دوشنبه, ۳ آبان(۸) ۱۴۰۰ / Mon, 25 Oct(10) 2021 /
           
فرصت امروز
طراحی داستان جذاب به کمک داده های معتبر

جلب نظر مشتریان با داستان سرایی داده محور

4 ماه پیش ( 1400/3/27 )
مترجم : علی ‌آل ‌علی  

تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و ترغیب وی برای تعامل بیشتر با برند ایده ای جذاب برای تمام برندها محسوب می شود. اگر در عرصه کسب و کار خبری از مشتریان علاقه مند نباشد، هیچ برندی توانایی فعالیت و کسب موفقیت را نخواهد داشت. درست به همین خاطر برندهای بزرگ روز به روز در تلاش برای استفاده از محتوای دقیق و تاثیرگذار در تعامل با مشتریان هستند. در این میان کاربرد داده ها دارای اهمیت بالایی است. هر برند با استفاده از داده های دقیق و ارائه آن در قالب محتوای بازاریابی امکان تاثیرگذاری فزاینده بر روی مخاطب هدف را دارد. مسئله اساسی در این میان نحوه بیان داده ها به مخاطب هدف است.

بدون تردید اگر مهمترین داده های دنیا نیز در قالب های کلیشه‏ ای یا به طور خام در دسترس مخاطب هدف قرار گیرد، هیچ تاثیری برای کسب و کارها به همراه نخواهد داشت. درست به همین خاطر تمام برندها نیازمند شیوه ای جذاب برای بیان داده های مفید هستند. یکی از راهکارهای مناسب در این میان استفاده از داستان سرایی است. 

جلب نظر مشتریان با داستان سرایی داده محور

همه مردم داستان های جذاب را دوست دارند. برندها نیز با استفاده از همین نکته داستان های مختلفی درباره کسب و کارشان مطرح می کنند. استفاده از داده های دقیق در داستان برند امر ساده ‏ای به نظر می ‏رسد، اما در مرحله اجرا سختی های خاص خود را دارد. هدف اصلی در این مقاله نگاهی به اهمیت استفاده از داده های دقیق در داستان سرایی برند و همچنین شیوه های طراحی یک نمونه عالی از داستان در این راستاست. 

مطلب مرتبط: چالش داستان سرایی حرفه ای در حوزه بازاریابی

چرا داستان سرایی داده محور مهم است؟

طراحی داستان های جذاب به اندازه کافی سخت به نظر می ‏رسد، با این حساب شاید اضافه کردن داده های دقیق به این فرآیند امر غیرممکنی به نظر برسد. نکته مهم در این میان استفاده از داده های مهم و کاربردی برای ساده سازی فرآیند طراحی داستان است. اگر شما برای ادعاها و ماجراهای داستان برندتان دارای داده های دقیق باشید، امکان ارجاع به آنها و جلب اعتماد هرچه بیشتر کاربران را خواهید داشت. 

پیش از اینکه شیوه های طراحی یک داستان داده محور استاندارد را بررسی کنیم، باید برخی از اهمیت‎های این مفهوم را واکاوی کنیم. این امر به شما به عنوان یک کارآفرین چشم انداز وسیعی از کاربردهای این استراتژی خواهد داد. 

حفظ توجه مشتریان

شما اگر بهترین داستان برند را هم داشته باشید، در صورت ناتوانی برای پیشبرد هماهنگ داستان امکان حفظ توجه مخاطب هدف را نخواهید داشت. بسیاری از برندها داستان شان را با مقدمه ای عالی شروع می کنند، اما در میانه راه تمام جذابیت داستان از بین می رود. این امر یکی از بزرگترین مشکلات موجود در زمینه بازاریابی و همچنین تعامل با مشتریان محسوب می شود. کمک اصلی داده های دقیق در این میان پیشبرد همچنان جذاب داستان برند در تمام سطوح است بنابراین دیگر خبری از ناامیدی کاربران از داستان برند شما در میانه راه نیست. 

اغلب داستان برندها از میانه راه نکات اساسی را مطرح می کند. با این حساب استفاده از داده های دقیق و جذاب برای حفظ توجه مشتریان دارای اهمیت بالایی است. شما با این کار به بهترین شکل ممکن تمام حرفه ای تان را به مشتریان خواهید زد. 

بیان نکات کلیدی به ساده‏ ترین شکل

اغلب اوقات کارآفرینان برای ادعاها و نکات کلیدی شان باید دلیل داشته باشند در غیر این صورت شاید هرگز از سوی کاربران با واکنش مثبتی مواجه نشوند. بسیاری از کاربران در صورت مشاهده یک داستان بدون دلیل و مدرک از سوی کارآفرینان بدون معطلی به سراغ یک برند دیگر یا حتی کاری دیگر خواهند رفت. 

استفاده از داده های مربوط به موسسه های معتبر به کسب و کارها امکان بیان نکات کلیدی در داستان شان بدون دردسر فراوان برای اثبات شان را می دهد. بنابراین شما در عمل بسیار جلوتر از رقبای تان عمل خواهید کرد. 

کمک به تصمیم گیری بهتر مشتریان

امروزه بسیاری از مشتریان در عمل تردیدهای جدی در مورد تصمیم گیری برای خرید یک محصول یا حتی تعامل با یک برند دارند. اگر شما در داستان تان از داده های دقیق استفاده نمایید، امکان ایجاد اعتماد در میان مشتریان را خواهید داشت. بسیاری از برندها در این میان بر روی ایجاد فضایی صمیمانه با مشتریان تاکید دارند. شاید این امر اهمیت بسیار زیادی داشته باشد، اما بدون استفاده از داده های دقیق هیچ مزیتی برای کسب و کارتان به همراه نخواهد داشت. 

مطلب مرتبط: راهکارهای طراحی استراتژی بازاریابی داده محور

وقتی شما به مشتریان برای تصمیم گیری بهتر کمک کنید، آنها نظر بسیار بهتری نسبت به شما خواهند داشت. برخی از برندهای بزرگ امروزه نه تنها فروشنده محصولات، بلکه مشاوری مطمئن برای مشتریان هستند. این امر جایگاه یک برند در میان مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. 

اگر کسب و کار شما در زمینه تعامل با مشتریان دارای مشکلات بسیار زیادی است، باید هرچه سریع تر نسبت به رفع شان اقدام کنید. بهترین کار نیز در این میان تلاش برای کمک به مشتریان برای تصمیم گیری بهتر است. این امر کسب و کار شما را در نظر مشتریان تا سطح یک برند حرفه ای و از آن مهمتر دوستی صمیمی ارتقا خواهد داد. 

چگونه یک داستان داده محور عالی طراحی کنیم؟

داستان نویسی برای کسانی که علاقه ای به این حوزه ندارند، کار بسیار مشکلی محسوب می شود. بسیاری از مردم حتی حوصله مطالعه داستان های کوتاه را هم ندارند. با این حساب کار شما بیش از اندازه سخت خواهد بود. در این میان داستان داده محور کمک بزرگی برای شما در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. در ادامه برخی از نکات اساسی در راستای طراحی یک داستان جذاب و تاثیرگذار را مرور خواهیم کرد. 

شروع داستان به هدفی مشخص

سطرهای ابتدایی داستان برند دارای اهمیت بسیار زیادی است. بدون تردید استفاده از داده های معتبر در همان ابتدای کار تاثیر زیادی بر روی مخاطب هدف دارد، اما باید به طور کاملا هوشمندانه ای صورت گیرد در غیر این صورت شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور اساسی از دست خواهید داد. بسیاری از برندها در استفاده از داده های درست برای داستان شان از همان ابتدا نمونه های خام را جلوی مشتریان قرار می دهند. این امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به بدترین شکل ممکن پیش می برد. 

وقتی شما داستان تان را با یک هدف مشخص شروع کنید، مشتریان انتظار دقیقی از شما خواهند داشت. ایراد اصلی بسیاری از داستان ها تعیین نکردن هدف اصلی شان است بنابراین مشتریان هر انتظاری از شما خواهند داشت و با هر نوع عملکردی از سوی تان در داستان دلیلی برای عدم علاقه به روند داستان در دست دارند. وقتی شما در ابتدای داستان تان یک هدف مشخص را تعیین می کنید، اگر با ارجاع به یک داده مثل نظرسنجی یا مطالعه موردی به مشتریان در مورد صحت هدف تان اطمینان دهید، مسیر بسیار ساده ‏تری را پیش روی خواهید داشت. 

اهمیت نثر روان داستان

داستان های سنگین و بدون متنی روان از نظر هیچ کس جذاب نیست. شما در اینجا متنی برای کلاس درس تهیه نمی کنید، بلکه در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در حوزه کسب و کار هستید. بنابراین باید داستان تان به ساده‏ ترین شکل ممکن روایت شود در غیر این صورت شاید هر لحظه امکان پشیمانی مشتریان از اتلاف وقت شان با داستان تان وجود داشته باشد. 

مطلب مرتبط: داستان سرایی با 15 اقدام طلایی

بسیاری از برندها هر نوع داستانی در کنار داده های معتبر را نوعی ایده بازاریابی موفق ارزیابی می کنند. اگر شما تجربه مطالعه داستان های کوتاه را داشته باشید، اغلب آنها خیلی ساده و شفاف شروع می شوند. نکته مهم اینکه چنین سادگی و روایت عادی تا پایان متن نیز ادامه دارد. بنابراین شما در نگاه نخست جذب نثر روان داستان می شوید. 

شما در زمینه داستان سرایی داده محور باید دقیقا به همین شکل عمل نمایید در غیر این صورت شاید به سرعت در نگاه مشتریان به عنوان یک برند نامناسب شناخته شوید. این امر مشکلات بسیار زیادی برای شما و کسب و کارتان به همراه خواهد داشت. 

تبدیل داده های خام به موضوعات جذاب در داستان اوج هنر داستان سرایی در عرصه کسب و کار را نشان می دهد. شاید شما در زمینه کسب و کار با داده های خام بسیار سخت و پیچیده ای مواجه باشید، اما وظیفه تان ساده سازی آنها در متن داستان است در غیر این صورت مخاطب هدف هیچ برداشتی از داستان شما نخواهد داشت. این امر مشکلات عمده ای مثل ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به همراه دارد. بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. درست به همین خاطر هم داستان های شان همیشه ایراد دارد. 

اگر نثر داستان روان نباشد، شاید مخاطب هدف تا میانه راه همراه تان باشد، اما در یک جایی به بعد قید مطالعه داستان را بزند. این امر به طور ویژه ای در داستان های برند که با فرمت ویدئو تهیه می شود، دارای اهمیت است. اگر شما رفع چنین مشکلی را در دستور کارتان قرار دهید، بسیاری از مشکلات تان حل و فصل خواهد شد. 

به داده ها وزن مناسبی دهید

داده های معتبر قرار نیست فقط ادعاهای مختلف برندتان در طول داستان را پوشش دهد. شما باید به داده ها اجازه نقش آفرینی در داستان تان دهید. به عنوان مثال، اگر شما در تلاش برای بحث درباره شیوه های فروش برندتان هستید، می توانید با استفاده از داده های معتبر مبنی بر افزایش فروش آنلاین در طول دوران کرونا خودتان را موظف به توسعه فروش آنلاین برندتان کنید. این امر مشتریان را نسبت به دسترسی شما به داده های دقیق و همچنین اجرای اقدامات مناسب براساس آنها مطمئن خواهد کرد. 

امروزه بسیاری از برندها به داده های مناسب برای بهبود عملکردشان دسترسی دارند. با این حال کمتر برندی در عمل برای بهبود وضعیت کسب و کارش اقدامی صورت می دهد. چنین امری برای کسب و کارها مشکل بسیار مهمی محسوب می شود. بنابراین شما باید در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع چنین مشکلی اقدام نمایید. 

مطلب مرتبط: راه های بهبود داستان سرایی برای تبلیغات برند

اگر داده های معتبر در داستان شما روند اصلی را اندکی تغییر ندهند، مخاطب هدف نسبت به ادعاهای شما احساس خوبی نخواهد داشت. امروزه مشتریان علاقه مند به مشاهده تغییر روند فعالیت از سوی برندهای بزرگ هستند. با این حساب شما باید برنامه ای دقیق برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشید. وقتی شما از قبل برنامه ای برای داده ها نداشته باشید، امکان ایجاد فضایی به منظور نقش آفرینی داده ها در روند داستان فراهم می شود. این امر مشتریان را بیش از هر زمان دیگری به داستان برندتان جلب خواهد کرد. بنابراین شما با یک اقدام هوشمندانه امکان تاثیرگذاری به بهترین شکل ممکن بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. 

جلب نظر مشتریان با داستان سرایی داده محور

انتخاب جلوه های بصری جذاب

استفاده از المان های بصری در داستان برند دارای اهمیت بسیار زیادی است. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها نسبت به استفاده از این نکته مهم در داستان سرایی شان بی توجه هستند. امروزه داستان ها فقط در قالب متن تولید نمی شود. به هر حال کاربران در طول سال های اخیر تغییرات زیادی در سلیقه شان داشته اند. یکی از تغییرات موردنظر افزایش جذابیت محتوای ویدئویی و گرافیکی است. اگر کسب و کار شما در این میان برنامه ای برای جلب نظر مخاطب هدف براساس چنین محتوایی نداشته باشد، شاید هرگز داستان تان به دست مشتریان نرسد. 

بیان داستان برند در قالب اینفوگرافی اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از کسب و کارها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم از اینفوگرافی ها استفاده می کنند. دلیل این امر امکان انتقال نکات آماری به صورتی جذاب است. مسئله اساسی در این میان عدم تبدیل داستان برند در این الگو به یک روند خشک و بی روح است. اینفوگرافی برند شما نباید قابل پیش بینی یا ماهیت غیرداستانی پیدا کند. 

بهترین توصیه در مورد استفاده از اینفوگرافی تلاش برای مرور چندباره طرح اولیه و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت مناسب است در غیر این صورت شما توانی برای استفاده درست از الگوی موردنظر نخواهید داشت. اگر شما دارای تعدادی مشتری وفادار هستید، تلاش برای همکاری با آنها و دریافت بازخوردشان نسبت به اینفوگرافی های داستانی برند ایده جذابی خواهد بود. شاید این امر در ابتدای امر سخت و حتی زمانبر باشد، اما پس از مدتی بدل به یک روند ثابت در کسب و کارتان خواهد شد. امروزه بسیاری از برندها با استفاده از چنین شیوه ای در عمل بر روی مخاطب هدف تاثیر گذاشته و جذابیت داستان شان را افزایش می دهند. 

استفاده از فرمت ویدئو یکی دیگر از راهکارهای جذاب برای تعامل با مشتریان است. امروزه اغلب کمپین های بازاریابی دارای دست کم یک ویدئوی اصلی هستند. دلیل این امر اهمیت فزاینده ویدئو و جهت گیری کاربران به سوی استفاده از آن است. بنابراین شما باید به خوبی از این امر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نمایید در غیر این صورت از رقبای تان عقب مانده و شانسی برای رقابت موثر با آنها نخواهید داشت. 

برخی از برندها هیچ تجربه ای در زمینه استفاده از ویدئو در حوزه داستان سرایی داده محور ندارند. این امر اگرچه مشکل بسیار بزرگی محسوب می شود، اما به خوبی قابل حل و فصل است. ساده‏ ترین راهکار در این میان تلاش برای استفاده از تجربه برندهای بزرگ در این حوزه است. بدون تردید نمونه های بسیار موفقی از داستان سرایی برندهای بزرگ با استفاده از ویدئو در دسترس شما قرار دارد. تنها وظیفه شما در این میان تلاش برای استفاده از تجربه های موردنظر برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف است. 

ارزیابی و ویرایش محصول نهایی

ارزیابی دوباره کیفیت طرح های بازاریابی همیشه در اولویت قرار دارد. برندهای بزرگ پیش از انتشار یک مجموعه محتوای بازاریابی بارها و بارها آنها را مورد ارزیابی قرار می دهند. درست به همین خاطر کمپین های موردنظر از نظر مشتریان بسیار جذاب به نظر می ‏رسد. شما در مورد داستان برندتان نیز باید چنین عملکردی را در دستور کار قرار دهید در غیر این صورت شاید ایرادات داستان تان هر مخاطبی را ناامید سازد. 

امروزه شیوه های بسیار زیادی برای ارزیابی درستی و صحت ادعاهای مطرح شده در یک داستان وجود دارد. توصیه ما در این بخش برای ارزیابی کیفی داستان بر مدار راستی آزمایی ادعاها و پیشخوانی است. 

راستی آزمایی ادعاها به نکاتی که شما در داستان برندتان مطرح می کنید، اشاره دارد. امروزه برندها ادعاهای زیادی در رابطه با مشتریان دارند. شما پیش از انتشار رسمی داستان برندتان باید ادعاهای موردنظر را به دقت بررسی کرده و واقعیت شان را مورد آزمون قرار دهید در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. 

مطلب مرتبط: داستان سرایی و تاثیرآن در موفقیت برندها

نخستین پرسش مهم در این میان باورپذیری ادعاهای برند علی رغم استفاده از تمام داده های معتبر است. اگر ادعاهای شما باورپذیر نباشد، حتی بهترین داده ها نیز کمکی به روند کار نخواهد کرد. 

گام دوم پیشخوانی متن است. اگر داستان برند شما در هر قالب و فرمتی دارای اشتباهات نگارشی باشد، مخاطب هدف حسابی ناامید خواهد شد. بنابراین شما باید روندی متفاوت برای وضعیت برندتان مدنظر قرار دهید در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مشتریان تان نخواهید داشت. 

وظیفه شما در طراحی یک داستان داده محور اطمینان از همه فهمی اش و همچنین عدم اشتباهات نگارشی ساده در آن است. این امر داستان شما را به طور قابل ملاحظه ای جذاب خواهد کرد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gJgcPcvK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه