جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

آگهی تلویزیونی با تصویر جوانی که در حال آماده شدن برای پرش بانجی جامپینگ است، شروع می شود. آگهی تلویزیونی رایتل از همان ابتدا حس هیجان و جوانی را به مخاطبان منتقل می کند؛ حسی که در پایان آگهی به پیرمردی که در حال استفاده از طرح ترابردپذیری رایتل است، ختم می شود.

اپراتور رایتل نیز در این آگهی مانند رقبای خود در حال معرفی طرح ترابردپذیری خود و جذب مخاطبان برای استفاده از این طرح است. این آگهی تلویزیونی چندی ا ست در حال پخش است و «فرصت امروز» به همراه وهاب گایینی، کارگردان باسابقه  آگهی های تلویزیونی و مجتبی مهرپور، ایده پرداز و طراح کمپین های تبلیغاتی به بررسی آن پرداخته است. گایینی و مهرپور به سوالات مختلفی پاسخ داده اند که در ادامه می خوانید.

ایده این آگهی خوب یا به قولی کارساز است

وهاب گایینی، کارگردان باسابقه  آگهی های تبلیغاتی درباره آگهی تلویزیونی ترابردپذیری اپراتور رایتل می گوید: باتوجه به اینکه اپراتور های دیگر همانند رایتل طرح ترابردپذیری را مطرح و از رسانه های مختلف برای ارسال اطلاعات استفاده کرده اند به این ترتیب موضوع ترابردپذیری بارها تکرار شده و برای مخاطب کاملا آشناست.

اما در مورد این آگهی باید بگویم که مفهوم کلی آگهی درباره «تصمیم گرفتن برای یک موفقیت بزرگ» است یا همان طور که در متن آگهی گفته می شود: فاصله بین یک تغییر و موفقیت یک تصمیم است که در این آگهی با استفاده از فضاهای قابل قبول توانسته این مفهوم را به خوبی به مخاطب هدفش منتقل کند.

گایینی درباره نحوه ایده پردازی آگهی اپراتور رایتل می گوید: ایده این آگهی خوب یا به قولی کارساز است.در واقع وقتی مخاطب را به سمت تصمیم گرفتن برای یک تغییر بزرگ ترغیب می کنیم، پیام باید بسیار وسوسه انگیز و جذاب باشد و این آگهی به فاکتورهای مورد نظر به خوبی اشاره کرده است. زمانی که می گوییم «یک قدم کوتاه...» یا «یک تصمیم ساده...» و... همه این موارد باعث می شود که مخاطب در گیری بیشتری با آگهی پیدا کند و از یک مفهوم به یک هدف برسد؛ هدفی که همان طرح ترابردپذیری است.

در پرداخت تصویری این آگهی نوعی شتابزدگی و عجله وجود دارد

این کارگردان تبلیغاتی درباره نحوه ساخت آگهی تلویزیونی رایتل می گوید: با توجه به ایده اصلی آگهی ساخت این آگهی می توانست جذاب تر باشد. در کل می توانست فضای تعلیق آمیز قوی تری را برای مخاطب ایجاد کند. در ساختار این نوع آگهی ها کارگردانی بسیار مهم است و یک کارگردان باید بتواند با خلق لحظات جذاب تر و قوی تر مخاطب را شگفت زده کند.

مثلا در لحظه پریدن بازیگر جوان در آگهی، کارگردان می توانست با انتخاب پلان های بهتر این حس را جذاب تر منتقل کند و همچنین در کلاس دانشگاه با دکوپاژ بهتر، این حس انتقال بهتری داشته باشد. به نظر می آید در پرداخت تصویری این آگهی نوعی شتابزدگی و عجله وجود دارد. در صورتی که تعلیق و کمی ریتم آهسته تر می توانست فضای بهتری برای آگهی ایجاد کند. از نکات مثبت آگهی می توان به انتخاب موسیقی خوب و همچنین تصویربرداری مناسب آن اشاره کرد.

گایینی درپاسخ به این سوال که آیا آگهی رایتل توانسته گروه مخاطبان را جذب پیام کند یا خیر می گوید: آگهی از این لحاظ تا حدودی موفق بوده است. اگر گروه مخاطبان آگهی جوانان هستند، شاید بهتر بود در سکانس آخر به جای بازیگر مرد مسن (که با گوشی موبایلش عملیات ترابرد پذیری را انجام می دهد) از فردی جوان تر استفاده می شد تا مفهوم کلی آگهی منتقل شود.

آگهی زیبا و چشم نواز است

مجتبی مهرپور، ایده پرداز و طراح کمپین های تبلیغاتی درباره نحوه طراحی پیام و تاثیرگذاری آگهی تلویزیونی اپراتور رایتل روی مخاطبانش می گوید: طرح ترابردپذیری اپراتور های تلفن همراه، مدتی است که درحال انجام است و همه اپراتورها سعی دارند مشتریان و کاربران دیگر اپراتورها را از آن خود و وارد خانواده مشتریان خود کنند.

این فرآیند جذب مشتری نیز از طرق  مختلف تبلیغات مستقیم، پایین آوردن هزینه ها یا معرفی و رونمایی خدمات تشویقی صورت می گیرد. در این میان رایتل هم در تبلیغات مستقیم خود سعی داشته تا در آگهی ای مفهومی و انگیزشی این خدمات خود را برای مخاطبان معرفی کند.

وقتی نگاهی دقیق تر و ریزبینانه به این آگهی داشته باشیم، در ابتدا تبلیغات نام های تجاری در زمینه پوشاک ورزشی و همچنین تبلیغات حمایتی المپیک برخی دیگر از نام های تجاری ،در ذهن  مان یادآوری می شود، ولی در مورد کارگردانی و سناریو، می توان آن را در قالب کارهای زیبا و چشم نواز دسته بندی کرد. به نوعی سازندگان آگهی رایتل، در این آگهی تلویزیونی کاری با کیفیتی نسبتا بالا (از نگاه سازندگان تبلیغات) ارائه کرده اند.

نکته گفتنی دیگر، این است که ما این آگهی را به عنوان آگهی ای برای مخاطب عام جامعه در نظر می گیریم که خدمات اپراتور رایتل را برای عموم جامعه معرفی می کند و قصد جلب نظر عموم جامعه را دارد. زمانی که اینگونه به آگهی نگاه می شود دو موضوع در همان ابتدا به چشم می خورد؛ اول آنکه شرط موفقیت آگهی  تبلیغاتی آن است که بتواند در نگاه اول با مخاطب خود ارتباطی برقرار کند تا براساس قدرت آن، ارتباط خود را در ذهن مخاطب ماندگار کند، ولی در این آگهی ما تصاویری زیبا با جملاتی مفهومی می بینیم که درک ارتباط میان آنها با خدمات و هدف آگهی در نگاه اول بسیار دشوار است، به ویژه اگر قرار باشد مخاطبان این آگهی را عموم مردم از اقشار مختلف و در جغرافیای وسیع کشور در نظر بگیریم، این ارتباط سخت تر نیز می شود.

مورد دوم مربوط می شود به تاثیر و قدرت نفوذ آگهی در زمینه گرفتن بازخورد از استقبال مشتریان و مخاطبان. غالبا آگهی های تبلیغاتی براساس تحقیقات بازار و مخاطب هدف ساخته می شوند. زمانی که مخاطب هدف را در این آگهی مردم ایران در نظر بگیریم، کمی تاثیرگذاری کمتر می شود، اما اگر مخاطبان هدف را جوانان تحصیلکرده و از قشر A و B جامعه در نظر بگیریم می توان گفت که این آگهی توانایی ارتباط با آنها را خواهد داشت.

حال سوال اینجاست که به چه میزان می توان انگیزه استقبال از این طرح را در این گروه مخاطب خاص ایجاد کرد. با در نظر گرفتن برخی آگهی های پیشین رایتل (تمرکز بر جوانان) امیدوارم که در این آگهی نیز بازار هدف رایتل برای ترغیب تعویض اپراتور، آن قشر خاص از جامعه باشد.

آگهی انگیزشی با جملاتی مفهومی

مهرپور درباره نحوه ایده پردازی آگهی تلویزیونی رایتل می گوید: این آگهی انگیزشی با جملاتی مفهومی و تصاویری که گویای رهایی از ترس ها و دستیابی به پیشرفت است ، یکی از زیباترین اشکال آگهی های اجتماعی ا ست که مخاطبان این روزها کمتر نمونه آن را می بینند. این آگهی اجرا و کارگردانی قابل قبولی دارد و با ظرافت های تصویری زیبا ساخته شده است. اما بهتر بود که در انتخاب گوینده و لحن گویش نیز کمی دقت نظر بیشتری می شد. همچنین یک تدوین حساس تر جلوه شنیداری و تصویری کامل تری را از آگهی به نمایش می گذاشت.

مهرپور در پاسخ به این سوال که آیا این آگهی توانسته گروه مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهد، می گوید: همان طور که قبلا نیز گفتم، اگر گروه مخاطب را جوانان تحصیلکرده و طبقه متوسط بالای جامعه در نظر بگیریم، طبیعتا آگهی می تواند ارتباطی نسبی با آنها برقرار کند، ولی آیا رایتل به راستی قصد آن را دارد که انگیزه و جاذبه تعویض اپراتور مخاطبان خود را فقط در میان این قشر از جمعیت جامعه برانگیزاند؟! از نگاه یک بیننده تبلیغات می توانم بگویم شاید بهتر بود که این آگهی با فهمی راحت تر برای قشر وسیع تری از جامعه تولید می شد تا بتواند تاثیر ثمربخش تری برای رایتل داشته باشد.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CGKmXbMR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه