آیا میدانستید از زمان ظهور تئوری سیستمها توسط برتالانفی، رویکردهای سیستماتیک زیادی در زیستشناسی، علم عصبشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی و همچنین در اقتصاد، مدیریت و بازاریابی ایجاد شدهاند؟ تحلیل سیستماتیک براساس این اصل است که مطالعه روابط سطحی بین دو عنصر، اغلب برای هدایت فعالیتهای دستهجمعی – سیستم زنده، گروههایی از مردم، سازمانها یا گروههای الکترونیکی- مناسب نیست.
بر همین اساس نگاه عمیقتر به مبادله بین اعضای یک سیستم (به جای تحلیل انفرادی آنها) و مطالعه تنظیمات و تعاملات سیستم ارزشمند است. از آنجا که سازمان با سایر سازمانها (رقبا، تأمینکنندگان، توزیعکنندگان) و افراد (ارباب رجوع، تأثیرگذاران) در چارچوب بازار تعامل دارد، یک رویکرد سیستماتیک با مطالعه روابط بین اجزا، رقبا، توزیع کنندگان، ارباب رجوع و... و بالاتر از همه تجزیه و تحلیل تأثیر تصمیمات یا اقدامات انجام گرفته توسط یکی از اجرا روی کل نظام میتواند برای فهرستبندی و اولویتبندی اجرای محیط سازمان مورد استفاده قرار گیرد.