پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

ونیر کامپوزیت دندان

1 سال پیش ( 1401/8/9 )
 

دندان ها یکی از بخش های مهم و اساسی در بدن انسان و سایر حیوانات هستند که برای تکه تکه کردن مواد غذایی، انواع خوراکی و جویدن آن ها به کار گرفته میشوند. با گذشت زمان و بر اثر عدم رعایت اصول بهداشتی و کهولت سن، دندان ها دچار پوسیدگی و خرابی میشوند. در این راستا علم پزشکی و دندانپزشکی نیز پیشرفت قابل توجهی داشته و روش های جدیدی نظیر استفاده از کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان ها روی کار آمده اند. به گونه ای که در اکثر مراکز دندانپزشکی با استفاده از این روش، بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات برطرف شده و ظاهر دندان ها زیبا می گردد.

در صورتی که می خواهید همواره طرح لبخند زیبا داشته باشید و از سلامتی و پاکیزگی دهان و دندان هایتان احساس رضایت کنید، می بایست به طور مستمر از آن ها مراقبت کنید و در صورت خرابی، سریعاً اقدامات لازم را جهت رفع مشکلات به وجود آمده انجام دهید. با توجه به اینکه امروزه ایمپلنت و کامپوزیت های دندانی جایگزین روش های قدیمی شده اند، در ادامه قصد داریم شما را با ونیر کامپوزیت، ویژگی و کاربردهای آن به عنوان یک روش مؤثر و کارآمد درمان مشکلات دندان آشنا کنیم.

ونیر کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر چیست؟

برای این که با مزایای این روش زیبایی ترمیمی دندان آشنا شده و شرایط خود را برای استفاده از آن بسنجید، لازم است کمی بیشتر با این روش آشنا شوید. کامپوزیت یا همان لمینت کامپوزیتی، نوعی مواد مخصوص است که به صورت یک لایه نازک روی دندان ها قرار گرفته و ضمن پوشش دهی معایب دندان مانند: بی نظمی در ترتیب دندان، فرم نامناسب آن و فاصله بین دندان ها، در نهایت دندان هایی یک دست و سفید را برایتان به ارمغان می آورد. همان طور که گفتیم، همه افراد کاندیدای مناسبی برای استفاده از لمینت کامپوزیتی نیستند. این روش درمان زیبایی تنها برای افرادی که مشکلات جزئی در دندان های خود دارند، قابل استفاده است. به عنوان مثال: لمینت کامپوزیتی برای افرادی که فاصله دندانی قابل توجهی دارند، به هیچ وجه خروجی باکیفیتی نخواهد داشت.

 به همین خاطر همواره توصیه می شود که قبل از استفاده از هر یک از روش های زیبایی ترمیمی دندان، به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت فک و دندان شما را معاینه و بررسی کند. با توجه به هزینه های قابل توجه در استفاده از این قبیل خدمات دندانپزشکی و مهم تر از آن، تأمین سلامت دندان ها، انجام معاینه اصولی توسط دندانپزشک متخصص از اهمیت بسیاری برخوردار است. با وجود تمام این مسائل، انجام کامپوزیت دندان برای کاندیدای مناسب آن نتیجه بسیار ایده آلی به همراه دارد. ضمن این که این روش به راحتی در یک جلسه یا نهایتا دو جلسه انجام می شود. با توجه به این که در لمینت کامپوزیتی هیچ گونه تراشیدگی روی دندان انجام نمی شود، دردی احساس نخواهید کرد. این نکته بارزترین تفاوت لیمنت کامپوزیتی با لمینت سرامیکی است که آن را تحت عنوان لمینت می شناسیم.

تفاوت لمینت با کامپوزیت

لمینت نیز روشی شبیه به کامپوزیت است، با این تفاوت که مواد به کار رفته در این دو روش متفاوت است. در لمینت سرامیکی، دندان ها به تراشیدگی جزئی نیاز دارند. ضمن این که فرآیند قالب گیری نیز انجام می شود. در حالی که در لمینت کامپوزیتی این مرحله یعنی قالب گیری وجود ندارد. در مورد طول عمر هر یک از دو روش زیبایی ترمیمی دندان نیز باید بدانید، در نهایت نحوه استفاده و مراقبت از دندان هایتان، طول عمر آن را مشخص می کند. در کل افرادی که دندان های خود را لمینت کامپوزیتی می کنند، باید مصرف چای و قهوه، قلیان و دخانیات، نوشیدنی های رنگی، غذاها و خوراکی های سفت را به حداقل برسانند.

ونیر کامپوزیت دندان

عصب کشی دندان و ارتباط آن با کامپوزیت

درمان های زیبایی دندان هیچ نقشی در حفظ سلامت ریشه دندان ها ندارند. در خدمات دندانپزشکی مربوط به اصلاح طرح لبخند، تنها تاج دندان ها ترمیم می شود. در این بین بسیاری از افراد تصور می کنند لمینت کامپوزیتی یا هر روش درمانی با جنبه زیبایی، در دراز مدت منجر به پوسیده شدن ریشه دندان می شود. در حالی که در علم دندانپزشکی چنین نظریه ای به هیچ وجه پذیرفته نمی شود. اگر دندانپزشکان توصیه می کنند که از دندان های کامپوزیت شده مراقبت کنید، تنها به دلیل حفظ زیبایی آن است. ریشه دندان ممکن است به دلایل خاصی مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار پوسیدگی شود. ریشه یا همان عصب دندان داخل بخشی به نام هسته با پالپ جای گرفته است. در واقع پالپ شامل عصب و رگ های خونی است و چون قسمت زنده دندان به حساب می آید در صورت عفونی شدنش درد شدیدی احساس می کنید.

پالپ دندان در مواقعی که تاج آن دچار شکستی، پوسیدگی عمیق، پر کردن نامناسب و مواردی از این دست شود، عفونت می کند. عصب کشی در واقع تخلیه پالپ دندان و از بین بردن عصب آن است. دندان های عصب کشی شده در نهایت با ماده مخصوصی پر می شوند. با توجه به عدم ترمیم پالپ، عصب کشی دندان برای پیشگیری از گسترش عفونت ضروری است. لازم به ذکر است، امکان کامپوزیت دندان های عصب کشی شده وجود دارد. بهتر است قبل از انجام لمینت کامپوزیتی، از دندان های خود عکس بگیرید تا اگر دندانی دچار پوسیدگی عمیق ست، آن را عصب کشی کنید.

ایمپلنت

برخی از دندان ها به علت پوسیدگی شدید، دیگر قابلیت عصب کشی نیز ندارند. در این شرایط تنها راه حل برای رهایی از درد آزاردهنده، کشیدن دندان است. ایمپلنت در واقع به کاشت دندان مصنوعی درون استخوان فک گفته می شود. این روش کاشت، یک درمان دائمی و جایگزین ایده آلی برای دندان های از دست رفته محسوب می شود. انجام ایمپلنت نیز بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. کاندیدای مناسب برای ایمپلنت، افرادی هستند که لثه سالمی دارند . جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم خالص است و با بدن انسان سازگاری مناسبی دارد. تاج این دندان ها به اندازه کافی از استحکام و زیبایی برخوردار است. به همین خاطر اگر به درستی نگهداری شوند، طول عمر بالایی داشته و دیگر به استفاده از روش های زیبایی مانند کامپوزیت نیازی نیست.

ونیر کامپوزیت دندان

جمع بندی

حفظ سلامت دندان علاوه بر جنبه های زیبایی آن و تأثیر قابل توجهی که در لبخند زیبا و زیبایی چهره دارد، بر سلامت عمومی بدن نیز اثرگذار است. در این بین، ممکن است دندان ها به دلایل متعددی دچار آسیب های مختلف شده و زیبایی آن ها از بین برود. در حوزه دندانپزشکی نوین، روش های متعددی با جنبه های درمان ترمیمی زیبایی وجود دارد که افراد می توانند بر اساس شدت آسیب دندان، از این روش ها استفاده کنند. کامپوزیت دندان یکی از روش های پرطرفدار درمان زیبایی است که در بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی انجام می شود. با توجه به این که معاینه دقیق و تخصص و مهارت دندانپزشک در انجام این روش ها، نقش مهمی در کیفیت خروجی کار دارد، انتخاب یک دندانپزشکی معتبر و متخصص بسیار حائز اهمیت است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8xldMVBM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه