جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

سنگ بازالت

2 سال پیش ( 1400/12/11 )
 

سنگ بازالت

مهم ترین و بیش ترین کاربرد سنگ در صنعت ساختمان است. امروزه و در بسیاری از معماری مدرن، سنگ عنصر اصلی در ساختمان است، استفاده از سنگ در نماهای بیرونی، سنگ فرش، ستون و.. کاربرد بسیار زیادی دارد. علت این امر مقاومت، بالای سنگ به خصوص در نمای ساختمان است؛ که نسبت به دیگر مصالح ساختمانی مقاومت خوبی در مقابل شرایط آب وهوایی دارد.

یکی از بهترین سنگ ها، در صنعت ساختمان سازی سنگ بازالت است. سنگی تیره رنگ، ریزدانه و آذرین که عمدتاً، از کانی های پلاژیوکلاز و پیروکسن تشکیل شده است که جزو سنگ های آذرین بیرونی یا آتشفشانی برون ریز است و ترکیبی شبیه به گابرو دارد. تفاوت بین بازالت و گابرو در این است که بازالت سنگی ریزدانه است، در حالی که گابرو سنگی درشت دانه است. پس اگر به دنبال خرید سنگ مناسب برای ساختمان خود هستید، ما به شما خرید سنگ بازالت را پیشنهاد می دهیم.

 

 

محیط های تشکیل دهنده بازالت

سنگ بازالت در سه محیط تشکیل می شود:

  • مرزهای اقیانوسی
  • نقاط داغ اقیانوسی
  • توده های گوشته و نقاط داغ در زیر قاره ها

موارد استفاده از سنگ بازالت

بازالت کاربرد متفاوتی دارد مثلا به عنوان سنگدانه در پروژه های ساختمانی خرد می شود. بازالت خرد شده در پروژه های جاده سازی، سنگدانه بتن، سنگدانه روسازی آسفالت، بالاست راه آهن، سنگ فیلتر در زمینه های زهکشی و.. مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین کاربردهای سنگ بازالت در معماری مدرن است. استفاد از این سنگ گران بها، در بناهای ساختمانی به اشکال مختلف است، مثلاً گاهی سنگ بازالت به ابعاد مختلف برش داده می شود، و از این صفحات نازک سنگ بازالت برای کاشی کف، روکش ساختمان، بناهای تاریخی و هر مکانی که در معماری مدرن به سنگ برش خورده نیاز باشد، گزینه مناسبی است. حتی گاهی سنگ بازالت را صیقل می دهند.

 

 

چگالی سنگ بازالت

چگالی بازالت: 9/2 تا  0/3 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. درحالی که مثلاً سنگ گرانیت که یکی دیگر،  از سنگ های مهم در معماری مدرن است 7/2 گرم بر سانتی متر مکب می باشد.

شاید برای شما این سؤال ایجاد بشه که چرا چگالی سنگ بازالت بیشتر از گرانیت است و آیا این نشان از بهتر بودن سنگ بازالت است ؟

درجواب باید برگردیم به تعریف چگالی: چگالی یک ماده در حقیقت جرم حجمی آن ماده است. چگالی یک ماده با تغییر دما و فشار تغییر می کند. و افزایش فشار بر روی یک جسم باعث کاهش حجم آن شده و در نتیجه باعث افزایش چگالی می شود. پس هرچه چگالی  بیشتر باشد، نشان دهنده فشار بر روی جسم است و گفتیم که (چگالی یک ماده با دما و فشار تغییر می کند)

چگالی سنگ بازالت حدود 9/2 است و این نشان می دهد، که این سنگ نسبت به سنگ های مشابه دیگر در معماری و ساختمان سازی بسیار مقاوم است و در شرایط محیطی (گرما و سرما) مقاومت بیشتری نسبت به دیگر سنگ های ساختمانی دارد.

علاوه بر چگالی سنگ بازالت که از مزایای این سنگ است ،این سنگ ماده اي غني از سيليكات، منيزيم و آهن است. كه ساختار آن از مواد شيشه اي تا كريستالي متغير مي باشد. رنگ آن عموماً مشكي بوده كه البته تا قهوه اي تيره و سبز قابل تغيير است. بازالت های تولیت که حاوی 45 تا 63 درصد سیلیس هستند ، غنی از آهن هستند و شامل تولییت ها (بازالت هایی با پیروکسن فقیر کلسیم) هستند. این سنگ درمیان گدازه های کمربند کوه فراوان است.

بازالت یک سنگ آذرین بیرونی است که از سرد شدن و تبلور ماگما به وجود می آید. با توجه به مقدار زیاد اکسیدهای منیزیم و اکسید کلسیم و مقادیر بسیار کم مواد معدنی سیلیکات با رنگ روشن تر، عموماً سیاه رنگ است. گاهی اوقات برخی از رنگ های نارنجی یا قرمز ممکن است، در بازالت ها  دیده شود که این امر، به دلیل زنگ زدگی ترکیب آهن روی آن بازالت خاص ظاهر می شوند. همچنین مقداری بازالت با رنگ روشن یافت می شود که زمانی تشکیل می شود که ماگمای بازالت حاوی مقادیر بیشتری از کلسیم و مواد معدنی سدیم باشد. از سنگ بازالت می توان در ساخت محصولات مختلفی مانند میلگرد بازالت، پارچه های بازالتی، رشته های الیاف بازالت خرد شده، سیم های رشته ای پیوسته بازالت و... استفاده کرد. برخی از کاربردهای بالقوه این کامپوزیت های بازالت عبارتند از: تقویت خاک، پل ها و بزرگراه ها، کف های صنعتی، تقویت پلیمری پلاستیکی، مقاوم سازی و بازسازی سازه ها.

الیاف بازالت چیست و چه کاربردی دارد؟

الیاف بازالت یک ماده غیر فلزی با کارایی بالا است، که از الیاف بسیار ریز بازالت تشکیل شده است. ترکیب آن از مواد معدنی پلاژیوکلاز، پیروکسن و الیوین تشکیل شده است. از ذوب سنگ بازالت استخراج شده تا حدود 1400 درجه سانتیگراد تولید می شود. سپس فیبر از طریق نازل های کوچک اکسترود می شود؛ تا رشته های پیوسته ای از الیاف بازالت تولید شود. سه روش تولید وجود دارد که عبارتند از دمیدن گریز از مرکز، چند غلتکی گریز از مرکز و دمیدن قالب.

الیاف بازالت، یک عایق حرارتی بسیار خوب در برابر حرارت و آتش سوزی است. به همین دلیل است که در معماری مدرن از الیاف بازالت نیز استفاده می کنند.

 

 

ویژگی های سنگ بازالت

بازالت بیش از هر نوع سنگ دیگری در زیر سطح زمین قرار دارد. بیشتر مناطق در حوضه های اقیانوسی زمین توسط بازالت پوشیده شده است. اگرچه بازالت در قاره ها بسیار کمتر رایج است،

چگالی سنگ بازالت حدود 9/2 گرم بر سانتی متر مکعب است به همین دلیل دارای دوام و عمر طولانی؛ چسبندگی بسیار بالا، مقاومت در برابر حرارت ، به حدی که از سنگ بازالت به عنوان عایق حرارتی استفاده می کنند) مقاومت در برابر شرایط بد آب و هوایی، سازگاری با محیط زیست از ویژگی های بارز این سنگ می باشد.

خرید سنگ بازالت

سنگ بازالت یکی از بهترین و ارزشمندترین سنگ ها در معماری مدرن و ساختمان سازی است. مجموعه ایران بازالت ارایه دهنده مجموعه کاملی از سنگ بازالت در ایران است، که تمامی فرآوری های مدرن سنگ بازالت را در اختیار دارد.

خرید سنگ بازالت به دلیل قیمت مناسب وهمچنین دیگر مزایای آن نسبت به دیگر مصالح ساختمانی و همچنین چسبندگی خوب این سنگ به دیگر مصالح ساختمانی، مقاوت سنگ در برابر شرایط آب و هوایی،مقاومت در برابر حریق و دیگر مزایای این سنگ که هم و همه نتیجه چگالی سنگ بازالت است که حدود 9/2 گرم می باشد. نشان از مقاوم بودن این سنگ در ساختمان سازی است. پس پیشنهاد ما به شما در معماری مدرن امروز استفاده از این سنگ گرانبهاست.

پس اگر به دنبال خرید سنگ بازالت هستید باید چند نکته مهم در مورد این  سنگ بدانید.

 بازالت به چند دسته در بازار وجود دارد:

  • بازالت سابیده  : برای کف پوش معابر و خیابان ها و.. استفاده می شود.
  • بازالت چرم: ظاهری مثل چرم دارد، و کاربرد آن، مانند بازالت سابیده است.
  • بازالت تایل: به صورت کاشی به فروش می رسد، ودر نماهای ساختمان و کف و.. استفاده می شود. (تایل و اسلب: شیوه برش سنگ هستند)
  • کوبیک بازالت: مکعبی شکل است و اهداف تزئینی دارد.

در هنگام خرید سنگ بازالت، شما باید بدانید که از این سنگ برای کدام قسمت از ساختمان می خواهید استفاده کنید چون سنگ های خام که به آن ها کوپ سنگ می گویند به چند دسته به فروش می رسند:

  • سنگ تک کوپ: که بسیار باارزش است و برای سنگ های اسلب بازالت استفاده می شود.
  • سنگ دوکوپ: برای برش تایل استفاده می شود.
  • سه کوپ: از سنگ دو کوپ کوچکتر است.
  • چهارکوپ : که همان لاشه سنگ است و از سه کوپ کوچک ترمی باشد.
برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/41F1AURl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه