود ثبات ببخشد.

استراتژی پخش در استراتژی بازاریابی آدیداس

با توجه به تغییرات بازار و رشد سریع مشتریان، آدیداس نیز تمرکز خود را روی پیش بینی این تغییرات معطوف کرده تا بتواند به سرعت پاسخگوی تغییرات باشد. آدیداس بعد از بررسی فرآیند خرید مشتریان به این نتیجه رسید که تعامل با مشتری، قابلیت دسترسی، راحتی و حجم محصولات نقش مهمی در موفقیت استراتژی پخش این کمپانی دارد. این شرکت به منظور گسترش سیستم پخش خود محصولاتش را در فروشگاه های اختصاصی و برند های همکار آدیداس مثل «سی اندام» قرار داده است.

تساوی حقوقی برند ها در استراتژی بازاریابی آدیداس

تسلط بر شبکه های اجتماعی و فعالیت در هرگونه برنامه اجتماعی محور به آدیداس کمک کرده به یکی از بزرگ ترین نقش آفرینان صنعت لوازم ورزشی تبدیل شود. هر برندی موظف است براساس تولید محصولات، خدمات و تجاربی که در آن صنعت به دست آورده، هویت متمایز و مخصوص به خود و نیز جایگاهش را در بازار مشخص کند.

به این ترتیب است که یک برند رشد و سوددهی خود را در طولانی مدت به دست خواهد آورد. در حالی که آدیداس و ریبوک هر کدام هویت، فناوری، طراحی، اعتبار، قوانین استراتژیک و روش های خاص خود را دارا هستند، اما هر دوی این برند ها در تلاش برای رشد فروش و سوددهی، با یکدیگر هم جهت اند.

تحلیل رقابتی در استراتژی بازاریابی آدیداس

پرتفولیوی چند برندی مجموعه آدیداس مزایا و فواید رقابتی مهمی را برای این کمپانی فراهم آورده است. براساس پرتفولیوی این برند، آدیداس بخش ورزش و مشتریان را به طور یکپارچه پوشش داده، چون این قسمت ها از لحاظ استراتژیکی برای پشتیبانی از جاه طلبی مجموعه و همچنین ترغیب و تشویق افراد، به گنجاندن فعالیت های ورزشی در زندگی روزمره آنها موثر است. آدیداس به دلیل مواضع متغیرش از عهده این مهم برآمده، با این حال با گذشت سال ها این شرکت هنوز نتوانسته این شرایط را برای ریبوک نیز فراهم کند.

شرکت های بزرگی مثل «نایکی» و «آدیداس» در دو دهه اخیر رشد قابل توجه داشته اند. گسترش آنها در قاره های مختلف با تغییر سبک زندگی اقتصاد های روبه رشد، پیدایش اینترنت و نیز گسترش تجارت الکترونیک همراه بوده است.

تحلیل بازار در استراتژی بازاریابی آدیداس

با توجه به وجود محصولات تقلبی و قدرت چانه زنی مشتریان، کار این برند ها برای ماندن در بازار دشوار شده است. اگرچه محصولات این کمپانی ها بیشتر برای افراد ورزشکار تولید می شود، اما بخش قابل توجهی از مشتریان و خریداران آنها را افراد عادی و نوجوانانی تشکیل می دهند که هر لحظه ممکن است به هر دلیلی برند مصرفی خود را تغییر دهند. صنعت لوازم ورزشی همزمان با تغییر سبک زندگی افراد و نیز وضعیت اقتصادی آنها در حال تغییر است.

تحلیل مشتری در استراتژی بازاریابی آدیداس

مصرف کنندگان آدیداس طبقه متوسط رو به بالا و طبقه مرفه جامعه را شامل می شوند. برای موفقیت در بخش مشتریان، آدیداس اذعان کرده تولید انبوه یا استراتژی بازاریابی انبوه برای بازار امروز کافی نیست. تنها از طریق شناسایی و درک انگیزه و هدف افراد از انجام فعالیت های ورزشی، سبک زندگی آنها، وضعیت جسمانی و مکان هایی که در آن به انجام فعالیت های ورزشی می پردازند، می توان محصولات ورزشی مطابق با عادات آنها را تهیه کرد. این کار در ماندگاری و وفاداری مشتریان آن برند موثر خواهد بود.

شناسایی تهدیدها

رقبای زیادی در حوزه محصولات ورزشی وجود دارند، اما یکی از آنها یعنی نایکی از همه شاخص تر است. نایکی پرچمدار بازار آمریکا بوده و محصولاتی مشابه آدیداس و با همان رِنج قیمت تولید می کند. اما بیشترین خطر از سوی محصولات تقلبی است که در بازار آسیا به فروش می رسد. بازار های آسیایی محصولات مشابهی را با قیمت و کیفیت پایین تر از آدیداس تولید می کنند. به این ترتیب مشتریان با پرداخت پول کمتر قادر خواهند بود کالا های تقلبی را خریداری کنند.

درک فرصت ها

آدیداس از فناوری جدیدی به نام «آی کُچ» بهره می برد؛ برنامه ای جدید که انجام فعالیت های ورزشی را برای افراد، بهینه و ساده تر می کند. بر این اساس، کمپانی آدیداس با ترکیب لوازم ورزشی و دستگاه های الکتریکی مثل دستگاه سنجش ضربان قلب یا گوشی های هوشمند به این مهم دست پیدا کرده است. آدیداس با پیروی از این ایده و توسعه استراتژی بازاریابی مناسب به احتمال زیاد خواهد توانست سهام خود را افزایش دهد.

آگاهی از ضعف ها

آدیداس در سال 2006، برای کسب سهم بخش بیشتری از بازار ایالات متحده، اداره برند ریبوک را برعهده گرفت. از همان زمان ریبوک به یکی از بخش های مشکل آفرین این کمپانی تبدیل شد. در اثر بحران های مالی که طی سال های 2007 و 2008 برای آیداس به وجود آمد، این کمپانی باید با کاهش درآمد ها مبارزه می کرد. در طول این بحران، ریبوک 29 درصد از تقاضای بازار آمریکای شمالی را از دست داد. یکی دیگر از نقاط ضعف آدیداس، تولیدات این کمپانی بود.

از آنجایی که آدیداس محصولات خود را در کشور هایی با نیروی کار ارزان تولید می کند، تضمین کیفیت این محصولات کار بسیار دشواری خواهد بود. این شرکت 67 درصد از ماشین آلات خود را در آسیا قرار داده، چون بسیاری از کفش های تولیدی این کمپانی را نمی توان به صورت مکانیکی تولید کرد. همچنین 90درصد فرآیند های تولیدی این شرکت به وسیله کارگران انجام می شود.

ارتباط با نویسنده: elham.mashouf@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TtUz5Kia
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه