شنبه, 28 تیر 1399 - 13:30

برای این امر که تیم توانایی را در اختیار داشته باشید، ضروری است تا نسبت به آموزش درست و مداوم آنها اقدام کنید. این امر در حالی است که بسیاری از مدیران تصور می ‎کنند که یک کارمند، خود باید در این رابطه اقدام کرده و در صورت کاهش سطح آنها، فردی بهتر را جایگزین خواهند کرد. این امر در حالی است که نمی ‎توان انتظار داشت که کارمندان، از درآمد خود برای چنین اقداماتی خرج کنند. همچنین همواره این احتمال وجود دارد که آنها مواردی را انتخاب کنند که بهترین گزینه محسوب نمی ‎شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که آموزش درست به مانند غذا خوردن است. درواقع شما نمی ‎توانید یک روز با وعده‎ های غذایی متنوع را سپری کنید و پس از آن وقفه‎ ای دو روزه بگذارید. درواقع آموزش نیز باید مداوم و با توجه به نیاز روز باشد. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که بهترین راهکارها در این رابطه کدامند؟ در ادامه چهار مورد منتخب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1-ثبت نام در دوره‎ های آنلاین

راهکار جهت آموزش کارمندان

اگرچه ممکن است تصور کنید که خرید کتاب می‎ تواند اقدامی سودمند باشد، با این حال واقعیت این است که چنین اقدامی بیش از حد زمانبر خواهد بود. همچنین ممکن است افراد نتوانند محتوای چنین منابعی را به خوبی درک کنند. در کنار این موضوع، شما مجبور خواهید بود برای آموزش همگانی، کتاب ‎های متعددی را خریداری کنید. این امر در حالی است که ثبت نام در این دوره آنلاین، گزینه به مراتب بهتری خواهد بود. درواقع فرد آموزش ‎دهنده، خلاصه تمامی مطالب را به بهترین شکل به تیم شرکت منتقل خواهد کرد.

مطلب مرتبط: آموزش کارکنان را جدی بگیریم

همچنین آنلاین بودن این دوره‎ ها باعث خواهد شد تا امکان استفاده از آن برای همگان حتی در خانه، مهیا باشد. این امر به معنای آن است که شما می ‎توانید به یک باره کل تیم شرکت را به سطحی بالاتر برسانید. نکته مهم دیگر این است که موسسات آموزشی، برای شرکت‎ ها و تعداد متقاضیان بالا، تخفیف ‎های ویژه ‎ای را نیز تعیین می‎ کنند. به همین خاطر این اقدام ابدا بودجه شرکت را با مشکل مواجه نخواهد کرد، با این حال به عنوان یک توصیه، بهتر است که همواره هزینه‎ های ماهانه خود را مورد بررسی قرار داده و سعی کنید تا موارد اضافی را حذف کنید. با این اقدام همواره بودجه کافی جهت اقدامات جدید را خواهید داشت. با یک جست و جوی ساده، بهترین دوره‎ ها در هر حوزه ‎ای را پیدا خواهید کرد. در این رابطه مشورت گرفتن از مدیرانی که تجربه چنین اقداماتی را داشته‎اند نیز کاملا سودمند خواهد بود.

2-استفاده از کارمندان نمونه شرکت

جهت آموزش همواره نباید به خارج از شرکت توجه داشته باشید. درواقع از بین کارمندها نیز افرادی را پیدا خواهید کرد که شایستگی آموزش در بخشی از حوزه‎ های مورد نظر شما را دارند. این امر خود به معنای امکان افزایش درآمد آنها خواهد بود که خود زمینه رضایت شغلی را به همراه دارد. همچنین استفاده از نیروی شرکت به عنوان آموزش ‎دهنده، به مراتب مقرون به صرفه ‎تر خواهد بود. در این رابطه تنها به کارمندان باتجربه توجه نداشته باشید. درواقع ملاک تنها توانایی افراد است.

برای مثال ممکن است کارمند تازه‎ کار شرکت، به یک زبان خارجی مورد نیاز شما کاملا مسلط باشد. تحت این شرایط اولویت قرار دادن کارمندی که تجربه بالاتری را دارد، کاملا اشتباه خواهد بود. در این رابطه تنها کافی است که از تمامی کارمندان خود بخواهید که در صورت تسلط بر یک مهارت، به دفتر شما مراجعه کرده و شرایط را برای آموزش آن بسنجید. در نهایت با توجه به این امر که کارمندان با یکدیگر ارتباط دوستانه را دارند، بدون شک آموزش دیدن توسط یکی از خودشان، جذابیت بالایی را به همراه خواهد داشت. با این حال فراموش نکنید که این اقدام نباید برای تیم شرکت، هزینه‎ ای را به همراه داشته باشد. در غیر این صورت با انواع اعتراض ها مواجه خواهید شد. با این حال قوانینی نیز باید وجود داشته باشد تا افراد نسبت به آموزش ‎ها و انجام تمارین، کاملا جدی رفتار کنند.

برای مثال می ‎توانید یک سقف نمره را تعیین کرده و برای نمرات پایین ‎تر، جریمه ‎هایی را ایجاد کنید. نکته مهم دیگر این است که آموزش شما باید در زمان اداری انجام شود. درواقع نمی‎توان انتظار داشت که یک کارمند از وقت در کنار خانواده بودن خود، برای این طرح شما استفاده کند. در این رابطه هر روز یک ساعت، کاملا کافی خواهد بود. آمارها نیز حاکی از آن است که در بهترین حالت، تنها در 70 درصد از زمان کاری، به معنایی واقعی اقداماتی لازم انجام می ‎شود. به همین خاطر امکان به اجرا درآوردن این طرح، کاملا عملی خواهد بود. در این رابطه فراموش نکنید که صرفا آموزش تئوری نتیجه‎ بخش نبوده و هر مبحث باید در عمل نیز به قدر کافی تمرین شود. در غیر این صورت مهارت لازم شکل نخواهد گرفت.

3-توجه به تفاوت کارمند ها

نخستین نکته ‎ای که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید اختلاف سنی افراد است. درواقع شیوه آموزش برای نیروی جوان شرکت با افراد مسن، متفاوت بوده و در این رابطه شما می ‎توانید آنها را در دو گروه قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که مباحث، برای تمامی کارمندان اهمیت و ضرورت یکسانی را نخواهد داشت.

برای مثال مسائل حوزه IT برای تیم فنی و بازاریابی شرکت به مراتب مهم ‎تر خواهد بود. این امر در حالی است که مسائلی نظیر شیوه ‎های تولید محتوا، بدون شک تنها برای افراد فعال در این حوزه کاربردی است، با این حال به صورت کلی برخی از آموزش ‎ها وجود دارد که برای کل تیم شرکت کاربردی خواهد بود.

برای مثال شیوه‎ های کار تیمی، از جمله این موارد محسوب می‎ شود. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک رقابت سالم را ایجاد کنید. برای مثال برای دو نفری که بهترین عملکرد را از خود نشان دهند، جوایزی را مشخص کنید. در این رابطه تعیین یک مبلغ مشخص، ساده‎ ترین اقدام خواهد بود. با این حال شما می‏ توانید برای کنترل هزینه‎ ها از اقداماتی نظیر مرخصی ‏های چند روزه نیز استفاده کنید. در نهایت فراموش نکنید که شما باید عملکرد تیم شرکت را مورد بررسی قرار دهید. درواقع ممکن است علت پیشرفت نکردن برخی از افراد، مشکلاتی باشد که شما بتوانید آن را به خوبی برطرف کنید. به همین خاطر این دسته از کارمندان را شخصا به دفتر خود دعوت کرده و در این رابطه صحبت کنید.

مطلب مرتبط: آموزش کارمندان

4-حضور در سمینارها

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که خود شما نیز عضو بسیار مهمی در تیم شرکت محسوب شده و لازم است تا در آموزش‏ های لازم، شرکت کنید. با این حال به عنوان آخرین توصیه، بهتر است که در سمینارهای آموزشی شرکت کرده و افراد علاقه‏ مند را نیز با خود همراه کنید. اگرچه ممکن است تصور کنید که این دسته از اقدامات ممکن است هزینه ‏بر باشد، با این حال با نگاهی بلندمدت، متوجه این امر خواهید شد که این موضوع یک سرمایه‏ گذاری فوق ‎العاده بوده و نتایج آن در مقایسه با هزینه ‏های حال حاضر، کاملا مناسب خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید