جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

بحث حقوق و دستمزد برای کارمندان و کارگران از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر روزهای پایانی سال و حتی روزهای اول سال را به دنبال این هستند که از میزان دریافتی خود باخبر شوند. طی چند سال اخیر، بحث حقوق و دستمزد چالش و حرف و حدیث های بسیاری داشت و حتی از روند افزایش حقوق ثابت سالیانه کمی فاصله گرفت. تا چند سال پیش کارگران و کارمندان درصد افزایش حقوق ثابتی داشتند، اما در چند سال گذشته میزان آن با توجه به تورم افزایش پیدا کرد تا به امسال که میزان آن کمی از ده درصد افزایش حقوق ثابت سال های گذشته فاصله گرفت.

طبق مقاله منتشر شده در بلاگ ایران سلری، براساس تصمیم شورای عالی کار، حداقل حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۱ با ۵۷.۴ درصد افزایش، از حداقل دستمزد ماهانه از ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴ میلیون و ۱۷۹هزار و۷۵۰ تومان رسید. این در حالی است که حداقل دستمزد روزانه از ۸۸ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۹ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

همان طور که مشاهده می کنید قرار است در سال ۱۴۰۱ میزان حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران کشور تا ۵۷.۴ درصد افزایش پیدا کند و این رقم در سال گذشته ۲۵ درصد بوده است و امسال دو برابر شده است. اما این رقم و درصد افزایش شامل حال بازنشستگان نمی شود و رقم دریافتی آنها متفاوت خواهد بود.

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱

حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرائی در سال ۱۴۰۱، پنج میلیون تومان تعیین شده است که این رقم نشان دهنده ده درصد افزایش حقوق برای این قشر از جامعه در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

جدول دریافتی افراد با تعداد فرزند مختلف

طبق قانون، افراد با توجه به تعداد فرزندان و متاهل و مجرد بودن، میزان دریافتی کمتر و بیشتری دارند. برای این منظور، میزان دریافتی افراد با فرزند و بدون فرزند طبق ارقام تعیین شده در حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۱،  را در جدول زیر آورده ایم:

ردیف

شرح

۱۴۰۰

۱۴۰۱

درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰

۱

مجموعه دریافتی بدون فرزند و بدون سابقه کار

۳۷,۰۵۴,۹۵۰

۵۶,۷۹۷,۵۰۰

۳/۵۳

۲

مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند

۳۹,۷۱۰,۴۴۵

۶۳,۰۷۷,۲۵۰

۴/۵۳

۳

مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند

۴۲,۳۶۵,۹۴۰

۶۷,۲۵۷,۰۰۰

۷/۵۳

۴

مجموعه دریافتی افراد متاهل ۳/۳ نفری

۴۱,۹۰۷,۰۹۴

۶۴,۳۳۱,۱۷۵

۵/۵۳

                  • ارقام داخل جدول به ریال می باشند.

معافیت مالیاتی در حقوق ۱۴۰۱

معافیت از مالیات یکی از صحبت هایی است که هر سال در زمان تعیین میزان حقوق و دستمزد بیان می شود و رقم آن اعلام می شود. امسال نیز این رقم اعلام شده و طبق اعلام شورای عالی کار، کارگران و کارمندان با حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و کمتر، از پرداخت مالیات معاف هستند. در واقع، مبلغ معافیت مالیاتی در سال بالغ بر ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. اما افراد با میزان درآمدهای زیر باید به اندازه رقم های اعلام شده مالیات پرداخت کنند:

  • تا ۱۵۰ میلیون تومان: مالیات سالانه %۱۰
  • از ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان: مالیات سالانه %۱۵
  • از ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان: مالیات سالانه %۲۰
  • از ۳۵۰ میلیون تومان: مالیات سالانه %۳۰

سخن پایانی

بعد از کلی حرف و حدیث، میزان دریافتی کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۱ مشخص شد. طبق اعلام شورای عالی کار، حداقل حقوق و دستمزد این افراد ۴۱,۷۹۷,۵۵۰ ریال خواهد بود. آیا این رقم برای گذران زندگی کارمندان و کارگران مناسب است و آیا با توجه به تورم کفاف زندگی کارمندی را می دهد؟  

منبع: ایران سلری

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uYbljzsT
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه