هندیها برای سرمایهگذاری در حاشیه دریای عمان، بخشی از زمینهای منطقه آزاد چابهار را اجاره خواهند کرد، این اقدام یکی از مضامین قراردادی است که درخصوص سرمایهگذاری آنها در جنوب ایران در هفته گذشته میان ایران و هند به امضا رسید. این واگذاری ممکن است اجاره 99 ساله باشد. محسن محمدی معین مشاور امور ترانزیت و حملونقل سازمان منطقه آزاد چابهار با اعلام این خبر به «فرصت امروز» میگوید: پیگیریهای مکرر هندیها برای سرمایهگذاری در ایران تصویب 5/86 میلیون دلار را توسط مجلس این کشور در ماه گذشته به دنبال داشت و آنها این مبلغ را در چابهار برای خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری، اجاره و اسکله اختصاص خواهند داد. سفیر هند در چهار ماه گذشته در سفرهای متعددی به چابهار، زمینههای سفر نهایی وزیر راه و کشتیرانی این کشور را به منطقه چابهار فراهم کرد و قرارداد مذکور در نشست اخیر این مقام عالی هند با وزیر راه و شهرسازی در تهران به امضا رسید.
به گفته محسن محمدی معین، طرحی برای توسعه منطقه آزاد چابهار، بندر چابهار و بندر شهید بهشتی تعریف شده است و هندیها بر اساس این طرح هزینه خواهند کرد. وی در توضیح چگونگی تطابق این طرح با سرمایهای که هندیها به چابهار خواهند آورد، میگوید: آنچه ما در این طرح داریم بسیار گستردهتر و از حجم سرمایهگذاری آنها بیشتر است. در طرح ما احداث 32 اسکله، ارتقای ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به 86 میلیون تن در سال، ایجاد تاسیسات یک بندر مجهز و چندمنظوره، احداث راهآهن و توسعه جادهای و فرودگاهی تعریف شده است.
به گفته این مقام منطقه آزاد، سرمایه هندیها برای اجرایی شدن دو پست اسکلهای یا یک اسکله و بخشی از بندرخشک چابهار که در کنار توسعه بندر برای انبارهای کانتینری تعریف شده است، هزینه خواهد شد. منطقه آزاد چابهار برای تامین زمین با هندیها همکاری خواهد کرد. مساحت زمین هنوز مشخص نیست اما مکان یابی شده است. محمدی معین درخصوص نوع کاربری زمینهای منطقه آزاد برای هندیها توضیح میدهد: این زمینها برای بارانداز کانتینرهای آنها پیشنهاد شده است. هند از طریق این باراندازها کالاهای تخلیه شده در بندر چابهار را به طرفهای تجاریاش ترکمنستان، آسیای میانه و افغانستان خواهد رساند. بخشخصوصی و دولتی هند برای این سرمایهگذاری حضور خواهند داشت اما هنوز مشخص نشده هر کدام چه سهمی از آن را بر عهده خواهند داشت.
ترکان در دیداری که هفته گذشته با نیتین گادکاری، وزیر حمل ونقل جادهای و کشتیرانی هند، در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد داشت گفته بود، برای تامین اراضی مورد نیاز سرمایهگذاران هندی در چابهار مشکلی وجود نخواهد داشت و قرار است که محدوده منطقه آزاد چابهار تا گواتر افزایش یابد. به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد، درخواست شرکت آدانی (شرکت هندی) برای زمین در چابهار ۱۰ هزار هکتار است. ترکان در این نشست همچنین گفته است، برای شرکت آدانی و دیگر سرمایهگذاران مطلوب این است که این مقدار زمین را در محدوده جدید منطقه دریافت کنند و خودشان زیرساختهایی همچون جاده، آب و برق را تامین کنند چرا که با این حجم وسعت این امر برای آنان ارزانتر تمام میشود. بـه گـفـتـه مشـاور رییسجمهور محدوده جدید در چابهار ۱۵ هزار هکتار است و برای هندیها بهتر است برای سرمایهگذاری در این منطقه برنامهریزی کنند چرا که آنها قصد دارند برای ساختن یک بندر در این منطقه سرمایهگذاری کنند. هندیها در دفعات متعددی علاقهمندیشان را به سرمایهگذاری کلان در چابهار عنوان و در نشستهای متعددی برای این منظور در ایران شرکت کردهاند.
به گزارش «فرصت امروز» اقدام اخیر دو دولت در بستن قرارداد پس از رفتوآمدهای بسیار هند و تمایل زیاد این کشور در چابهار، نخستین گام بهشمار میآید. هندیها تلاش برای سرمایهگذاری را در دولت قبل و با ترس از تحریمها شروع کردند، زمانی که چین نیز تمایلش را اعلام کرده بود اما به نتیجه نرسیدند و آنچه هند را به بستن قرارداد رساند، مذاکره مقامهای دو دولت در دولت یازدهم بود. به گفته مشاور امور ترانزیت و حملونقل سازمان منطقه آزاد چابهار آنها بهزودی و در سفر بعدی مضمون این قرارداد را به اجرا خواهند گذاشت. اما از زمان شروع به کار این قرارداد و اجرایی کردن و برنامه زمانبندی شده هنوز خبری منتشر نشده است.