جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

لامپ رشد گیاه ال ای دی و مزایای بسیار استفاده از آن، در مقایسه با نورپردازی سنتی در این مقاله لیست گردیده و در باب هرکدام توضیحاتی ارائه شده است.

1-مصرف برق کمتر   2-حرارت کم    3-بهره وری    4-هزینه های تهویه مطبوع کمتر     5-نزدیکی به گیاهان 6-طیف     7-قابلیت کنترل طیف، کنترل کم نور، زمانبندی    8-بسته همه کاره     9-مدولار بودن  10--نصب آسان    11-راه اندازی زنجیره ای    12-اشکال و طرح های مختلف     13-طول عمر طولانی      14-روشنایی حالت جامد      15-ضد آب و ضد گردوغبار    16- قابل بازیافت    17- بازگشت سرمایه گذاری

حال بیاید نگاهی عمیقتر به این مزایا بیندازیم.

 

مزایای استفاده از لامپ رشد گیاه

 

مصرف برق کمتر

دلیل اصلی انتخاب تولیدکنندگان ال ای دی نسبت به روشنایی سنتی، صرفه جویی در مصرف برق است. لامپ های LED رشد وات کمتری مصرف می کنند تا تقریباً به اندازه لامپ های HID نور قابل استفاده تولید کنند. این یکی از مزایای اصلی لامپ رشد گیاه با LED است.

 

حرارت کمتر

هر چه یک لامپ وات بیشتری مصرف کند، گرمای بیشتری می دهد. به طور متوسط، LED ها وات کمتری در هر فوت مربع نسبت به وسایل HID ارائه می دهند و بنابراین گرمای کمتری را به محیط اطراف وارد می کنند.

دمای محیط ایده آل برای رشد و متابولیسم گیاه حیاتی است. دمای بالا می‌تواند به گیاهان شما فشار وارد کند که می‌تواند رشد را کندتر کند، باعث پژمردگی شود و حتی اگر دما حتی در یک بازه زمانی کوتاه بسیار بالا باشد، آنها را از بین ببرد. دمای سطح برگ تحت تأثیر دمای محیط است، اما تحت تأثیر تابش موج بلند نامرئی یا گرما از منبع نور نیز قرار می گیرد. چراغ های تخلیه با شدت بالا، نور مادون قرمز اضافی را در حدود 820 نانومتر ساطع می کنند که برای فتوسنتز استفاده نمی شود. گرمای اضافی وارد محیط اطراف شده و به برگها برخورد می کند.

برخلاف منابع HID، چراغ‌های رشد گیاه ال ای دی به ندرت حاوی دیودهایی با طول موج بیش از 730 نانومتر هستند. تنها مقدار کمی گرما به سمت گیاهانی که از دیودها ساطع می شوند هدایت می شود. بقیه گرما، گرمای محیط از قاب لامپ است.

 

مزایای استفاده از لامپ رشد گیاه

 

نزدیکی به گیاهان

چراغ‌های رشد LED را می‌توان نزدیک‌تر به گیاهان نسبت به چراغ‌های HID به دلیل خروجی حرارت کم آن‌ها قرار داد. این برای پرورش دهندگانی که در مناطق محدود به ارتفاع گیاهان را رشد می دهند، مفید است. این ویژگی همچنین به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا چراغ‌ها را نزدیک‌تر به گیاهان قرار دهند تا از نفوذ نور بهینه به عمق سایبان اطمینان حاصل کنند.

 

طیف

طیف، کلیدی برای به حداکثر رساندن پتانسیل گیاه شما است. در حالی که شدت نور و مدت زمان ممکن است مهمترین عامل در هدایت فتوسنتز باشد، طیف می تواند بر شکل گیاه و همچنین تراکم، کیفیت و قدرت گل تأثیر بگذارد. امروزه، ال ای دی ها به پرورش دهنده اجازه می دهند تا بسته به شدت و طول موج های خاص و نسبت طول موج های موجود در فیکسچر، واکنش های متفاوتی را از گیاه درخواست کند. این یک جهش بزرگ در فناوری روشنایی است. به طور کلی، طیف های سردتر یا آبی بیشتر برای رشد رویشی استفاده می شود، در حالی که طیف های گرم تر و قرمزتر برای گلدهی استفاده می شود. در چند سال اخیر با افزایش کارایی دیود، وسایل نور سفید با طیف کامل محبوبیت پیدا کرده اند.

 

قابلیت کنترل طیف، کنترل کم نور، زمانبندی  

کنترل طیف: این یک ویژگی منحصر به فرد برای لامپ رشد گیاه ال ای دی است. لامپ های رشد سنتی یک طیف منفرد را پرتو می کنند که در آن قابل دستکاری نیست. بسیاری از لامپ های رشد ال ای دی حاوی مجموعه‌ای از رنگ‌ها، معمولاً قرمز، آبی و سفید هستند که بسته به مرحله رشد یا تنوع/نوع گیاه می‌توانند در هر ترکیبی روشن یا خاموش شوند.

کنترل کم نور: کنترل کم نور اجازه می دهد تا نسبت قابل تنظیمی از طول موج ها به گیاهان معرفی شود و همچنین می تواند به صرفه جویی در انرژی اضافی در زمانی که به شدت کامل نیاز نیست کمک کند. برای مثال، پرورش‌دهنده ممکن است رنگ آبی را تا 50 درصد کمرنگ کند در حالی که 100 درصد قرمز و سفید را در طول گلدهی حفظ می‌کند. همچنین ممکن است در طول رشد رویشی، تمام کانال های رنگی را تا 75 درصد کم نور کند تا مصرف کل انرژی کاهش یابد.

برنامه ریزی/زمان بندی: چراغ‌های رشد LED گاهی اوقات شامل برنامه‌ریزی (یا زمان‌بندی) می‌شوند که به پرورش‌دهنده این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های طیف و کاهش نور خود را مستقیماً در واحد برنامه‌ریزی کند. این ویژگی همچنین نیاز به تایمر خارجی را کاهش می دهد زیرا تمام زمان بندی در ریزپردازنده فیکسچر تعبیه شده است. زمان‌بندی به پرورش‌دهنده اجازه می‌دهد تا طیف و شدت را برای هر ساعت از روز در یک دوره 24 ساعته به صورت دستی انتخاب کند.

 

بسته همه کاره

تجهیزات رشد سنتی نیاز به خرید بالاست، بازتابنده و لامپ دارد. در مقابل، وسایل رشد LED یک واحد یکپارچه هستند.

 

راه اندازی زنجیره ای

برخی از چراغ‌های رشد LED به پرورش‌دهنده این امکان را می‌دهند که واحدها را به هم متصل کند تا میزان کابل‌های برق که به پریز باز می‌گردند کاهش یابد. در یک راه اندازی زنجیره ای، یک پرورش دهنده ممکن است یک چراغ به برق وصل کرده و سپس چندین واحد دیگر را به اولین واحد سری متصل کند. تنظیم یک تایمر برای یک دوشاخه ساده تر از چندین بار استفاده برای چندین شاخه است. به بارگذاری بیش از حد مدار الکتریکی هنگام چرخاندن چراغ‌ های زنجیری به یکدیگر توجه داشته باشید. هر چه یک واحد وات بیشتری مصرف کند، وسایل کمتری را می توان با زنجیر به هم متصل کرد.

 

طول عمر طولانی

اکثر چراغ‌های LED موجود در بازار دارای ال ای دی هایی هستند که حدود 50,000 ساعت دوام خواهند داشت. برخی از تولیدکنندگان از ال ای دی هایی استفاده می کنند که تا 100,000 ساعت یا بیشتر دوام می آورند. این را با لامپ های MH که به طور متوسط 10,000 ساعت دوام می آورند یا لامپ های HPS با طول عمر 16,000ساعت یا بیشتر مقایسه کنید.

 

روشنایی حالت جامد

ال ای دی ها به عنوان روشنایی حالت جامد (SSL) در نظر گرفته می شوند. آنها توسط رشته ها، پلاسما یا گاز تغذیه نمی شوند، بلکه در عوض توسط یک نیمه هادی دو سرب تغذیه می شوند. تنها «قطعات» متحرک الکترون هایی هستند که از نوع n به نوع p عبور می کنند تا نوری را که از دیود ساطع می شود ایجاد کنند. از آنجایی که هیچ قطعه متحرکی در LED وجود ندارد، برخلاف سایر انواع روشنایی مانند HID یا لامپ های فلورسنت، در معرض ضربه های خارجی با آسیب اندک یا بدون آسیب به خود دیودها هستند.

 

مزایای استفاده از لامپ رشد گیاه

 

ضد آب و ضد گرد و غبار

بسیاری از چراغ‌ های رشد ال ای دی دارای رتبه‌ بندی ضد آب و ضد گردوغبار هستند که معمولاً به عنوان کد حفاظت از نفوذ یا به اختصار IP بیان می‌ شوند. بسیاری از وسایل موجود در بازار ضد گردوغبار و ضد آب با کد IP IP65 هستند. عدد اول 6 نشان می دهد که یراق آلات «ضد گرد و غبار» است. عدد دوم 5 بیان می‌کند که فیکسچر می‌ تواند در برابر آبی که از نازل 6.3 میلی‌ متری در هر جهتی بیرون زده می‌ شود، بدون اثرات مضر مقاومت کند. برخی از وسایل وجود دارند که مانند سایرین ضد آب نیستند و ممکن است فقط دارای رتبه IPX4 یا IP63 باشند که نشان می دهد به ترتیب فقط می توان آنها را اسپری کرد و با آب پاشید.

 

قابل بازیافت

لامپ های سدیم و متال هالید پرفشار حاوی جیوه هستند و پس از شکستن بخارات سمی آزاد می کنند. این لامپ ها برای اطمینان از عدم نفوذ مواد سرطان زا به محیط زیست نیاز به دفع ایمن دارند. از طرفی ال ای دی ها جیوه ندارند و بی خطر محسوب می شوند. آنها حاوی جیوه نیستند، اما کاملاً عاری از فلز نیستند. مطالعه ای در سال 2010 توسط دانشگاه کالیفرنیا ارواین، سطوح بسیار بالایی از سرب را در ال ای دی های قرمز کم شدت و سطوح بالای مس، نیکل و نقره ای را در رنگ های دیگر ال ای دی ها، به جز در رنگ زرد کم شدت، نشان داد. ال‌ ای‌ دی‌ ها روشنایی حالت جامد هستند و دیودها معمولاً بسیار کوچک هستند، بنابراین خطر شکستن آنها وجود ندارد. با این حال، اگر دیودها به محیط زیست ختم شوند و تجزیه شوند، فلزات می توانند شسته شوند.

 

بازگشت سریع سرمایه

چه زمانی پرورش دهندگان گیاهان و استفاده کنندگان از سیستم روشنایی رشد گیاه، بازگشت سرمایه را برای نصب این سیستم مشاهده می کنند؟ عوامل زیادی برای بازگشت سرمایه وجود دارد که صرفه جویی پولی مصرف برق یکی از این عوامل و عامل مهم دیگر انتخاب منبع نوری ال ای دی مناسب با توجه به تفاوت در قیمت لامپ رشد گیاه در میان تولیدکنندگان می باشد. بنابراین انتخاب لامپ رشد گیاه ارزان ولی با کیفیت مطلوب و گارانتی شده سبب پرورش و گل دهی سریع تر گیاهان شده و منجر به تولید گیاهان با کیفیت بالاتر می گردد. گل با کیفیت بالاتر از گل متوسط ارزش بیشتری دارد .

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6H2evKO4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه