چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

آشنایی با انواع لوازم اندازه گیری دقیق

کولیس چیست؟

کولیس ابزاری است برای اندازه گیری دقیق قطر و طول داخلی، خارجی و عمق مورد استفاده قرار میگیرد. این ابزار کاربرد های بسیار وسیعی در مهندسی، پزشکی و صنایع مختلف دارد. کولیس ابعاد را به طور مستقیم و با دقت بالا اندازه گیری می کند. نحوه خواندن اندازه ها به نوع سنجش آن کولیس بستگی دارد. نوع سنجش کولیس به سه دسته تقسیم می شود نوع متداول آن به اسم کولیس ورنیه یا معمولی و یا کولیس ساده معروف است و نوع دیگر آن که کمی شبیه به ساعت است به کولیس ساعتی یا عقربه ای معروف است و نوع پیشرفته آن، کولیس دیجیتال یا رقمی است. کولیس دیجیتال دقیق ترین نوع کولیس موجود در بازارمی باشد و اینکه کاربرد آن نسبت به کولیس ورنیه و کولیس ساعتی بسیار آسان تر می باشد. دامنه اندازه گیری 0 تا 15 سانتی متری و 0 تا 20 و 0 تا 30 سانتی متری از سایز های متداول و پر مصرف کولیس ها هستند. دقت اندازه گیری کولیس نیز معمولا یک صدم و دو صدم میلی متر یا 0.0005 و 0.001 اینچ است.

آشنایی با انواع لوازم اندازه گیری دقیق

کولیس دیجیتال:

این آخرین فناوری به کار رفته در ساخت کولیس است. کولیس دیجیتال شبیه به کولیس عقربه‌ای است با این تفاوت که به جای عقربه یک صفحه نمایشگر دارد و طول بر روی آن نمایش داده می‌شود. کمترین دقت این نوع کولیس‌ها در حد یک صدم میلی‌متر است و معمولاً از سایر انواع کولیس دقیق‌تر هستند. علاوه بر این، می‌توانند طول را در واحدهای مختلف (متر، اینچ، فوت، …) نمایش دهند. یک دکمه صفر هم دارند که در هر نقطه‌ای می‌توان عدد نمایشگر را صفر کرد. برخی از کولیس‌های دیجیتال به کامپیوتر هم متصل می‌شوند تا بتوان اطلاعات را مستقیم به یک فایل اکسل انتقال داد.

تفاوت و مقایسه ی کولیس های میلیمتری و اینچی دیجیتال

کولیس های ورنیه دار میلیمتری ﺑﺎ قابلیت تفکیک ۰٫۱، ۰٫۰۵ و ۰٫۰۲ میلیﻣﺘﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﮐﻮﻟﻴﺲ ﻫﺎی اﻳﻨﭽﯽ ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺗﻔﮑﻴﮏ ۱/۱۲۸ و ۱/۱۰۰۰ اﻳﻨﭻ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.

 کاربرد کولیس و کولیس دیجیتال

کولیس دیجیتال : قطر داخلی و خارجی یک لوله را نمی‌توان با دقت و به آسانی با یک خط کش مدرج اندازه گرفت.برای اندازه گیری دقیق‌تر آنها از کولیس استفاده می‌شود. کولیس از ترکیب یک خط کش مدرج و یک ورنیه متحرک درست شده است.خط کش ورنیه دارای دو شاخک است شاخک‌های کوچک برای اندازه گیری قطر داخل و شاخک‌های بزرگ برای اندازه گیری قطر خارجی اجسام بکار می‌رود.خط کش برحسب میلیمتر مدرج شده ورنیه دارای درجه بندی کوچکی است که اغلب شامل ۱۰ قسمت بوده و معادل ۹ میلیمتر است یعنی ۹ میلیمتر در روی خط کش کوچک‌تر است.

 ساخت کولیس دیجیتال

با این نوع کولیس به آسانی می‌توانیم تا ۱.۱۰ میلیمتر را اندازه بگیریم.دقت اندازه گیری کولیس از تقسیم کردن یک درجه خط کش به تعداد تقسیمات ورنیه به دست می‌آید.برخی از انواع کولیسها برای اندازه گیری عمق یک تیغه باریک دارند که به ورنیه متصل است و با آن حرکت می‌کند.اگر صفر ورنیه بر صفر خط کش منطبق باشد انتهای تیغه بر انتهای خط کش منطبق می‌گردد .در صنعت برای اندازه گیری قطر گلوله و سیلندر و پیستون و طول وسایل مختلف از انواع کولیس‌ها با بزرگی‌های مختلف استفاده می‌شود.

 میکرومتر چیست ؟

میکرومتر دیجیتال  ابزاری است که برای اندازه گیری بسیار دقیق فیزیکی به کار میرود.میکرومتر (Micrometer) یا ریزسنج، ابزاری برای اندازه‌ گیری داخلی، خارجی، ارتفاع، ضخامت ورق‌ ها، قطر سیم‌ ها و میله‌ ها، شیارها، قطر پیچ‌ ها و مهره‌ ها، چرخ دنده‌ ها، قطر تیغه فرزها، مته‌ ها و… با دقت بالا است.میکرومترها از دید سیستم اندازه‌ گیری مانند کولیس دو گونه‌ اند که آن‌ ها را میکرومترهای اینچی و میکرومترهای میلیمتری می‌ نامند. از میکرومتر دیجیتالی برای اندازه‌ گیری طول با دقت بالا استفاده میشود.این میکرومتر دیجیتال دارای یک LED برای خواندن عدد میکرومتر است.میکرومتر دیجیتال دارای دو نوع میکرومتر دیجیتال داخل سنج دیجیتال و میکرومتر خارج سنج دیجیتال

انواع میکرومتر های اندازه گیری و کاربرد آنها

 انواع میکرومتر ها عبارتند از :

 * میکرومتر دیجیتال

* میکرومتر داخلی

* عمق سنج

* بشقابی

* با فک جناقی

* با فک دوقلو

* با فک ثابت سرکروی

* میکرومتر سه فکه و دوفکه

* میکرومتر ورق

* میکرومتر عقربه دار

* میکرومتر پیچ

آشنایی با انواع لوازم اندازه گیری دقیق

از کاربرد میکرومتر دیجیتال در صنایع مختلف چقدر می دانید؟

هیچ چیز نمی تواند به اندازه دقت ساخت بر روی کیفیت محصول تاثیرگذار باشد،بخصوص وقتی با تولید و ساخت قطعات صنعتی سروکار داریم،به همین خاطر است که استفاده از ابزار اندازه گیری دقیق مانند میکرومتر دیجیتال همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و صاحبان مشاغل در انتخاب این نوع ابزار حساسیت بالایی به خرج می دهند.تولیدکنندگان این ابزار نیز به این مساله توجه خاصی دارند و در فرآیند ساخت آنها موارد متعددی را در نظر می گیرند تا نتیجه اندازه گیری با حداقل خطا همراه باشد، برای رسیدن به حداقل خطا یکی از نکاتی که باید در نظر داشت استفاده از متریال و مواد با کیفیت و مقاوم در برابر لرزش، رطوبت و گرما  که ازدیگر نکات حائز اهمیت مکانیزم اندازه گیری این دستگاه می باشد.

تفاوت میکرومتر دیجیتالی باعقربه ای

تفاوت بین میکرومتر دیجیتالی و عقربه ای علاوه بر دقت، اندازه گیری و راحتی استفاده از آن است و همچنین از قیمت بالای میکرومتر دیجیتال نسبت به نوع آنالوگ آن نباید غافل شد.

کاربرد میکرومتر دیجیتال

دستگاه های اندازه گیری با توجه به نوع کاربری آنها و توانایی اندازه گیری ابعاد مختلف، برای صنایع گوناگون استفاده می شوند.اما در بعضی از این ابزار مانند میکرومتر دیجیتال کمی قضیه متفاوت است زیرا  یک تکنسین به راحتی می تواند این دستگاه ها را با خود حمل کند،و این امر بخش عمده ای از نیاز متخصصان به اندازه گیری را می تواند کاهش دهد.

گیج داخل سیلندر

گیح داخل سیلندر ابزاری است برای اندازه گیری قطر داخل استوانه است و به دلیل داشتن دسته بلند قابلیت اندازه گیری در ارتفاع های مختلف را داراست و دارای دو مدی ساعتی و دیجیتال می باشد .

آشنایی با انواع لوازم اندازه گیری دقیق

گیج داخل سیلندر

برای اندازه گیری سوراخهای عمیق از ابزاری یه نام گیج سیلندر استفاده میکنند.

این ابزار به صورت استاندارد دارای رنج های اندازه گیر ی ذیل میباشد.

گیج داخل سیلند 10 تا 18 میلیمتر

گیج داخل سیلند 18 تا 35 میلیمتر

گیج داخل سیلندر 35تا 50 میلیمتر 

گیج داخل سیلندر 50 تا 160 میلیمتر 

گیج داخل سیلندر 160 تا 250 میلیمتر

گیج داخل سیلندر 250 تا 400 میلیمتر

گیج داخل سیلندر 400 تا 600 میلیمتر

همچنین این ابزار اندازه گیری مانند سایر ابزار ها دارای سایز های به صورت اینچی نیز میباشد.

 

تفاوت ساعت اندیکاتور و ساعت شیطونکی

ساعت شیطانکی یکی از انواع ساعت های اندازه گیری است که برای هم راستا کردن یا الایمنت دو قطعه استفاده می شود و یا برای نصب شفت و یا کوپلینگ موتور مورد استفاده است و یا برای تراز کردن و سنجش اختلاف سطح دو قطعه.

تنها تفاوت ساعت شیطانکی با ساعت های اندیکاتور نوع میله پراب آنها است که در ساعت اندیکاتور میله اندازه گیری به صورت عمودی بالا و پایین رفته و عقربه را بوسیله چرخ دنده به حرکت در می آورد ولی در ساعت های شیطانکی میله اندازه گیری به صورت حرکت شعاعی است که برای استفاده در برخی از موارد کاربرد بسیار بهتر و دقیق تری دارد به عنوان مثال برای اندازه گیری دو پهنی یا میزان بیضی بودن یک شفت گرد از ساعت شیطانکی استفاده می کنند

انتخاب ساعت اندیکاتور مناسب کار شما

گذشته از برند ساعت اندیکاتور بازه اندازه گیری ساعت اندیکاتور یا ساعت شیطانکی از عوامل مهم انتخاب یک ساعت اندیکاتور یا ساعت شیطانکی است که نسبت به نوع کاری که عموما در یک کارگاه یا کارخانه انجام می پذیرد می توان ساعت اندازه گیری مناسب را انتخاب و خریداری نمود. در ادامه نیز به برخی ویژگی های مهم جهت انتخاب ساعت اندیکاتور مناسب اشاره می کنیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت انواع لوازم اندازه گیری با کارشناسان شرکت کیهان پیشرو صنعت مدرن در ارتباط باشید.

تلفن همراه: 09121076352-09126756479
تلفن های دفتر : 66715338-02166707005

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LPFVexIA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه