سه شنبه, ۳۰ شهریور(۶) ۱۴۰۰ / Tue, 21 Sep(9) 2021 /
           
فرصت امروز

براساس گزارش موسسه Hootsuite، امروزه نزدیک به نیمی از کاربران اینترنت در شبکه های اجتماعی عضویت دارند. این امر به معنای اهمیت روزافزون شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره مردم و تعاملات شان با هم است. نکته مهم در این میان ضروت استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهاست. بازاریابی و تعامل با مشتریان در شبکه های اجتماعی به تدریج در حال جایگزین شدن با تعاملات رو در رو است. همه گیری کرونا این شرایط را به طور قابل ملاحظه ای تشدید کرده است. بنابراین اگر کسب و کار شما در طول سال های اخیر توجه چندانی به شبکه های اجتماعی نشان نداده است، دیگر باید وضعیت تان را تغییر دهید. 

بسیاری از برندها دارای بازاریاب ویژه ای برای شبکه های اجتماعی هستند. اگر شما در کسب و کارتان بودجه کافی برای استخدام چنین فردی را ندارید، باید خودتان مسئولیت بخش موردنظر را برعهده بگیرید. شاید در نگاه نخست این امر بسیار دشوار و غیرممکن به نظر برسد، اما اگر مهارت های لازم برای انجام دادنش را داشته باشید، مشکل چندانی پیش روی‏ تان نخواهد بود. ما در ادامه برخی از مهارت های اساسی برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی و مدیریت آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این امر به شما برای موفقیت هرچه بیشتر در زمینه بازاریابی و فروش کمک خواهد کرد. در ادامه 10 مهارت اساسی در این راستا را مرور خواهیم کرد. 

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 10 مهارت اساسی

توانایی نگارش متن های جذاب

نوشتن یکی از مهمترین مهارت ‏ها برای هر بازاریابی محسوب می شود. اگر شما در زمینه نگارش متن جذاب مشکل دارید، به احتمال زیاد توانایی بازاریابی در شبکه های اجتماعی را نخواهید داشت. امروزه هر نوع محتوایی که در شبکه های اجتماعی بارگذاری شود، باید دست کم یک کپشن هرچند کوتاه داشته باشد. بنابراین مهارت شما در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تا حدود زیادی به توانایی نگارش تان بستگی دارد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی 10 مرحله ای

خوشبختانه امروزه دوره های آموزشی بسیار زیادی برای نگارش محتوای بازاریابی در دسترس است. اگر شما حوصله یا زمان کافی برای شرکت در دوره های مورد نظر را ندارید، ارزیابی عملکرد برندهای بزرگ در این رابطه راهشگا خواهد بود. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. به هر حال برندهای بزرگ دارای مهارت های بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. با این حساب الگوبرداری از چنین برندهایی کار چندان سختی نخواهد بود. 

مهمترین مسئله در زمینه نگارش کپشن یا محتوای بازاریابی برای مخاطب هدف توجه به محدودیت کاراکترهای مورد استفاده است. اگر شما کاراکترهای بسیار زیادی را مدنظر قرار دهید، هیچ کاربری حوصله مطالعه شان را نخواهد داشت. بنابراین باید در کوتاه ترین شکل ممکن اقدام به مطالعه کپشن ها و تعامل با مخاطب هدف نمایید. این امر بسیاری از مشکلات شما برای تعامل با مخاطب هدف را حل و فصل می کند. 

ویرایش محتوا

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 10 مهارت اساسی

هیچ محتوایی بدون ویرایش نباید در شبکه های اجتماعی بارگذاری شود. این امر فقط اعتبار شما را به طور قابل ملاحظه ای دستخوش تغییر خواهد کرد. مهمترین نکته در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس ویرایش منطقی محتواست. چنین کاری مثل تدوین فیلم های سینمایی برای نمایش است. اگر شما ایرادات محتوای بازاریابی تان را پیش از نمایش رفع نمایید، تاثیرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب هدف تان خواهد داشت. این امر نه تنها هزینه زیادی برای شما به همراه ندارد، بلکه به ساده ترین شکل ممکن نیز قابل اجراست. 

اگر شما کار با نرم افزارهای حرفه ای در زمینه ویرایش محتوا را به خوبی بلد باشید، ویرایش محتوا کار چندان سختی نخواهد بود. شما به طور کلی باید یک بار محتوای تان را مشاهده کنید و سپس ایرادات احتمالی را رفع کنید. این امر بهترین نسخه از محتوای بازاریابی تان را در دسترس مخاطب هدف قرار می دهد. 

متاسفانه برخی از برندها به طور مداوم نسبت به ویرایش محتوای شان بی توجه هستند. این امر در طول زمان کاربران را نیز نسبت به فعالیت بازاریابی تان ناامید خواهد ساخت. بنابراین شما باید همیشه برنامه ای برای ویرایش محتوای بازاریابی تان داشته باشید، در غیر این صورت کاربران به سادگی سراغ دیگر برندها خواهند رفت. 

طراحی گرافیک

المان های گرافیکی روز به روز دنیای بازاریابی را بیشتر درگیر می سازد. امروزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدون المان های گرافیکی تا حدود زیادی بی معناست. این امر برای بسیاری از برندها به معنای استخدام تیم های طراحی گرافیک با هزینه بسیار زیاد است. نکته مهم در این میان امکان ساماندهی بخش طراحی گرافیک بدون نیاز به صف هزینه های گزاف است. تنها نکته مهم در این میان ضرورت آشنایی مقدماتی با اصول طراحی گرافیک است. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی و مسئله زمان بارگذاری محتوا

اگر شما در طراحی تان به المان های مورد علاقه کاربران توجه نشان دهید، شانس بسیار بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی آنها خواهید داشت. خوشبختانه شمار بسیار زیادی از اطلاعات درباره کاربران و برندهای مورد علاقه شان در فضای آنلاین از سوی پلتفرم هایی مثل گوگل آنالیتیکس در دسترس برندها قرار دارد. بنابراین هیچ بهانه ای برای عدم طراحی گرافیک براساس سلیقه کاربران پذیرفته نیست. 

شاید شما برای طراحی المان های گرافیکی خیلی سختگیری به خرج دهید، اما چنین کاری ضرورت چندانی ندارد. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با یک طرح ساده و جذاب است. امروزه طرح های گرافیکی مینیمال تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی کاربران در شبکه های اجتماعی دارد. بنابراین شما نیازی به وسواس بیش از اندازه در این حوزه نخواهید داشت. 

اگر شما یک ایده برای طراحی محتوای گرافیکی در ذهن دارید، این ایده الزاما موردپسند کاربران نیست. بنابراین پیش از اجرای هر ایده ای در قالب طراحی گرافیک باید از محبوبیتش در میان کاربران اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت. هرچه آشنایی شما با ترندهای حوزه عکاسی بیشتر باشد، شانس بالاتری برای طراحی المان های گرافیکی مطابق سلیقه کاربران خواهید داشت. البته مسئله اساسی در این میان توجه به ترندهای جدید است، در غیر این صورت شاید کمتر کسی به فعالیت بازاریابی شما توجهی نشان دهد.

آشنایی با فرهنگ عامه و رویدادهای جاری

فرهنگ عامه یکی از مهمترین منابع الهام هنرمندان در طول تاریخ محسوب می شود. اگر شما هم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، نوعی هنرمند محسوب می شوید. به هر حال تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف با محتوای بازاریابی نیاز به دقت نظر خاصی دارد. آشنایی با فرهنگ عامه و تلاش برای تعامل با مشتریان بر این اساس ایده بسیار جذابی خواهد بود. 

گاهی اوقات مشتریان در شبکه های اجتماعی با محتواهای بازاریابی بسیار عجیبی رو به رو می شوند. دلیل این امر عدم توجه بازاریاب ها به فرهنگ مورد قبول کاربران است. نتیجه این امر محتوایی بی نهایت ناآشنا برای کاربران است. بدون تردید در این میان هیچ خبری از تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان نخواهد بود. 

آشنایی با فرهنگ عامه کار سختی نیست. به هر حال همه ما در داخل چنین فرهنگی زندگی می کنیم و بخشی از آن محسوب می شویم. بنابراین شما مشکلات چندان زیادی برای اجرای استفاده از آن در فرآیند تولید محتوای بازارایابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت. 

یکی دیگر از منابع مهم برای الهام بازاریاب ها در شبکه های اجتماعی مربوط به رویدادهای روز است. اگر شما در تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدف از چنین المان هایی به بهترین شکل ممکن بهره بگیرید، بسیاری از مشکلات تان در زمینه بازاریابی حل خواهد شد. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف نیز کمک می کند. با این حساب دیگر دلیلی برای عدم توجه کاربران به محتوای شما باقی نمی ماند. 

شما به عنوان یک بازاریاب باید پیش از هر فرد دیگری نسبت به رویدادهای بزرگ در عرصه بازاریابی کسب اطلاع نمایید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کار شما دارد. اگر یک برند خیلی دیر اقدام به استفاده از موضوعات و ترندهای مربوط به یک رویداد مهم نماید، شاید تمام تاثیرگذاری آن از بین برود. بنابراین همیشه سعی کنید اول از همه نسبت به رویدادهای مهم و تاثیرشان در حوزه بازاریابی اطلاع کسب کنید. 

سازماندهی کارها

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 10 مهارت اساسی

مدیریت شبکه های اجتماعی و بازاریابی در این فضا امر ساده ای نیست. اگر شما کوچک ترین بی نظمی ای در این میان از خودتان نشان دهید، شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور کامل از دست خواهید داد. درست به همین خاطر برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از برخی تکنیک های برنامه ریزی و سازماندهی می کنند. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

شما از هر تکنیک و شیوه ای که برای سازماندهی کارهای تان استفاده می کنید، باید صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نداشته باشید. این امر بسیاری از بازاریاب ها را دچار مشکل می کند. سازماندهی کارها به بهترین شکل ممکن همیشه نیازمند اختصاص زمان کافی است. برخی از بازاریاب ها همیشه در تلاش برای ساماندهی تمام کارها در کوتاه ترین زمان ممکن هستند. این امر کاملا غیرمنطقی و امکان ناپذیر است.

ساماندهی کارهای بازاریابی در طول زمان نیازمند واقع گرایی است. اگر شما همیشه مایل به ساماندهی کارهای تان به طور فشرده باشید، به طور مداوم مشکل زمان خواهید داشت. بنابراین باید از نظر مدیریت زمان نحوه نگرش تان به مسائل را تغییر دهید. 

طراحی یک جدول زمان بندی برای کارهای مختلف در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی بهترین گزینه ممکن برای شما محسوب می شود. این امر شما را به بهترین شکل ممکن در مسیر درست بازاریابی قرار می دهد. اغلب اوقات وقتی بازاریاب ها زمان کافی برای تولید محتوا نداشته باشند، کیفیت کارشان به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. چنین امری بدترین کابوس برای هر بازاریابی محسوب می شود. 

تعیین اهداف مختلف

تولید محتوای بازاریابی و مدیریت شبکه های اجتماعی به تنهایی کارهای بسیار حوصله سربری است. بنابراین شما باید همیشه این امر را جذاب سازید. یکی از نکات مهم در جذاب تر ساختن این بخش توجه به تعیین اهداف مختلف است. شاید این امر بسیار واضح و بدیهی به نظر برسد، اما بسیاری از برندها در عمل آن را فراموش می کنند. بنابراین دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از بی هدفی در زمینه بازاریابی امری طبیعی خواهد بود. 

برندهای بزرگ همیشه هدف های دقیقی از بازاریابی و مدیریت شبکه های اجتماعی در ذهن دارند. این امر به آنها برای کار بابرنامه و امیدواری به آینده کسب و کارشان کمک خواهد کرد. اگر شما این نکات را مدنظر نداشته باشید، توانایی بسیار اندکی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. به هر حال چه کسی مایل به مشاهده یک محتوای کلیشه ای که هیچ هدفی پشتش نیست دارد؟

تعیین هدف برای محتوای بازاریابی باید براساس نیاز کسب و کارتان صورت گیرد، در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. بسیاری از برندها با طراحی محتوای هدفمند و تعامل بهینه با مشتریان حتی از مزایای بازنشر محتوای بازاریابی شان از سوی آنها نیز بهره مند می شوند. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر افزایش اعتبار برند در شبکه های اجتماعی دارد. 

برخی از برندها تولید محتوا را فقط برای پر کردن اکانت شان انجام می دهند. این امر نه تنها تاثیری بر روی مخاطب هدف در پی ندارد، بلکه نگاه آنها به شما را نیز به شدت منفی خواهد کرد. اگر شما ایده خاصی برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی ندارید، مشورت با یک بازاریاب حرفه ای یا بازنشسته در این میان اقدام درستی خواهد بود. این امر مزایای بسیار زیادی برای برند شما به همراه خواهد داشت. 

تحلیل داده

اگرچه اغلب بازاریاب ها نسبت به نوآوری و خلاقیت شان در زمینه شبکه های اجتماعی باور دارند، اما کمتر بازاریابی به طور مداوم ایده های جذاب و تازه دارد. این امر به دلیل عادت به استفاده از یک نوع مشخص داده قدیمی و عدم تمایل برای ایجاد تغییر در سبک تولید محتوا روی می دهد. 

استفاده از داده های کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امر بسیار مهمی محسوب می شود. این امر امکان پردازش ایده های تازه و آگاهی از سلیقه مشتریان به بهترین شکل ممکن را دارد. امروزه برندهای بزرگ حتی برای طراحی محصولات شان نیز از چنین تکنیکی استفاده می کنند. بنابراین اگر شما در تلاش برای تولید محتوای جذاب و تعاملی در شبکه های اجتماعی هستید، باید پیش از همه به دنبال تحلیل داده های در دسترس تان باشید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نسل جوان

یکی از نکات امیدوارکننده در این میان امکان استفاده از داده های تحلیل شده از سوی گوگل و حتی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک است. چنین امری به شما فرصت عالی برای استفاده از داده های دقیق، آن هم بدون نیاز به زحمت تحلیل شان، می دهد. 

توانایی کار تحت فشار

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 10 مهارت اساسی

خیلی از افراد وقتی فشار کاری زیاد می شود، کنترل شان بر روی محیط را از دست می دهند. این امر در دنیای بازاریابی اغلب اوقات همراه با مشکلات بسیار زیادی است. بنابراین شما باید به نوعی کار تحت فشار زیاد را عادی تلقی کنید. اگر یک بازاریاب با کوچک ترین مشکل و فشار کاری قید تمام فعالیت ها را بزند، هرگز در این عرصه موفق نخواهد شد. 

همکاری با بازاریاب های کارکشته همیشه اعتماد به نفس دوچندانی به شما برای کار تحت فشارهای مختلف می دهد. بنابراین مشکلی در این میان پیش روی‏ تان نخواهد بود. 

صبر و شکیبایی

موفقیت در زمینه بازاریابی یک شبه حاصل نمی شود. اگر شما در زمینه بازاریابی صبر و شکیبایی لازم را نداشته باشید، مشکلات تان به طور مضاعف افزایش پیدا می کند. بسیاری از بازاریاب های جوان هرگز تحمل شکست را ندارند. این امر به سرعت آنها را نسبت به این حوزه ناامید می سازد. 

اگر شما تجربه فعالیت طولانی مدت در شبکه های اجتماعی را داشته باشید، به خوبی از ماهیت طبیعی شکست های مقطعی در این حوزه آگاهی دارید. بنابراین نباید با یک شکست قید همه چیز را بزنید. برنده نهایی در این میان بازاریاب های دارای صبر و تحمل بالا هستند. 

استفاده از توصیه ها و مشورت با بازاریاب های حرفه ای و دارای تجربه بیشتر از خودتان در این میان همیشه روحیه تان را افزایش می دهد. اغلب افراد در زمان های مختلف نیاز به راهنمایی و توصیه های دیگران دارند، در غیر این صورت شاید اعتماد به نفس‎شان به طور ناگهانی از بین برود. 

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

تعیین حد و مرزهای شخصی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 10 مهارت اساسی

بدون تردید فعالیت به عنوان بازاریاب در شبکه های اجتماعی کار ساده ای نیست. بسیاری از افراد حد و حدود میان کار حرفه ای و زندگی شخصی شان را متوجه نیستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها از نقطه نظر حرفه ای به همراه دارد. بهترین ایده در این میان تلاش برای تعیین مرز میان زندگی و کار است. 

یکی دیگر از مشکلات در این میان تمایل برخی از بازاریاب ها برای شخصی کردن فعالیت بازاریابی است. شما در فرآیند بازاریابی نه یک فرد خاص، بلکه نماینده برندتان هستید. بنابراین هیچ دلیلی برای شخصی شدن در فرآیند بازاریابی وجود ندارد. این امر اغلب اوقات با واکنش منفی کاربران در شبکه های اجتماعی نیز همراه است. بنابراین سعی کنید همیشه رفتار حرفه ای در این میان داشته باشید. 

منبع : blog.hootsuite
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ojDgW38Y
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه