جمعه, ۱۵ مهر(۷) ۱۴۰۱ / Fri, 7 Oct(10) 2022 /
           
فرصت امروز
آشنایی با الگوهای مختلف تبلیغات در دنیا

انواع تبلیغات: فراتر از آنچه فکرش را می کردید!

1 ماه پیش ( 1401/6/6 )

ارتباط با مشتریان در بازارهایی که کلی برند بزرگ مثل غول مرحله آخر بازی های کامپیوتری جلوی آدم سبز می شوند، اصلا کار راحتی نیست. شرکت های بزرگی مثل کوکاکولا حتی اسم شان هم مشتریان را میخکوب می کند. در این شرایط عرصه رقابت برای کسب و کارهای کوچک مثل دو با مانع است، در حالی که سایر رقبا نه تنها مانعی جلوی شان نیست بلکه حتی لوازم ورزشی بهتری هم دارند. شاید اگر چند دهه قبل با کارآفرینان مختلف درباره رقابت با غول های بازار حرف می زدیم، چیزی به جز یک لبخند تلخ نصیب مان نمی شد، با این حال دنیای دیجیتال حساب و کتاب خاص خودش را دارد. این روزها عرصه تبلیغات آنقدر پیشرفت کرده که دیگر لازم به خرج میلیون ها دلار برای دیده شدن در بازار نیست. در عوض شما با یک بودجه معمولی طوری در بازار خوش می درخشید که نگو و نپرس.

خیلی از کارآفرینان فکر می کنند دنیای تبلیغات فقط با بودجه های کلان معنا پیدا می کند. قبول دارم بودجه زیاد حسابی به آدم اعتماد به نفس می دهد، اما اگر قرار بود فقط پول در بازار حرف بزند، احتمالا هیچ وقت برندهای ژاپنی مثل تویوتا یا هوندا حتی فکر ورود به بازار آمریکا را هم نمی کردند؛ چه برسد به اینکه عملا این بازار را قبضه کنند!

انواع تبلیغات: فراتر از آنچه فکرش را می کردید!

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم ابزار تبلیغات باید همیشه دم دست کارآفرینان قرار داشته باشد. البته شما قرار نیست هر محتوای کلیشه ای را به جای تبلیغات درجه یک به مخاطب تان قالب کنید، چراکه هیچ کس در بازار برای تان فرش قرمز پهن نکرده و با کوچکترین اشتباهی کلاه تان پس معرکه خواهد بود. دقیقا به همین خاطر ما قصد داریم درهای عرصه تبلیغات را به روی شما باز کنیم. اینطوری دست کم در بدو ورود به این ماراتن احساسی شبیه به آلیس در سرزمین عجایب نخواهید داشت. فرمول مان هم برای شروع کار معرفی انواع الگوهای تبلیغات به شماست. احتمالا شما هم چندباری اسم مدل های مختلف تبلیغاتی به گوش تان خورده است. اگر دوست دارید سیر تا پیاز این الگوها را یاد بگیرید، این مقاله معلم خوبی برای تان خواهد بود. 

مطلب مرتبط: جلب نظر مخاطب هدف در عرصه تبلیغات در 8 ثانیه

الگوهای تبلیغات: فهرستی که کارآفرینان باید به خاطر بسپارند

انواع تبلیغات: فراتر از آنچه فکرش را می کردید!

وقتی آدم وارد یک کلاس درس می شود، معلم اول از همه یکسری کلیات درباره آن واحد درسی بیان می کند. قبول دارم اغلب اوقات چنین توضیحاتی بی نهایت کلیشه ای یا خسته کننده است، اما در این یک مورد به خصوص حکم مرگ و زندگی را دارد، چراکه خیلی از کارآفرینان عملا تبلیغات را با بازاریابی اشتباه می گیرند. شاید فکر کنید این دو مفهوم تقریبا یکی هستند و استادهای دانشگاهی از سر سخت گیری زیاد دو تا اسم جدا روی آن گذاشته اند. اجازه دهید قبل از اینکه شک و تردیدهای بیشتری درباره این دو مفهوم بیان کنیم، یک راست برویم سراغ تعریف هر کدام از آنهاست. 

همانطور که می شود حدس زد، در عرصه تبلیغات پای پرداخت پول برای نمایش محتوای تبلیغاتی یا دست کم پروموت آن در میان است. مثلا برند تویوتا برای ورود به بازار آمریکا از انواع تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و همینطور آگهی های مطبوعاتی استفاده کرد. در این تبلیغات صرفا تصویری کلی از برند و محصولات آن نمایش داده می شود. این ماجرا در عرصه بازاریابی کاملا برعکس است. شما در عرصه بازاریابی قرار نیست پول چندانی از جیب تان پرداخت کنید. در عوض بازاریابی با ارزیابی دقیق سلیقه مخاطب هدف و تلاش برای تولید محتوا به منظور رفع نیازهای مختلف شان دنبال می شود. همانطور که می بینید، در تبلیغات فقط معرفی برند و محصولات به طور کلی در میان است، اما بازاریابی به دنبال جلب نظر مشتریان بدون صرف حتی یک سنت اضافه است. 

حالا که فرق بین تبلیغات و بازاریابی را متوجه شدید، دیگر باید کم کم آستین ها را بالا زده و وارد گود شویم. هرچه باشد فقط با یک تعریف خشک و خالی که نمی شود محتوای تبلیغاتی طراحی کرد، مگر نه؟ ما در ادامه سعی می کنیم بهترین الگوهای تبلیغاتی را به شما معرفی کنیم؛ از آن الگوهایی که در عین اجرای راحت مثل آب خوردن دل مشتریان را هم ببرد!

تبلیغات چاپی: قدیمی ترین الگوی تبلیغات دنیا

انواع تبلیغات: فراتر از آنچه فکرش را می کردید!

کسانی که در طول 40- 30 سال اخیر به دنیا آمده اند از همان اول با انواع ابزارهای دیجیتال سر و کار داشته اند. از انواع کنسول های بازی گرفته تا تلویزیون های مختلف، همه و همه دم دست نسل های جدید بوده است. انگار که اصلا دنیا قبل از چنین ابزارهایی و به ویژه اینترنت اصلا وجود خارجی نداشته است. باور کنید یا نه، زمانی نه چندان دور حتی تنظیم آنتن تلویزیون هم دردسر بی نهایت بزرگی محسوب می شد که همه از آن فراری بودند (امیدوارم نسل های قبلی را پیرمردهای دوران باستان در نظر نگیرید!). درست در همان دوران نوستالژیک کتاب و مجله یار همیشگی آدم ها بود. با این حساب تعجبی ندارد که اولین نسل تبلیغات به صورت چاپی در اختیار مردم قرار گرفته باشد.

دنیای تبلیغات چاپی مثل صنعت سینما ژانرهای بی نهایت متنوعی دارد. شاید شما این روزها کمتر تبلیغات چاپی به چشم تان بخورد، اما هنوز هم مجلاتی مثل فوربس درآمد بالایی از نمایش تبلیغات کسب می کنند. به علاوه، مطبوعاتی که دیگر با کاغذ خداحافظی کرده و فقط نسخه دیجیتال دارند هم کمابیش تبلیغات چاپی، با سر و شکلی جدید، دارند. در این بین باید حساب انواع بروشور و کاتالوگ را هم کرد، چراکه آنها هم به طور سنتی روی کاغذ چاپ می شوند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید با یک حساب سرانگشتی تنوع تبلیغات چاپی بی نهایت زیاد است، مگر نه؟

وضعیت تبلیغات چاپی در دنیا کمابیش شبیه دنیای فوتبال است. بی شک از زمان معرفی انواع بازی های شبیه ساز فوتبال مثل فیفا عطش مردم برای تماشای این مسابقات یا حتی دنبال کردن اخبارش اندکی کم شده، اما هنوز هم هستند کسانی که در همان لحظات نخست بلیت یک فصل بازی های منچستر یونایتد یا لیورپول را خریداری می کنند. به زبان خودمانی، اگر مشتریان شما هنوز هم عاشق روزنامه و مجله هستند، تبلیغات چاپی باید یک صندلی VIP در دپارتمان تبلیغات تان داشته باشد؛ به همین سادگی.

مطلب مرتبط: 7 پلتفرم برتر تبلیغات اینترنتی در سال 2022

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تبلیغات در روزنامه ها و مجلات تخصصی هنوز هم بازگشت سرمایه (ROI) بالایی برای برندها دارد. کافی است نگاهی به لیست مجلات تخصصی در حوزه کاری تان داشته باشید تا منظور ما را به بهترین شکل ممکن درک کنید. هرچه باشد چنین مجلات تخصصی مخاطب های معمولی ندارند. این یعنی شما با انتشار تبلیغات در چنین مطبوعاتی به سادگی هرچه تمام تر به مخاطب هدف تان دسترسی پیدا می کنید. اینطوری دیگر لازم نیست نگران مارپیچ دسترسی به مشتریان باشید. 

تبلیغات تلویزیونی: چه کسی پای تلویزیون نمی نشیند؟

انواع تبلیغات: فراتر از آنچه فکرش را می کردید!

سریال های تلویزیونی در کنار سالن های سینما برای دهه های متمادی مردم را میخکوب می کرد. بسیاری از ما هنوز هم دیالوگ سریال های قدیمی را فوت آب هستیم. از آنجایی که برندها همیشه خودشان را وسط خاطرات نوستالژیک مشتریان جا می کنند، مشاهده تبلیغات تلویزیونی خیلی دور از ذهن نخواهد بود. خب اگر کسی را سراغ دارید که در طول روز یک دقیقه هم که شده پای تلویزیون خشکش نمی زند، ما را هم بی خبر نگذارید.

تبلیغات تلویزیونی شاید الگوی بی نهایت ساده ای به نظر برسد، اما وقتی وارد گود شوید تازه دردسرهای آن را به چشم خواهید دید. چالش اصلی در این میان حفظ کیفیت برنامه ها و درآمدزایی شبکه های مختلف از پخش تبلیغات است. گاهی اوقات برخی از کانال ها با پخش تبلیغ زیاد از حد عملا مخاطب شان را از دست می دهند. به همین خاطر شبکه های حرفه ای معمولا در هر ساعت یک تبلیغ 20 تا 60 ثانیه ای را نمایش می دهند. اینطوری هم بازارگرمی بی حرف و حدیثی برای جلب همکاری برندها انجام می دهند، هم اینکه دیگر خبری از موج عظیم اعتراض مخاطب نخواهد بود. هرچه باشد این روزها کسی حوصله تبلیغات طولانی و پرشمار را ندارد. پس اگر شما به سرتان زد تبلیغات تلویزیون انجام دهید، همیشه یادتان باشد مخاطب محتوای شما را بین مهمترین برنامه های روز مشاهده کرده و اصلا تحمل دوری از برنامه مورد علاقه اش را ندارد. 

تعرفه تبلیغات تلویزیونی دقیقا مثل قیمت بلیت استادیوم های ورزشی متغیر است. بی شک وقتی شما بلیت جایگاه ویژه را رزرو می کنید، باید کمی بیشتر دست به جیب شوید. البته همیشه جایگاه های معمولی نیز دم دست است، اما هیچ تضمینی مبنی بر چشم انداز قشنگ آن نخواهد بود. بنابراین شما بسته به بودجه در دسترس و هدف تبلیغاتی تان باید تبلیغ تان را در برنامه های مختلف نمایش دهید. بی شک نمایش تبلیغ در پربیننده ترین برنامه روز بیشترین بازگشت سرمایه را به همراه دارد؛ البته اگر بودجه تان اجازه دهد!

اگر فکر می کنید تبلیغات تلویزیونی با ورود غول هایی مثل اینستاگرام یا فیس بوک با سر زمین خورده است، باید توجه تان را به مسابقه سوپر بال (Super Bowl) جلب کنیم. نرخ نمایش تبلیغات تلویزیونی در این مسابقه مهم سال آنقدر بالاست که خیلی از برندها حتی سراغ پرسیدن قیمت سال جدید هم نمی روند. پس یک لطفی به خودتان کرده و قبل از رزرو آگهی در شبکه های تلویزیونی با وسواس خاص کارآگاه ها، نرخ های مختلف و همینطور بودجه تان را زیر و رو کنید. 

تبلیغات در رادیو و پادکست: از الگویی کهن تا مدلی مدرن

انواع تبلیغات: فراتر از آنچه فکرش را می کردید!

رادیو از آن دست ابزارهایی است که تبدیل به سمبل نسل های قدیمی شده است. احتمالا شما هم بارها و بارها در فیلم ها با کلیشه یک پیرمرد تنها با رادیویی در کنارش رو به رو شده اید. صرف نظر از میزان سطحی بودن چنین کلیشه ای، رادیو یادآور زندگی مردم در دهه های دور است. به همین خاطر این روزها به غیر از برندهایی که مخاطب خاص دارند، کمتر کسی سراغ تبلیغات در رادیو می رود. البته این ماجرا با ورود پادکست ها به بازار کاملا تغییر کرد. 

همانطور که یک خلبان ماهر با نجات دادن مسافران از دل یک سانحه هوایی حسابی مشهور می شود، پادکست هم با نجات دادن فرمت صوتی بدل به قهرمان میلیون ها عاشق برنامه های صوتی در چهار گوشه دنیا شد. این روزها برنامه های مختلفی از پادکست ها اجرا می شود. شاید فکر کنید این برنامه ها بیشتر مخصوص آدم های هنری یا پیرمردهای با حوصله است، اما با یک بار جست وجو در اسپاتیفای نظرتان کاملا عوض خواهد شد (چه بسا طرفدار دو آتیشه پادکست ها هم شوید!).

تبلیغات در پادکست ها کاملا صاف و روشن است. شما یا به عنوان اسپانسر یک اپیزود نام تان در بخش های مختلف آورده می شود یا اینکه کلا یک برنامه درباره شما و محصولات تان خواهد بود. اینطوری کاربران به خوبی با شما آشنا خواهند شد. مثل همیشه در اینجا هم باید حواس تان به انتخاب پادکست های درست و حسابی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشد. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم خواهد ریخت. 

مطلب مرتبط: تبلیغات در گوگل ادز و مسئله صرفه جویی در هزینه ها

تبلیغات در شبکه های اجتماعی: محبوب ترین گزینه دنیا

انواع تبلیغات: فراتر از آنچه فکرش را می کردید!

تبلیغات در شبکه های اجتماعی چند سالی هست که یک تنه محبوب ترین الگوی تبلیغات دنیا محسوب می شود. فکر می کنم استفاده از پلتفرم های آنلاین آنقدر رایج شده باشد که دیگر نیازی به استدلال های ریز و درشت درباره دلایل محبوبیت تبلیغات در شبکه های اجتماعی نباشد. در دنیایی که کودکان از بدو تولد با شبکه های اجتماعی بزرگ می شوند و حتی افراد کهنسال نیز از دایره جذاب فیس بوک و اینستاگرام به دور نیستند، تبلیغات در شبکه های اجتماعی ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می شود. 

اجازه دهید تبلیغات در این بخش را با یک مثال جذاب برای شما توضیح دهیم. مسابقات المپیک را در نظر بگیرید. در این مسابقات مهم خیلی از برندها به فکر خودنمایی هستند. تبلیغات آنها تقریبا در هر گوشه ای از زمین مسابقه به سادگی دیده می شود. بعضی از تبلیغات بر روی پیراهن ورزشکاران، برخی در گوشه زمین و بعضی دیگر در قالب پرچم های مختلف بر روی سکوها دیده می شود. ماجرا در شبکه های اجتماعی هم تقریبا همینطور است. مثلا در اینستاگرام شما هم فرصت پروموت کردن پست های تان را دارید، هم با کمی هزینه بیشتر اینستاگرام به شما مجوز همکاری تبلیغاتی با برندهای دیگر را خواهد داد. این ماجرا بیشتر درباره اینفلوئنسر مارکتینگ مصداق دارد. البته یادتان باشد تبلیغات در شبکه های اجتماعی اگر درست مدیریت نشود، آخر ماه کلی بدهی روی دست تان خواهد گذاشت. پس قبل از اینکه با عجله کارتان را شروع کنید، نیم نگاهی به بودجه تان داشته باشید. وگرنه آخر ماه با کلی بدهی ریز و درشت تنها خواهید ماند!

تبلیغات کلیکی: ترکیب دنیای تبلیغات و سئو

انواع تبلیغات: فراتر از آنچه فکرش را می کردید!

زمانی نه چندان دور کتاب های راهنما و دیکشنری های گوناگون حسابی بین مردم محبوب بود. با گذشت زمان گوگل یک تنه جای همه این منابع را پر کرده است. شما را نمی دانم، ولی من که دیگر حوصله گشت و گذار بین صفحات کتاب ها را ندارم. در عوض چند تا کلیدواژه خشک و خالی با چاشنی گوگل هیچ سوالی را بی جواب باقی نخواهد گذاشت. 

مطلب مرتبط: الگوهای تبلیغات مدنظر برندهای بزرگ برای سال 2022

از آنجایی که الگوریتم گوگل برای پیدا کردن بهترین نتایج برای کاربران میلیاردها محتوا را زیر و رو می کند، قرار گرفتن در صفحه اول نتایج کار هر کسی نیست. البته با کمی ولخرجی رتبه های اول گوگل چندان دور از دسترس نخواهد بود. این یعنی شما با پرداخت مقدار مشخصی پول لینک های مربوط به سایت تان را در ابتدای نتایج گوگل درج می کنید. اینطوری شانس تان برای افزایش ترافیک و جلب نظر کاربران دوچندان خواهد شد. خب مگر یک کارآفرین به غیر از نمایش محتوای سایتش در رتبه یک گوگل، خواسته دیگری هم دارد؟

منابع:

https://www.masterclass.com

https://www.indeed.com

https://www.g2.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gxbCJvWJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه