جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

باغ دولت آباد یزد از جمله جاهای دیدنی یزد و کشور عزیزمان است که سرسبزی درختان و فضای آن در دل یک شهر کویری مثل نگینی درخشان خودنمایی می کند. بخش های دیدنی، صدای آرامش بخش آب و پرندگان به قدری دلنشین است که بسیاری از افراد برای آرامش گرفتن هم که شده به اینجا می آیند. 

باغ تاریخی دولت آباد در یزد یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو بوده و بلندترین بادگیر جهان را دارد. اگر شما هم مثل ما به وجد آمده اید، برای دسترسی راحت تر و رزرو هتل یزد، نزدیکی به این مجموعه را در نظر بگیرید. در ادامه بیشتر با این باغ تاریخی آشنا خواهید شد.

باغ دولت آباد یزد یکی از 9 باغ ایرانی یونسکو با بلندترین بادگیر جهان

باغ دولت آباد یزد کجاست؟

این باغ بسیار زیبا در محله چهار منار شهر یزد قرار دارد و به همین دلیل به چهار منار باغ دولت آباد هم معروف شده است.

آدرس دقیق درب ورودی اصلی: خیابان شهید رجایی، محله چهار منار، کوچه فردوسی (حسینیه فردوس)، باغ دولت آباد یزد. درب دیگر آن در بلوار دولت آباد است.

جاهای دیدنی باغ دولت آباد یزد

باغ تاریخی دولت آباد از چندین عمارت تشکیل شده که همگی آنها را می توان در دو دسته اندرونی و بیرونی قرار داد. در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

قسمت اندرونی شامل بخش های زیر است:

  •  عمارت هشتی باغ دولت آباد یزد

 این عمارت دو طبقه در انتهای این باغ و چسبیده به دیوار جنوبی است. در این عمارت سه شاه نشین، چند تالار اصلی، حوض مرمری، دو پستو، بادگیر و کلاه فرنگی قرار دارد و ساختمان اصلی باغ است. حوضخانه با حوض مرمری نقش خنک کردن هوا را داشته به همین دلیل به عمارت هشتی، عمارت تابستانه هم می گویند. همچنین می توانید از ایوان بسیار زیبای طبقه دوم این عمارت برای نظاره کردن کل محیط باغ استفاده کنید.

  • بادگیر باغ دولت آباد

 این بادگیر هشت ضلعی با ارتفاع حدود 34 متر روی عمارت هشتی قرار دارد و بلندترین بادگیر جهان است. در زیر بادگیر حوضی قرار داده شده که هم باعث جذب گرد و غبار و هم خنک سازی هوای ورودی به داخل عمارت می شود.

  •  تالار طنبی

 در غرب عمارت هشتی، تالاری با بادگیر مربع شکل بر روی آن می بینید. در اطراف این تالار، صفه و شبستان های مختلفی به چشم می خورند. زیر زمین عمیق این تالار با دو راه پله به باغ متصل است و راهرو سمت جنوبی آن به زیر بادگیر راه دارد.

  • عمارت بهشت آیین باغ دولت آباد

 عمارت بهشت آیین، بخش زمستانه یا سردر باغ دولت آباد است که رو به آفتاب ساخته اند. ضمنا روبروی آن عمارت هشتی را می بینید که بخشی از آن در قسمت بیرونی باغ است.

  • آب انبار باغ دولت آباد

این آب انبار محل ذخیره قنات 60 کیلومتری این باغ است که وظیفه آبیاری کل فضا را بر عهده داشته است. این بخش در سال 1394 بازسازی شده و در سال 1381 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

بخش های فرعی قسمت اندرونی شامل درشکه خانه، برج دیده بانی، حرمسرا، آشپزخانه، اتاق خدمه و اصطبل های زمستانه و تابستانه هستند.

قسمت بیرونی شامل بخش های زیر است که مهمترین آن:

  • تالار آیینه باغ دولت آباد

این تالار با عمارت طهرانی به شکل قرینه قرار گرفته اند. خوشبختانه سقف این تالار در سال 94 با بودجه سنگین مرمت و بازسازی شده است.

بخش های فرعی دیگر این قسمت شامل دو بازارچه، دو برج دیده بانی، آب انبار عمومی و دیوانخانه است.

جاذبه های گردشگری نزدیک به باغ دولت آباد یزد

پس از گشت و گذار و بازدید از این باغ بسیار زیبا که دیدن آن در هر فصلی خالی از لطف نیست می توانید به جاذبه های گردشگری نزدیک به آن هم سر بزنید. از جمله مکان های دیدنی اطراف باغ دولت آباد می توان به مسجد امیر چخماق، زندان اسکندر، آتشکده یزد، موزه وزیری، خانه لاری ها، مجموعه خان و موزه آب اشاره کرد.

باغ دولت آباد یزد یکی از 9 باغ ایرانی یونسکو با بلندترین بادگیر جهان

اطلاعات تکمیلی بازدید از باغ دولت آباد

ساعات بازدید باغ دولت آباد یزد: امکان بازدید از باغ همه روزه از ساعت  8 تا 9 شب برای نیمه اول سال و 7 صبح تا 22:30 شب برای نیمه دوم سال وجود دارد. فقط در ایام عاشورا تعطیل خواهد بود.

قیمت ورودی باغ دولت آباد یزد: هزینه بلیط برای گردشگران و مسافران ایرانی، 5 هزار تومان است.

شماره تلفن باغ دولت آباد یزد: 36270781-035

هتل های نزدیک برای اقامتی دلنشین و خاطره انگیز

همیشه برای سفر به هر شهری از جمله یزد، دسترسی نزدیک هتل به جاذبه های گردشگری در اولویت است. برخی هتل های یزد مثل هتل ارگ جدید، هتل داد، هتل باغ مشیرالممالک، هتل الزهرا و هتل سنتی مهر به باغ دولت آباد یزد بسیار نزدیک هستند. شما می توانید با رزرو این هتل ها، هم اقامت لوکس و با امکانات کامل داشته باشید و هم به کلیه جاذبه های گردشگری مخصوصا باغ دولت آباد به راحتی دسترسی پیدا کنید.

تنها کافیست برای رزرو با تخفیف های ویژه در هر بازه زمانی از سال، به وب سایت www.eghamat24.com مراجعه نمایید.  برای هر یک از هتل ها علاوه بر اطلاعات کامل، بازخورد و نظرات مسافران و گردشگران قبلی درج شده است که انتخاب گزینه بهتر را بسیار ساده کرده است.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OmU7L7H4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه