جمعه, ۱۵ اسفند(۱۲) ۱۳۹۹ / Fri, 5 Mar(3) 2021 /
           
فرصت امروز

براساس اتهام اخیر مقامات ایالت تگزاس و ۹ ایالت دیگر، فیس بوک و گوگل برای مقابله با اتهامات انحصارطلبی و حفظ سهم بازار تبلیغات آنلاین با یکدیگر همکاری می کنند.

به گزارش زومیت، نگرانی مقامات از رفتار گوگل و فیس بوک و سلطه  آنها بر بازار روز به روز بیشتر می شود. اوایل دسامبر سال جاری، در کمتر از ۲۴ ساعت دو پرونده  ضدانحصار علیه گوگل تشکیل شد و این شرکت را به انحصارطلبی در بازارهای خاص متهم کرد. براساس دو پرونده  یادشده، گوگل اغلب مانع ورود شرکت هایی می شود که می توانند در این بازارها رقابت کنند و خود را به چالش بکشند.

اکتبر سال جاری، وزارت دادگستری آمریکا پرونده ای علیه رفتار ضدرقابتی گوگل در صنعت تبلیغات و موتور جست وجو تشکیل داد و وضعیت این شرکت را همانند انحصار مایکروسافت در ۲۵ سال گذشته اعلام کرد. براساس ادعای وزارت دادگستری، گوگل حداقل از ژانویه  سال ۲۰۱۰، ۸۰ درصد سهم  بازار موتور جست وجو را در اختیار گرفته است.

فقط گوگل درگیر چنین اتهامات نشده است. دسامبر سال جاری، کمیسیون فدرال تجارت و دادستا ن های ۴۰ ایالت آمریکا پرونده هایی با محوریت نقض قوانین ضدانحصار علیه فیس بوک تشکیل دادند. فیس بوک با خرید پلتفرم های مختلف از جمله اینستاگرام و واتس اپ در چند سال اخیر، توجه مقامات را به خود جلب کرده است. علاوه  بر این، مقامات درباره  اقدامات مشکوک فیس بوک تحقیق می کنند که با جمع آوری اطلاعات درباره  رقبای بالقوه، خدمات‎شان را به نوعی شبیه سازی و آنها را از بازار رقابتی خارج می کند.

تشکیل پرونده های یادشده اوضاع را برای فیس بوک و گوگل پیچیده تر کرده است و افشای همکاری دو شرکت در برابر اتهام انحصارطلبی، به این شرایط دامن می زند. براساس گزارش روز گذشته وال استریت ژورنال، ۱۰ ایالت از جمله تگزاس شکایتی تنظیم کرده اند مبنی بر اینکه گوگل و فیس بوک توافق کرده بودند سلطه  خود را در صنعت تبلیغات آنلاین حفظ کنند و در صورت موشکافی مقامات در این مسئله، با یکدیگر همکاری داشته باشند. گوگل و فیس بوک بیشترین سهم بازار تبلیغات آنلاین را در دست دارند.

طبق پیش نویس شکوائیه اخیر، فیس بوک در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت شیوه  جدید پیشنهاد تبلیغات موسوم به Header Bidding را به  کار بگیرد که می تواند درآمد ناشران را افزایش دهد. گوگل که این فناوری تبلیغاتی را تهدیدی برای خود تلقی می کرد، در سپتامبر ۲۰۱۸ قراردادی محرمانه با فیس بوک موسوم به Jedi Blue امضا کرد تا با استفاده  نکردن از Header Bidding، رقابت با ابزارهای تبلیغات آنلاین گوگل را کنار بگذارد و در عوض، گوگل امتیاز استفاده از ابزارهای تبلیغاتی خود و بخشی از درآمد تبلیغاتی را در اختیار فیس بوک بگذارد. این نشان می دهد دو غول فناوری توافق کرده اند سهم بزرگی از بازار تبلیغات را بین خود تقسیم کنند.

در پیش نویس شکوائیه  اخیر آمده است:

گوگل به صورت عمومی ادعا می کند تمامی آگهی های تبلیغاتی به صورت عادلانه نشان داده می شود تا با یکدیگر رقابت کنند. گوگل و فیس بوک با درنظرگرفتن وسعت قلمروی خود در بازار، به این موضوع آگاه بودند که احتمال دارد توافق آنها قوانین ضدانحصار را نقض  کند. دو شرکت برای پیشبرد این توافق با یکدیگر همفکری و مذاکره کردند.

به گزارش وال استریت ژورنال، فیس بوک توافق کرد سالانه حداقل ۵۰۰ میلیون دلار در تبلیغات گوگل هزینه  کند. گفته می شود شریل سندبرگ، مدیر ارشد اجرایی فیس بوک، شخصا این قرارداد را با گوگل امضا کرده و با ارسال ایمیلی، به مارک زاکربرگ گفته است: «این معامله  بزرگی از نظر استراتژیک است.»

طبق یکی از اسناد داخلی فیس بوک، قرارداد با گوگل از رقابت با این شرکت تقریبا ارزان تر تمام می شود. گوگل این معامله را مزیت  رقابتی دانست که می تواند این شرکت را از رقبایش مجزا کند.

سخنگوی گوگل در بیانیه ای به وال استریت  ژورنال، اتهامات اخیر را نادرست دانست و مدعی شد این همکاری با فیس بوک محرمانه نیست. سخنگوی فیس بوک اظهار کرد: «هیچ استثنایی در مشارکت با فیس بوک وجود ندارد؛ چراکه این شرکت همان داده هایی را دریافت می کند که در اختیار سایر خریداران قرار می گیرد.»

سخنگوی فیس بوک نیز در گفت وگو با وال استریت ژورنال، هر اتهام مبنی بر آسیب رساندن این معامله به رقابت یا سوء استفاده فیس بوک از آن را بی اساس دانست.

قوانین ضدانحصار فقط به انحصار شرکت ها مربوط نمی شود؛ بلکه رفتار و همکاری شرکت ها با سوء استفاده از قدرت‎ شان را نیز پوشش می دهد. به عبارت بهتر، درصورتی که شرکتی با استفاده از تاکتیک های ضدرقابتی برای حفظ سهم  خود از بازار تلاش کند، قوانین ضدانحصار را نقض می کند. براساس دستورالعمل رقابت کمیسیون فدرال تجارت، شرکت ها برای رقابت نکردن اقداماتی از جمله تعیین قیمت، پیشنهاد جعلی و تقسیم بازار انجام می دهند. چنین اقداماتی به مصرف کنندگان صدمه می زند و همیشه غیرقانونی بوده است.

البته ادعای اخیر در رابطه با همکاری فیس بوک و گوگل فعلا اثبات نشده است و مشخص نیست که قوانین ضدانحصار را نقض می کند یا خیر.

گوگل در واکنش به اتهام ماه دسامبر وزارت دادگستری مبنی  بر رفتار انحصارطلبانه این شرکت در حوزه جست وجوی اینترنتی، استدلال کرد مردم به انتخاب خودشان از گوگل استفاده می کنند و به اجبار این کار را انجام نمی دهند. گفته می شود نتیجه  این پرونده در سال ۲۰۲۳ مشخص می شود.

براساس گزارش ها، فیس بوک در پرونده  شکایت کمیسیون فدرال تجارت برای پیشگیری از محاکمه شدن پیشنهاد کرد برای کمک به سایر رقیبان در حوزه  شبکه اجتماعی با صدور مجوز، کد و شبکه خود را در اختیارشان قرار دهد تا رقبا راحت تر نسخه اختصاصی شبکه  اجتماعی خود را طراحی کنند.

این پیشنهاد چندان رگولاتوری ها را متقاعد نکرده است و آنها با درخواست این غول شبکه اجتماعی موافقت نکردند. کمیسیون فدرال تجارت با تشکیل پرونده ای، فیس بوک را به نقض قوانین ضدانحصار متهم کرد و مدعی شد فیس بوک با استفاده از قدرت پلتفرمش، شرکت های کوچک تر از جمله اینستاگرام و واتس اپ را تصاحب کرده است. این پرونده تلاش می کند مالکیت دو پلتفرم یادشده را بازگرداند.

مشخص نیست صدور مجوز دسترسی به پلتفرم در عمل چگونه خواهد بود. احتمالا چنین مجوز ی امکان دسترسی به بسیاری از ابزارهای قدرتمند فیس بوک را در اختیار شرکت هایی مانند تیک تاک قرار می دهد، اما نمی توان پیش بینی کرد که می تواند بازار رقابتی برای این غول شبکه اجتماعی ایجاد کند یا خیر.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Om3xIv9O
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه