چهارشنبه, ۵ آبان(۸) ۱۴۰۰ / Wed, 27 Oct(10) 2021 /
           
فرصت امروز

برخی از کارآفرینان پس از مدت زمانی فعالیت بر روی یک استارت آپ و راه اندازی کسب و کارشان به فکر فروشش می افتند. این امر با هر دلیل و هدفی که باشد، گامی مهم برای هر کارآفرینی محسوب می شود. بنابراین باید با دقت نظر بالایی صورت گیرد، در غیر این صورت شاید پس از مدت زمانی کوتاه پشیمانی زیادی به همراه داشته باشد. 

وقتی شما تصمیم به فروش کسب و کارتان می گیرید، باید نگاهی عمیق و اساسی به وضعیت برندتان داشته باشید، در غیر این صورت نه تنها امکان ارزش گذاری درست برندتان را نخواهید یافت، بلکه شاید در فرآیند فروش هم به طور مداوم با مشکل رو به رو شوید. 

فروش کسب و کار

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین ایده ها برای فروش بی دردسر و درست کسب و کار است. اگر شما هم این فکر به ذهن تان رسیده است، هرگز این مقاله را از دست ندهید. گاهی اوقات کارآفرینان با هدف شروع فعالیت حرفه ای در حوزه ای دیگر اقدام به فروش کسب و کارشان می کنند. از این منظر فروش کسب و کار منبع مناسبی برای کسب سرمایه اولیه به منظور شروع کسب و کار در حوزه ای دیگر محسوب می شود. در ادامه برخی از تکنیک ها و نکات اساسی برای فروش حرفه ای کسب و کار را مورد بررسی قرار می دهیم. 

تعیین ارزش کسب و کار

اولین گام در مسیر فروش کسب و کار مربوط به ارزش گذاری اش است. این امر به شما برای ارزیابی پیشنهادات مختلف و همچنین چانه زنی به طور موثر کمک خواهد کرد. بدون تردید روش های بسیار زیادی برای تعیین ارزش برند وجود دارد، اما در اینجا شما باید به دنبال ساده ترین و در عین حال دقیق ترین شیوه موجود باشید. این امر به شما برای تعیین ارزش دقیق برندتان کمک خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: اگر قصد خروج و فروش کسب و کار خود را دارید باید خلاق باشید / داستان تلخ رویکردی به نام «همه یا هیچ»

اولین روش در تعیین ارزش کسب و کار مربوط به ارزشیابی دارایی های شرکت‎ تان است. این امر ارزش اولیه کسب و کارتان را به شما نشان خواهد داد. بنابراین شما در مسیر تاثیرگذاری بر روی مشتریان و فروش بهینه برندتان راحت تر عمل خواهید کرد. نکته مهم در این میان ناتوانی برای ارزیابی میزان موفقیت برندها در بازار و شهرت شان است. با این حساب شما باید از چنین الگویی فقط برای تعیین ارزش اولیه برندتان استفاده کنید، در غیر این صورت کسب و کارتان را به قیمت بسیار پایینی به فروش خواهید رساند. 

روش دوم برای تعیین ارزش کسب و کار مربوط به بازار است. این امر شامل پیدا کردن یکی از رقبای نزدیک برندتان و ارزش گذاری کسب و کارتان براساس آن است. امروزه بسیاری از برندها حتی وقتی قصد فروش کسب و کارشان را هم ندارند اقدام به تعیین ارزش کلی کسب و کارشان می کنند. با این حساب شما وقتی خودتان را با یک رقیب هم اندازه تان مقایسه کنید، خیلی خوب امکان تعیین ارزش کسب و کارتان را خواهید داشت. این امر مزایای بسیار زیادی برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت. 

راهکار آخر برای تعیین ارزش برند مربوط به محاسبه درآمدهای آن است. در این شیوه شما تمام درآمدهای کسب و کارتان در طول زمان را مدنظر قرار داده و به طور جامع در تلاش برای قیمت گذاری آن هستید. چنین امری نه تنها تمام درآمدهای شما را شامل می شود، بلکه اندکی سود نیز برای کار بر روی برندتان در طول زمان در نظر خواهد گرفت. 

شما امکان استفاده از هر روشی برای تعیین ارزش کسب و کارتان را دارید. نکته مهم در این میان توجه به دست کم دو روش متفاوت است. این امر برای اطمینان از ارزش برند و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف ضروری خواهد بود، در غیر این صورت شاید شما هرگز شانس تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان و فروش برندتان به طور مناسب را پیدا نکنید. 

استفاده از توصیه های مالی و حقوقی

پیش از فروش یک کسب و کار شما باید چشم انداز بسیار وسیعی نسبت به وضعیت تان پیدا کنید. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر فروش بی دردسر خواهد داشت. اغلب اوقات مدیران کسب و کارها به هنگام فروش با تردیدهای جدی مواجه می شوند. این امر امکان برهم زدن معامله درست در لحظه حساس را دارد. بنابراین شما باید از قبل نسبت به تصمیم تان برای فروش مطمئن شوید. اگر هرگونه تردیدی در این میان داشته باشید، شاید بعدها از تصمیم تان برای فروش به کلی پشیمان شوید. 

استفاده از توصیه های مالی برای جمع بندی تصمیم فروش امری ضروری محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان به طور مداوم به دنبال دریافت توصیه های مالی هستند. بنابراین شما برای فروش کسب و کارتان که امر بسیار مهمتری محسوب می شود هم باید از توصیه های مالی استفاده کنید. اگر شما کسب و کارتان را در بازه زمانی مناسبی به فروش برسانید، امکان بهره مندی از سطح قیمت های بالاتر را خواهید داشت. این امر تاثیر بسیار مهمی بر روی سود نهایی شما دارد. برعکس، اگر در بازه های زمانی نامناسب اقدام به فروش برندتان نمایید، دیگر خبری از سودهای مناسب نخواهد بود. 

پس از اینکه شما توصیه های مالی را مدنظر قرار دادید، باید به دنبال برخی از توصیه های حرفه ای حقوقی نیز باشید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد. اگر در فرآیند معامله و فروش کسب و کار به نکات حقوقی توجه نشود، امکان بروز نارضایتی و مشکلات حقوقی در بلندمدت فراهم خواهد شد. این امر یعنی شما باید مدت زمانی زیادی را صرف بررسی ابعاد حقوقی ماجرا کنید. شاید این امر در نگاه نخست بسیار کسل کننده باشد، اما در صورتی که شما وقت مورد نیاز در این حوزه را اختصاص دهید، بدون دردسر اضافه کسب و کارتان را به فروش خواهید رساند. 

مطلب مرتبط: بهترین زمان برای فروش کسب و کار چه موقع است

اغلب اوقات استفاده از مشاوره های مالی و حقوقی برای فروش کسب و کار به طور رایگان صورت نمی گیرد. نکته مهم در این میان پیدا کردن یک مشاور مطمئن برای تجربه ای لذت بخش از فروش کسب و کار است. یادتان باشد که شما فقط چند بار در طول زندگی تان شانس فروش یک کسب و کار را خواهید داشت. بنابراین باید این کار را با دقت فراوان انجام دهید، در غیر این صورت به طور مداوم با مشکل رو به رو خواهید شد. 

محدوده قیمت واقع گرایانه ای را انتخاب کنید

محدوده قیمت مورد درخواست شما برای پیشنهادات باید منطقی و واقع گرایانه باشد. اگر شما فرآیند قیمت گذاری کسب و کارتان را به طور منطقی طی کرده باشید، به سادگی هرچه تمام تر امکان تعیین محدوده قیمت منطقی را خواهید داشت. متاسفانه برخی از کارآفرینان در تلاش برای فروش کسب و کارشان به قیمت های بسیار بالاتر از حد معمول هستند. این امر نه تنها یک فرصت طلایی برای آنها محسوب نمی شود، بلکه شانس آنها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را نیز به شدت کاهش می دهد. کمتر کارآفرینی در دوره کنونی حاضر به پرداخت قیمتی بالاتر از ارزش واقعی یک برند است. بنابراین شما باید خواسته های تان را به طور واقع گرایانه ای مطرح کنید. 

گاهی اوقات شما به دنبال فروش کسب و کارتان در بلندمدت هستید. در این صورت تعیین قیمت های بالاتر از حد معمول ایده بدی نخواهد بود. این امر به شما فرصتی برای فروش کسب و کارتان در بلندمدت می دهد. از آنجایی که شما در این شرایط چندان عجله ای هم ندارید، فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا خواهید کرد. با این حال اگر شما نیاز فوری به سرمایه برای شروع به کار در حوزه ای دیگر دارید، باید پیش از هر نکته دیگری به سراغ تعیین قیمت های منطقی و واقع گرایانه بروید. این امر امکان فروش کسب و کار در مدت زمانی اندک را برای شما فراهم خواهد کرد. 

کاغذبازی ها را پیش از موعد انجام دهید

فروش یک شرکت مثل فروش یک محصول ساده نیست. شما در این راستا باید مراحل قانونی و اداری بسیار طولانی ای را طی کنید. اگر کسب و کار شما پیش از رسیدن یک پیشنهاد رسمی اقدام به طی برخی از مراحل حقوقی و اداری برای فروش نماید، مدت زمانی انتظار شما برای جمع بندی معامله بسیار کمتر خواهد شد. این امر به شما فرصت بسیار عالی برای تاثیرگذاری بر روی طرف مقابل و جلب نظرش را می دهد. 

امروزه برخی از خریداران به دنبال برندهایی با دردسر حقوقی و اداری بسیار اندک هستند. بنابراین اگر شما کسب و کارتان را پیش از موعد آماده فروش کرده باشید، به سادگی هرچه تمام تر مشتریان پر و پاقرصی برای آن پیدا می کنید. این امر موجب دسترسی هرچه سریع تر شما به مبلغ دلخواه تان از فروش کسب و کار خواهد شد. نکته جالب اینکه امروزه برخی از کارآفرینان برای خرید کسب و کارها حاضر به پرداخت هزینه بیشتر در صورت طی شدن مراحل مختلف اداری کار هستند. بنابراین شما با چنین کاری امکان تعیین قیمت بالاتر برای برندتان را هم خواهید داشت. 

انتظارات شخصی و حرفه ای تان را از هم جدا کنید

انتظارات شخصی شما از فرآیند فروش کسب و کار باید از انتظارات حرفه ای تان جدا باشد، در غیر این صورت شما دشواری های بسیار زیادی در فرآیند فروش برندتان تجربه خواهید کرد. برخی از کسب و کارها به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به پیروی از الگوهای رایج در عرصه کسب و کار می کنند. این امر در مورد فروش کلی کسب و کار نیز مصداق دارد. شما نباید انتظارات خودتان را به هر قیمتی که شده به طرف مقابل تحمیل کنید. معمولا در بازار الگوهای مشخصی برای فروش کسب و کار وجود دارد. بنابراین شما باید با استفاده از چنین الگوهایی در تلاش برای انجام معامله برندتان باشید، در غیر این صورت شاید مشکلات شما و کسب و کارتان به طور مداوم ادامه پیدا کند. 

مطلب مرتبط: هر آنچه پیش از شروع کسب و کار باید بدانید

تبدیل فرآیند فروش برند به یک معامله برد- برد برای دو طرف اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما به دنبال تحمیل خواسته های تان به هر قیمتی باشید، خریدار کسب و کارتان هم چندان روی خوشی نشان نخواهد داد. با این حساب شما باید تعامل با طرف مقابل برای دستیابی به یک شرایط منصفانه و مورد تایید دو طرف برای فروش کسب و کارتان را مدنظر قرار دهید. این امر بهترین راهکار برای فروش بی دردسر کسب و کارتان خواهد بود. 

دریافت پیشنهادات به طور کتبی و رسمی

هر پیشنهادی برای خرید کسب و کار شما باید به طور کتبی و رسمی ارائه شود، در غیر این صورت شما امکان استفاده از مزایای آن را پیدا نخواهید کرد. گاهی اوقات برخی از خریداران پس از اینکه به طور شفاهی پیشنهاد خرید به شما می دهند، به سرعت پشیمان شده و درخواست شان را پس می گیرند. این امر فقط معطلی فراوان برای شما به همراه خواهد داشت. همچنین شاید برخی از مشتریان مناسب تان را هم در این میان از دست بدهید. بنابراین توجه شما باید فقط معطوف به پیشنهادهای کتبی و رسمی باشد. اینطوری دیگر مشکلی در زمینه تایید پیشنهاد و طی مراحل قانونی برای واگذاری مالکیت برند ایجاد نخواهد شد. 

وقتی شما اعلامیه فروش کسب و کارتان را منتشر می کنید، باید نحوه ارسال پیشنهادات را نیز به طور دقیق مشخص سازید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر طرف مقابل پیدا نخواهید کرد. بنابراین شما باید بی خیال پیشنهادهای شفاهی که معلوم نیست نتیجه اش چه خواهد شد، شوید. 

انتخاب یک کانال ارتباطی مناسب برای تعامل با خریداران ایده بسیار خوبی محسوب می شود. اغلب اوقات برندها به چنین نکته مهمی توجه لازم را نشان نمی دهند. بنابراین فرآیند فروش محصولات به طور قابل ملاحظه ای طولانی می شود. اگر شما به دنبال تجربه یک فرآیند فروش ساده و بی دردسر هستید، باید همیشه راهکار ارتباطی خوبی را پیش پای مشتریان قرار دهید. این امر شامل ارسال پیشنهادات رسمی از طریق ایمیل یا پست خواهد بود. اینطوری شما امکان تصمیم گیری درباره پیشنهادات مختلف به ساده ترین شکل ممکن را خواهید داشت.

محدودکردن تعداد پیشنهادات

شاید این توصیه در نگاه نخست بسیار عجیب به نظر برسد، اما شما دامنه پیشنهادات دریافتی تان را باید به طور قابل ملاحظه ای محدود نمایید. اگر این امر مدنظر شما قرار نداشته باشد، شاید در میان چندین پیشنهاد مختلف گیر کنید و در نهایت توانایی تصمیم گیری درست را از دست بدهید. 

وقتی شما با شمار بالایی از پیشنهادهای خرید مواجه هستید، ارزیابی درست هر کدام به طور قابل ملاحظه ای دشوار می شود. با این حساب شما باید همیشه نسبت به انتخاب پیشنهادهای محدود و تصمیم گیری درباره آنها توجه نشان دهید. این امر به شما فرصت بسیار عالی برای تصمیم گیری به دور از دردسرهای رایج خواهید داد. بنابراین شما بدون هیچ دردسری امکان انتخاب بهترین پیشنهاد ممکن را پیدا خواهید کرد. 

اگر شما علاقه مند به دریافت پیشنهادهای مختلف هستید، باید دست کم بررسی هر کدام را به طور جداگانه انجام دهید. به عنوان مثال، پنج پیشنهاد اول را با هم مقایسه کرده و سپس به سراغ سایر پیشنهادات بروید. این امر امکان ارزیابی و قضاوت هرچه بهتر درباره محصولات مختلف را به همراه خواهد داشت.  

ارائه توضیحات کامل به خریدار نهایی

شما باید شرایط کسب و کارتان را به طور واضح برای خریدار نهایی تان توضیح دهید. گاهی اوقات خریداران بدون توجه به شرایط یک برند اقدام به خریدش می کنند. نتیجه این امر بروز شکایت های مختلف از دست شما خواهد بود. اگرچه شما در این شرایط هیچ تقصیر مشخصی ندارید، اما دردسرهای آن حسابی روی اعصاب تان خواهد رفت. بنابراین باید به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل باشید. ساده ترین راهکار در این میان تلاش برای استفاده از یک فرم دقیق و ارائه اش به مشتریان برند است. شما در این فرم باید تمام شرایط برندتان را به طور دقیق برای مشتریان موشکافی کنید. اینطوری دیگر هیچ مشکل بعدی ای پیش نخواهد آمد. 

تعامل نزدیک با خریداران برند یکی از نکات بسیار مهم برای فروش کسب و کار محسوب می شود. اگر شما خیلی ساده و بی تعارف تمام شرایط برندتان را برای مشتری موردنظرتان موشکافی کنید، دیگر نیازی برای نگرانی از نتیجه فروش نخواهد بود. این نکته باید به طور متقابل مدنظر قرار گیرد. بنابراین خریدار کسب و کار شما هم باید تمام جزییات و شرایط را با شما در میان بگذارید. فقط در این صورت شما تجربه ای لذت بخش از فروش کسب و کارتان خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: بهترین حوزه ها برای شروع کسب و کار کدامند؟

تا آخرین لحظه سر و صدا ایجاد نکنید

شما تا آخرین لحظه برای فروش برندتان باید صبر کنید. ایجاد سر و صدای بیش از اندازه برای فروش برند ایده جالبی نخواهد بود. اگر شما همه چیز را به سادگی و به دور از هیاهوی اضافی دنبال کنید، مشتریان تان را تا آخرین لحظه در کنار خود خواهید داشت. این امر نقش مهمی در اعتبار آتی کسب و کار شما خواهد داشت. بنابراین باید همیشه این نکته مهم را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید کسب و کارتان مدت ها قبل از فروش نهایی روی چرخه ضرردهی بیفتد. 

بی شک فروش کسب و کار تصمیم بسیار سختی است. اغلب کارآفرینان برای نهایی کردن این تصمیم با خودشان حسابی کلنجار می روند. اگر شما به دنبال فروش کسب و کارتان هستید و از این بابت اطمینان کامل دارید، استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله به شما برای یک انتخاب دقیق و بی دردسر کمک خواهد کرد. 

منبع : business
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uWXEkBLz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه