چهارشنبه, 01 مرداد 1399 - 13:00

بررسی 8 تکنیک بازاریابی برای مشتریان میانسال

اغلب افراد در دنیای کسب و کار و بازاریابی نسبت به دشواری‎ های جلب نظر مخاطب هدف آگاهی دارند. بسیاری از برندها در زمینه ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب هدف نگرانی‎ ها و چالش ‎های قابل توجهی دارند. امروزه بیشتر بازاریاب‎ ها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی نسل جوان هستند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تضمین سود بلند مدت برندها دارد. با این حال نکته مهم فراموشی دیگر مشتریان حاضر در بازار است.

براساس گزارش موسسه مارکت واچ، نزدیک به 57 درصد از توان خرید در بازار ایالات متحده مربوط به نسل میانسال است. با این حساب آنها اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارند. جهت ‎گیری برخی از برندها در راستای توجه بیش از اندازه به گروه سنی جوانان در عمل موجب غفلت از مهمترین خریداران بالفعل بازارها می‎ شود بنابراین برند ما باید برنامه‎ ای دقیق برای تعامل با مشتریان میانسال داشته باشد. براساس گزارش ‎های جمعیت‎ شناسی، نسل میانسال در اغلب کشورها میان 30 تا 40 سالگی هستند. این امر سلیقه و اولویت‎ های آنها برای خرید محصولات را تحت تاثیر قرار می ‎دهد. اگر یک برند با مشتریان میانسال مانند دیگر خریدارانش رفتار کند، مواجهه با ریزش شدید مشتریان امری طبیعی خواهد بود. ما نیازمند کاربست استراتژی ‎های خاص و منحصر به فرد برای تعامل با این گروه سنی هستیم.

بازاریابی هدف تاثیرگذاری مخاطب میانسال

هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی بهترین راهکارهای تعامل با نسل میانسال در قالب کمپین های بازاریابی است. ما در ادامه این موضوع را در قالب هشت بخش مجزا مورد بحث خواهیم گذاشت. با این حال پیش از این فرآیند باید به تحلیل دلایل اهمیت این گروه از خریداران برای برندها بپردازیم.

• سهم بالا از بازار خرید

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، مشتریان میانسال بیشترین سهم از بازار در ایالات متحده را دارند. این امر در مورد سایر بازارها نیز به همین ترتیب است. اگر شما در کسب و کارتان به دنبال افزایش فروش هستید، باید هرچه سریع ‎تر نسبت به بازاریابی براساس ارزیابی سلیقه و نیازهای نسل میانسال اقدام نمایید. در غیر این صورت میزان فروش ‎تان به شدت کاهش خواهد یافت.

مطلب مرتبط: اصول بازاریابی برای مخاطب میانسال

• تمایل برای تغییر مداوم برند مورد علاقه ‎شان

نسل میانسال تمایل بسیار اندکی برای وفاداری به یک برند خاص دارد. براساس گزارش موسسه دایمون، فقط 29 درصد از مشتریان میانسال در بازار آمریکای شمالی از برندهای ثابت خرید می ‎‏کنند. این امر به خوبی بیانگر تمایل مشتریان میانسال برای تجربه خرید از برندهای مختلف است. این امر از نقطه نظر جذب مشتری مزیت بسیار زیادی برای برندها دارد. با این حال در عمل دشواری ‎های بسیار زیادی در فرآیند حفظ آنها ایجاد خواهد کرد بنابراین شما مسیر بسیار دشواری برای تعامل با این دسته از مشتریان پیش روی خواهید داشت.

• استفاده فراوان از فناوری‎های نوین

استفاده از فناوری‎ های نوین فقط مخصوص نوجوانان نیست. نسل میانسال نیز تجربه بسیار بالایی در زمینه کار با فناوری‎ های مدرن دارد. این امر به دلیل زندگی در دوره ‎ای پر از ابزارهای فناورانه و تازه است. با این حساب بازاریابی با استفاده از فناوری ‎های مدرن مورد استقبال این نسل از مشتریان قرار خواهد گرفت.

• استفاده فراوان از ابزارهای هوشمند

امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی هستند. نکته مهم درخصوص شبکه ‎های اجتماعی عدم اختصاص آنها به نسل جوان است. اکنون تقریبا تمام مردم در شبکه‎ های اجتماعی حضور دارند. با این حساب برندها فرصت مناسبی برای تعامل با مشتریان میانسال و تولید محتوا برای آنها در شبکه های اجتماعی خواهند داشت.

اکنون با آگاهی از دلایل اهمیت نسل میانسال برای بازاریاب‎ ها و برندها امکان ورود هرچه بهتر به بحث وجود دارد. ما در ادامه به بررسی تکنیک ‎هایی کاربردی برای جلب نظر و حفظ مشتریان نسل جوان اشاره خواهیم کرد.

1. تولید محتوای اصیل

نسل میانسال به طور میانگین 242 دقیقه در روز را به استفاده از اپ ‎های مختلف اختصاص می ‎دهد. یکی از گزینه ‎های محبوب آنها برای استفاده و وقت ‎گذرانی مربوط به اپ‎ های اجتماعی و ارتباطی است. این امر به معنای حضور گسترده نسل میانسال در شبکه ‎های اجتماعی و امکان بازاریابی برای آنهاست.

بسیاری از برندها تولید محتوا برای افراد میانسال را امری ساده تلقی می ‎کنند. شاید این نسل توجه زیادی به شبکه ‎های اجتماعی داشته باشد ، اما نسبت به تعامل با برندها سختگیری بسیار زیادی دارد. نتیجه این امر دشواری برای تعامل با نسل میانسال حتی بیشتر از نسل جوان است.

تجربه افراد میانسال در زمینه مشاهده محتوای تبلیغاتی و کمپین‎ های بازاریابی بسیار زیاد است. این امر در نگاه نخست جذابیت زیادی برای بازاریاب ‎ها دارد. نکته مهم در این میان دشواری تاثیرگذاری بر روی نسل میانسال به همین خاطر است. وقتی مخاطب هدف ما محتوای بازاریابی بسیار زیادی در طول زندگی‎ اش مشاهده کرده باشد، امکان جلب نظر وی به سادگی فراهم نخواهد بود. ما در این میان باید محتوای بسیار اصیل و نوآورانه ‎ای در اختیار مخاطب هدف ‎مان قرار دهیم . این مسئولیت برای بسیاری از بازاریاب ‎ها دشوار است بنابراین مشاهده ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف میانسال امری طبیعی خواهد بود.

براساس گزارش موسسه Social Media Today، نزدیک به 90 درصد از مشتریان میانسال نسبت به مشاهده محتوای اصیل تمایل دارند. معنای این امر ضرورت پرهیز از الگوبرداری از کمپین های تبلیغاتی سایر برندهاست. بی ‎شک تقلید از دیگر کمپین ‎های موفق یکی از عادت‎ های شناخته شده برندها محسوب می‎ شود. با این حال شما باید در این فرآیند نسبت به فراموشی این شیوه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف اقدام نمایید. یکی از راهکارهای مناسب برای تولید محتوای اصیل و تازه برای مخاطب میانسال توجه به ارزش ‎های مرکزی برندمان است. بدون شک هر برند دارای ارزش‎ های متفاوتی است. این امر در زمینه تولید محتوا ایده‎ های تازه و نوآورانه ‎ای در اختیار ما قرار خواهد داد. متاسفانه بسیاری از بازاریاب‎ ها و برندها حوصله و زمان کافی برای چنین الگویی از بازاریابی را ندارند بنابراین مشاهده شکست ‎های پیاپی آنها در تعامل با نسل میانسال طبیعی خواهد بود.

2. استفاده از روش ‎های بازاریابی طبقه ‎بندی‎ شده

مشتریان میانسال به هنگام خرید تمایل به تعامل و مشارکت با برندها دارند. این امر نیازمند تلاش برندها برای ارائه اطلاعات گسترده به چنین مشتریانی است. شاید برخی از مشتریان نسل جوان صرفا به خاطر ظاهر با کیفیت یک محصول اقدام به خریدش کنند، اما نسل مورد بحث ما نیاز به اطلاعات دقیق و حتی مقایسه محصولات مختلف با هم دارد. بسیاری از برندها نسبت به این نکته مهم توجه کافی ندارند. به همین خاطر در عمل توانایی تکرار فروش موفق به نسل جوان در ارتباط با مشتریان میانسال را ندارند.

اگر ما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان نسل جوان هستیم، باید نسبت به تولید محتوای شخصی ‎سازی شده اقدام کنیم. بدون تردید یکی از ترندهای اصلی بازاریابی در طول سال ‎های اخیر شخصی‎ سازی محتواست. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. هرچه توانایی ما برای شخصی ‎سازی محتوا بیشتر باشد، تاثیرگذاری نهایی بهتری بر روی مشتریان خواهیم داشت.

تکنیک مناسب برای بازاریابی منطقی برای گروه‎ های مختلف مشتریان طبقه ‎بندی آنها در قالب‎ های مختلف است بنابراین ما نیاز به کمپین‎ های منحصر به فرد برای مشتریان میانسال داریم. چنین تقسیم ‎بندی کار بازاریاب‎ ها را بسیار ساده ‎تر خواهد کرد.

مطلب مرتبط: نکات طلایی بازاریابی برای نسل جوان

3. استفاده از اطلاعات دقیق در بازاریابی

تولید محتوای بازاریابی صرفا جنبه سرگرمی ندارد. بسیاری از برندها فقط به دنبال سرگرم ساختن مخاطب هدف هستند. این نکته در مورد تعامل با نسل میانسال چالش‎ های بسیار زیادی در پی خواهد داشت. ما باید همیشه به دنبال ارائه محتوای ارزشمند به مخاطب هدف ‎مان باسیم. در غیر این صورت دشواری‎ های بسیار زیادی در تعامل با آنها خواهیم داشت. محتوای دارای اطلاعات دقیق آزادی عمل بیشتری به مخاطب هدف برای انتخاب محصولات می‎ دهد. دلیل اصلی گرایش نسل میانسال به سوی محتوای داده محور دسترسی وسیع‎ شان به ابزارهای اطلاعاتی است. این نسل تمایل به مشاهده اطلاعات دقیق و درست از سوی برندها دارد. در غیر این صورت انگیزه‎ ‏اش برای تعامل با برندهای موردنظر به شدت کاهش خواهد یافت.

کانال مک کازمتیک در یوتیوب یکی از بهترین مثال‏ ها برای تولید محتوای داده محور برای مخاطب میانسال است. این کانال در زمینه تولید محتوای بازاریابی و همچنین فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارد. یکی از تکنیک‎ های بازاریابی موفق این برند مربوط به نمایش تاثیر عمل‎ های زیبایی و استفاده از لوازم آرایشی مختلف بر روی پوست افراد است . امروزه پوست افراد دارای تفاوت ‎های بسیار زیادی است بنابراین مک کازمتیک در عمل از افراد بسیار زیادی برای تهیه ویدئو های بازاریابی ‎اش استفاده می ‎کند. یکی از عوامل مهم در موفقیت تجاری این برند بیان صادقانه نکات در مورد تاثیر لوازم آرایشی است. این امر برند موردنظر را بدل به یکی از گزینه ‎های محبوب مشتریان در سراسر دنیا کرده است.

اگر شما نیز در تلاش برای جلب نظر نسل جوان هستید، باید تولید محتوایی مانند برند مک کازمتیک را در دستور کار قرار دهید. این فرآیند امکان جلب نظر مخاطب هدف و تعامل سازنده با آنها را فراهم می‎ سازد. هرچه تعامل مستقیم ما با مشتریان بیشتر باشد، امکان حفظ آنها و پرهیز از جهت ‎گیری ‎شان به سوی برندهای دیگر بیشتر خواهد شد.

4. اولویت مشتریان در تمام کمپین ‎ها

مشتریان میانسال اهمیت بسیار زیادی به جهت‎ گیری برندها در حوزه بازاریابی می ‎دهند. نکته مهم در این میان توجه به سلیقه آنها در فرآیند بازاریابی به جای تلاش برای فروش محصولات است. بی ‎تردید هیچ مشتری تمایل به مشاهده تلاش صرف برندها برای فروش محصولات‎ شان نیست. این امر در مورد مشتریان میانسال شدت بسیار زیادی دارد بنابراین توصیه ما در این بخش اولویت دادن به مشتریان نسل جوان در هر شرایط و وضعیتی است. در غیر این صورت تهدید ریزش مشتریان بسیار جدی خواهد بود.

یکی از ایده ‎های مناسب برای تعامل با مشتریان میانسال در قالب ‎هایی غیر کلیشه ‎ای مربوط به اطلاع‎ رسانی در مورد کسب و کارمان است. این امر با تولید ویدئوهای بازاریابی در قالب معرفی کسب و کارمان و دعوت از مشتریان برای تعامل بیشتر صورت خواهد گرفت. نکته مهم اینکه ما باید نسبت به تجربه مشتریان در فضای کلی کسب و کارمان توجه‎ نشان دهیم. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. وقتی ما از سلیقه مشتریان ‎مان آگاهی دقیقی داشته باشیم، امکان تعامل نزدیک و صمیمی ‎تر با آنها را خواهیم داشت، بنابراین در فرآیند بازاریابی برای مشتریان این نسل باید در عمل شناخت نسبی از سلیقه‎ شان نیز داشته باشیم.

مطلب مرتبط: بازاریابی با محوریت تاثیرگذاری احساسی بر مخاطب

5. ضرورت استفاده از ترندهای داغ

استفاده از ترندهای جذاب و تازه برای تولید محتوای بازاریابی ایده تازه ‎ای نیست. بازاریاب‎ ها در طول تاریخ به طور مداوم در تلاش برای تولید محتوای جذاب بر اساس این الگو بوده ‎اند. با این حساب شما امکان استفاده از مزیت‎ های این شیوه در ارتباط با مشتریان میانسال را خواهند داشت. نکته مهم در این میان تفاوت ترندهای عمومی و ترندهای مناسب برای نسل میانسال است. آنها به دلیل میانگین سنی بالاتر واکنش بسیار بهتری در قبال المان‎ های نوستالژیک نشان خواهند داد بنابراین توصیه اصلی ما برای استفاده از ترندهای بازاریابی تمرکز بر روی جلوه ‎های نوستالژیک دوره کودکی این نسل است. این شیوه تاثیر بسیار زیادی بر روی توانایی برند شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و تعامل با آنها دارد.

اگر ما در زمینه بازاریابی با استفاده از ترندهای مورد علاقه مشتریان میانسال مهارت پیدا کنیم، امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان موردنظرمان بیشتر خواهد شد. این امر موجب افزایش تمایل مشتریان میانسال برای خرید مداوم از ما می ‎شود. ما به این ترتیب بدون نیاز به صرف هزینه گزاف یا طی دوره ‎های طولانی بازاریابی امکان تاثیر گذاری بر روی مخاطب هدف را خواهیم داشت.

6. ترغیب مشتریان به همکاری با برند

همکاری با برند یکی از گزینه‎ های جذاب برای مخاطب هدف محسوب می‏‎ شود. بسیاری از مشتریان میانسال تمایل به همکاری با برندها در فرآیند تولید محتوا دارند. این امر شامل مفهوم محتوای تولیدی کاربران (User Generated Content) می‎ شود. اگر شما به دنبال راهکارهایی برای بازاریابی با کمترین هزینه ممکن هستید، باید استفاده از شیوه‎ های بازاریابی با همکاری مشتریان میانسال را مدنظر قرار دهید.

بسیاری از برندها در طول فرآیند بازاریابی یک یا چند شیوه خاص را مورد توجه قرار می ‎دهند. این امر به معنای ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با استفاده از شیوه ‎های متنوع است. مزیت اصلی همکاری با مشتریان در فرآیند تولید محتوای بازاریابی امکان آشنایی با شیوه‎ های نوین تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. همچنین باید به علاقه بیشتر کاربران به مشاهده محتوای تولیدی کاربران در مقایسه با محتوای تولیدی برندها اشاره کرد. تمام این نکات از ضرورت همکاری با مشتریان میانسال برای تولید محتوای بازاریابی حکایت دارد.

کوکاکولا یکی از بهترین برندها در زمینه همکاری با مشتریان برای تولید محتواست. این برند در تجربه کمپین «بازیابی پرانرژی» از مشتریانش برای طراحی محتوا و به اشتراک گذاری آن دعوت کرد. پس از پایان کمپین موردنظر مسئولان بازاریابی شرکت اقدام به بازنشر محتوای تولیدی در شبکه ‎های اجتماعی کردند. این کمپین در زمان اجرا سر و صدای بسیار زیادی کرد. دلیل این امر رویکرد تازه و نوآورانه کوکاکولا نسبت به همکاری با مخاطب هدف بود. توصیه ما در این بخش الگوبرداری تمام برندها از شیوه فعالیت کوکاکولا برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.

7. تلاش برای تاثیرگذاری عملی بر روی مشتریان

مشتریان نسل جوان در اغلب موارد پیش از خرید قطعی یک محصول تمایل به استفاده محدود از آن دارند. این امر در مورد نرم‎افزارهای مختلف شامل تجربه کاربری محدود و سپس خرید آنهاست. همچنین در مورد محصولات مصرفی به صورت فیزیکی اجاره‎ شان مدنظر آنها قرار دارد. محصولاتی نظیر پوشاک یا خودرو در صدر فهرست اجاره یا رهن مشتریان قرار دارد بنابراین اگر شما در این زمینه فعالیت دارید، باید عادت مشتریان برای رهن یا اجاره محصولات را مدنظر قرار دهید.

برخی از امکانات در فضای آنلاین امکان استفاده اشتراکی را دارد. با این حساب برندها باید در تلاش برای تقویت تجربه استفاده اشتراکی مشتریان از خدمات‎ شان باشند . این امر در دیدگاه مشتریان میانسال اهمیت بسیار زیادی دارد . توسعه استارت ‎آپ ‎هایی نظیر Airbnb در طول سال ‎های اخیر ناشی از همین گرایش مشتریان میانسال است.

یکی از عادت‎ های اصلی مشتریان میانسال در زمینه خرید خودرو مربوط به اجاره آنها یا حتی خرید شراکتی است. بدون تردید این امر برای بسیاری از بازاریاب‎ ها و برندها عجیب خواهد بود، با این حال شما باید تلاش بسیار زیادی برای سازگاری با عادت ‎های به ظاهر عجیب مشتریان میانسال نشان دهید. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها را از دست خواهید داد.

8. توجه به جلوه سرگرمی بازاریابی

ما در بخش ‎های قبلی بر روی ضرورت توجه به حوزه‎های دیگر بازاریابی به جز سرگرمی تاکید داشتیم. با این حال فضای بی‎ روح کمپین‎ های بازاریابی نیز در صورت طراحی بیش از اندازه خشک کمپین ها دردسرساز خواهد شد. ما باید نوعی تعادل میان ارائه اطلاعات و پیام‎ های ارزشمند به مخاطب هدف و همچنین سرگرم ساختن آن ایجاد کنیم. در غیر این صورت کمپین بازاریابی ‎مان با موفقیت در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان میانسال همراه نخواهد شد.

امروزه بسیاری از مشتریان علاقه ‎مند به تعامل با برندهای پویا و فعال هستند. بنابراین شما نیز باید جهت ‎گیری مشخصی در راستای فعالیت و ایجاد هیجان در مشتریان داشته باشید. این امر نه تنها موجب جلب نظر مشتریان میانسال، بلکه سایر گروه‎ های سنی نیز خواهد شد بنابراین در تحلیلی عمیق ‎تر این راهبرد یک گزینه مناسب برای هرگونه کمپین بازاریابی خواهد بود.

مطلب مرتبط: بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار با هدف گذاری بر روی مخاطب

بازاریابی برای مشتریان میانسال بیشتر شبیه به یک بازی بلندمدت است. اگر شما مدت زمانی کوتاه برای بازاریابی و نتیجه‎ گیری از این فرآیند اختصاص دهید، فقط هزینه اضافی خواهید کرد. ما باید برای جلب نظر مشتریان میانسال زمان کافی را اختصاص دهیم. مزیت اصلی این امر امکان تبدیل مشتریان میانسال پس از زمان موردنظر به خریداران وفادار و دائمی برندمان است بنابراین چنین صبر و حوصله ‎ای ارزشش را خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید