پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین اسباب بازی های کودکان، استفاده از انواع عروسک بوده است. دلایل بسیاری برای محبوبیت آن در تاریخ ذکر می شود. بچه ها با تقلید رفتار بزرگسالان و تکرار این اعمال، توانایی های جدید می آموزند و استفاده از این عناصر به آن ها درک بهتری از خود و دنیای اطراف را ارائه می دهد. بدون در نظر گرفتن جنسیت، بازی با عروسک می تواند رشد عاطفی کودک را به همراه داشته باشد و با ایجاد محیطی امن، درک وی را از جهان اطراف بهبود بخشیده و تعامل و همدلی وی را افزایش دهد. در ادامه به بررسی مزایا و اهمیت این مقوله خواهیم پرداخت و کاربرد آن در زندگی کودک را بررسی می نماییم.

 

نقش عروسک در رشد عاطفی دختر بچه ها

 

اهمیت استفاده از عروسک

هنگامی که کودکان به خرید عروسک پولیشی و سایر انواع آن اقدام می کنند، با بازی، محیط دنیای واقعی و دوستان خود را شبیه سازی می نمایند. آن ها مسئولیت انجام دو سوی مکالمه را به عهده می گیرند و در مورد روابط، حل مسائل و نیز همدلی به صورت روزانه تمرین می کنند. امروزه استفاده از تکنولوژی، حتی در ساخت این وسایل نیز تأثیر می گذارد که با مدرن و بهینه شدن آن ها نیز قابل مشاهده است. این عناصر جهان کودکانه را منعکس می نمایند، دنیایی که کودک در آن رشد و نمو می یابد.

این نکته که خرید عروسک برای درک مفهوم خانواده، گروه های جمعیتی، افزایش همزیستی، احترام به تنوع های نژادی یا قومیتی یا جنسیتی و ... کاربرد دارد، دور از انتظار نخواهد بود. بسیاری از انواع آن با ارائه آناتومیک صحیح، بوی مطبوع یا شبیه نوزاد تازه متولد شده به بازار عرضه می شوند. هم چنین میزان انعطاف بالایی دارند تا حین بازی آسیب کمتری ببینند و عمر مفید بیشتری داشته باشند. این روش طراحی به کودکان این امکان را می دهد تا در سفر رشد شناخت خود و دیگران قدم گذاشته و به همدلی و مراقبت از دیگری تشویق شوند. هم چنین تخیل وی را زنده نموده و آن را پرورش می دهد.

مزایای بازی با عروسک ها

برای پرورش رشد عاطفی در دختر بچه ها، استفاده از انواع عروسک مناسب با سن، بسیار توصیه می شود. یکی از انواع آن می تواند گزینه نوزاد باشد که به آن ها فرصت تجربه دنیای کودکانه و بازسازی شیوه رشد و تربیت خود را ارائه می دهد. در ادامه به بررسی فواید این عناصر می پردازیم:

• توسعه مهارت های شناختی و حرکتی: به کمک این عناصر، تمرین مهارت های یاد شده آسان تر خواهد بود تا این احساسات را بر روی چیز دیگری امتحان نمایند. با تکرار و تمرین به توسعه مهارت های خود می پردازند و در سن دو یا سه سالگی به گونه ای رفتار نموده که گویا می توانند با عروسک خود ارتباط برقرار کنند. در نتیجه به آن غذا می دهند، آن را می خوابانند، برای آن ها قصه تعریف می کنند. حتی با تمرین لباس پوشیدن به کودک می توانند توانایی خود در این مسأله را افزایش دهند. در ضمن مهارت های استفاده از هر دو دست یا خود تغذیه ای در کودک به کمک بازی با آن ها بهبود می یابد. بستن زیپ لباس، استفاده از قاشق، بطری یا کاسه در حین تغذیه همه و همه بر بهبود این توانایی ها دلالت دارد. با تمرین مسواک زدن، شانه نمودن موها، شستن دست ها و ... بهبود مهارت های بهداشتی و گوشزد نمودن اهمیت آن در زندگی روزمره را یادآور می شویم. هم چنین اگر ترس از حمام رفتن داشته باشند، با این روش می توان به آن ها کمک نمود.

 

نقش عروسک در رشد عاطفی دختر بچه ها

 

• توسعه مهارت های گفتاری: با استفاده از بازی می توان دایره لغات وسیع تر و در نتیجه بهبود گفتار را شاهد بود. معمولاً از این اسباب بازی ها برای آموزش نقاط مختلف بدن و یا تعریف داستان ها و خاطره استفاده می شود. هم چنین این روش برای توصیف احساسات آن، وسایل مورد نیاز، فعل های کاربردی و بسیاری دیگر کاربرد دارد. در حین بازی نیز می توان با طرح پرسش های گوناگون، درک آن ها از کلمات را افزایش داد.
• توسعه مهارت های اجتماعی عاطفی: با عروسک بازی در سنین کودکی، درک بچه ها از دنیای خود و اطراف افزایش می یابد. پرورش مهارت های مراقبتی با دیدن رفتار بزرگسالان و تمرین آن بر روی این وسایل روی می دهد. با این عناصر می توان آن ها را برای بودن در کنار خواهر یا برادر دیگرشان بهتر آماده نمود. با حمل، در آغوش گرفتن و غذا دادن به آن ها می توان مهارت های احساسی را پرورش داد. در این حالت کودکان نقش والدین خود را به عهده می گیرند و از این رو می توان به راحتی با دیدگاه آن ها در این زمینه آشنا شد. کودک در این روش خودکنترلی را به شیوه ای ایمن تمرین می نماید.
• اهمیت عروسک های قومیتی: با توجه به تنوع بسیار قومیت ها در ایران و یا سایر کشورها، توجه به نژادها در کودک با کمک عروسک های گوناگون، تصاویر مثبتی برای آن ها ایجاد نموده و فرصتی عالی برای به اشتراک گذاری تجربیات فرهنگی را فراهم می نماید. این امر به معنای افزایش هم حسی و تقویت پایه مهارت های اجتماعی خواهد بود.
• مشخصه جنسیت: برچسب «فقط برای دختران» یا «فقط برای پسران» در دنیای اسباب بازی ها دیگر از نظر سیاسی یا فرهنگی کاربرد ندارد. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ این محصولات، به حذف این برچسب ها اقدام نموده و به اهمیت این موضوع پی برده اند. کودکان صرف نظر از جنسیت، به عروسک نوزاد جذب می شوند و میل به در آغوش کشیدن و محبت کردن را در خود حس می کنند. بچه ها صرف نظر از رنگ و جنسیت به یکدیگر جذب می شوند و با انواع اسباب بازی به پرورش و رشد مهارت های خود می پردازند. این عناصر فرصتی برای یادگیری مهارت های احساسی مهم را فراهم می کند.


خرید عروسک

به کمک سایت رنگ به رنگ، انتخاب و خرید انواع وسایل سرگرمی از جمله عروسک برای کودکان و نوجوانان فراهم شده است. با ارائه محصولات و خدمات باکیفیت و مقرون به صرفه، رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودکان بهبود می یابد. گرچه این مجموعه به ارائه محصولات سرگرمی می پردازد اما با ارائه محتوای آموزشی نیز سعی بر افزایش دانش و تبیین اهمیت استفاده از این محصولات دارد که مطالعه آن، برای والدین نتایج سودمندی به همراه خواهد داشت.

نقش عروسک در رشد عاطفی دختر بچه ها

کلام آخر!

در ابتدا استفاده از عروسک به معنای مفهوم امنیتی برای کودک تلقی می شود. در ادامه و با تکرار و تقلید رفتار به ایجاد و پرورش مهارت هایی نظیر گفتاری، فردی، اجتماعی، حسی، همدلی و ... منجر خواهد شد. از این رو استفاده از این عناصر در رشد کودک تاثیر به سزایی دارد. تأثیر این وسایل در رشد عاطفی آن ها در دوره کودکی رخ می دهد. با قرار دادن آن در دسترس کودک می توان استراتژی های مناسب برای گسترش و جهت دهی به این مهارت ها را بهتر درک کرده و عملی نمود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LBjnk5WX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه