
اخیراً نیز منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفته است که «در نیمه دوم امسال قرعه کشی بر مبنای ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد بود. در واقع از این پس، این سامانه به منظور نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل به موقع خودرو توسط خودروسازان و همچنین اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی بهره برداری خواهد شد.»
در همین راستا امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت توضیح داد: پیش از این حدود ۱۰ خودروساز، محصولات خود را در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه می کردند اما در ادامه با توجه به خروج اغلب خودروها از فرایند قرعه کشی، دیگر سامانه یکپارچه موضوعیت خود را از دست داده است.
وی افزود: در حال حاضر صرفاً تعدادی از محصولات شرکت ایران خودرو در این سامانه در قالب قرعه کشی عرضه می شود که از این پس این قرعه کشی توسط همین شرکت انجام خواهد شد. خودروسازهای دیگر هم از طریق سایت های خود اقدام به فروش خواهند کرد.
قالیباف تصریح کرد: البته تلاش بر این است که تا پایان سال همین چند خودرو نیز با افزایش تیراژ تولید، از شمول قرعه کشی خارج شوند که در گام نخست خودروی تارا از این وضعیت خارج خواهد شد.
بازار همچنان نابسامان
نکته قابل توجه آنکه هدف از تجمیع قرعه کشی خودروها همانطور که گفته شد، افزایش و بهبود عرضه و کنترل نسبی بازار خودرو بود با این حال آنطور که فعالان بازار می گویند، بازار خودرو همچنان از کمبود خودرو رنج می برد و میزان خودروهای تزریق شده به این بازار متناسب با انتظارات نیست.
قیمت ها نیز در این بازار اگرچه طی ۲ ۳ ماه اخیر افزایش محسوسی نیافته اما کاهش قابل لمسی هم نیافته است؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید که با حذف کامل قرعه کشی آرامشی که مدنظر وزارت صمت است بر بازار حاکم می شود یا خیر؛ البته باید تاکید شود که آرامش به وضعیتی اطلاق می شود که هم فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کنترل شده باشد و هم میزان تزریق به حدی باشد که نتوان از کلمه «کمبود» در مورد آن استفاده کرد.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی
https://alcaldiasancristobal.gob.ve/
https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/
https://collegiogeometri.mb.it/