جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

دستاورد ملی برجام را مخدوش نکنیم

8 سال پیش ( 1394/11/14 )
پدیدآورنده : ابراهیم جمیلی  

کامیابی در گفت‌وگوهای ایران و گروه کشورهای 1+5 که به مصالحه بزرگ منجر شد، بدون تردید یک دستاورد بزرگ ملی است که نباید آن را مخدوش کرد. یکی از دستاوردهای بسیار ارزشمند به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای طولانی این است که ایران از منطقه تهدید دور شده است و بهانه‌جویی‌ها برای تحت فشار قرار دادن بیشتر ایران از سوی برخی قدرت‌های بزرگ از دست آنها گرفته شده است.

جامعه جهانی اکنون پی برده است که ایران هرگز نمی‌خواسته و نمی‌خواهد یک جامعه منزوی باشد و آمادگی استعداد و علاقه دارد با دنیای امروز بر پایه افزایش منافع دو طرف تعامل کند. تجربه این چند هفته اخیر نشان می‌دهد که برخی از کشورها و شرکت‌هایی که احساس خوبی برای انتقال سرمایه به ایران و فعالیت در بخش‌های گوناگون اقتصاد ایران نداشتند در حال حاضر برای ورود به بازارهای ایران صف کشیده‌اند.

این رخداد مثبت دست‌کم سه رخداد مهم دیگر داشته است: یکم اینکه شرکت‌های بزرگ جهانی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند و این به نفع ایران است. دوم اینکه همین شرکت‌ها به یک نهاد اطلاع‌رسانی با نگاه مثبت تبدیل شده‌ و درباره مزیت‌های ایران در جذب سرمایه تبلیغ می‌کنند و سوم اینکه رسانه‌های جهان که هر روز علیه ایران مطلب می‌نوشتند در شرایط حاضر از شرایط مناسب ایران می‌نویسند. پوشش وسیع و مناسب سفر رئیس‌جمهور ایران به فرانسه و ایتالیا از سوی رسانه‌های جهان نشانه‌های همین دیدگاه است. خوشبختانه رئیس دولت ایران و هیات همراه توانستند با برنامه‌ریزی‌های از پیش اندیشیده شده قراردادهای مفیدی منعقد کنند و بخش‌خصوصی همراه رئیس‌جمهور از این سفر اظهار رضایت می‌کنند. 

jamili

در پاسخ به منتقدان رویدادهای اخیر در حوزه اقتصاد باید گفت که تنگناهای ساختاری اقتصاد ایران به‌گونه‌ای است که نمی‌توان انتظار داشت آنها در یک دوره کوتاه‌مدت حل شوند. آنچه در شرایط حاضر باید در کانون توجه باشد نگاه به آینده است. دولت یازدهم در دو سال اول فعالیت خود توانست تورم شتابان و ویران‌کننده را مهار کند که یک گام بلند بوده است اما اکنون همه نیروی دولت باید برای عبور از رکود متمرکز شود و در دو سال آتی هم تصمیم، برنامه و بودجه دولت با محور حمایت از تولید و عبور از رکود تنظیم و اجرا شود تا ضمن حفظ اشتغال فعلی بتوانیم برای جوانان تحصیلکرده ایرانی شغل پایدار ایجاد کنیم. اگر دولت به هر دلیلی نتواند در این حوزه شتاب کافی داشته و سرمایه مناسب تامین کند کارش گره می‌خورد.

دولت یازدهم باید توجه داشته باشد که نمی‌توان در موقعیت رکود بر تولید فشار مالیاتی آورد و متاسفانه نوعی بحث‌های منفی در این باره وجود دارد که دولت قصد دارد برای جبران کاهش درآمدهای نفت از تولید مالیات بیشتری بگیرد. دولت باید به بخش‌خصوصی اطمینان دهد که حمایت منطقی در دستور کار است و با توجه به اینکه اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی نیز جلب شده است، روزهای امیدوارکننده‌تری را شاهد باشیم.

رئیس خانه اقتصاد ایران

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VHNx1W6M
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه