جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

هنگام استخدام نیروی روابط عمومی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام استخدام نیروی روابط عمومی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

یکی از فرصت های شغلی بسیار مهم در بازار کار امروز، شغل کارشناس روابط عمومی است. تقریبا تمام شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی نیاز دارند تا تصویر کلی خوبی را از خود در ذهن اذهان عمومی جامعه بر جای بگذارند. به همین دلیل شرکت ها نیاز به استخدام مدیر روابط عمومی یا کارشناس روابط عمومی دارند. درنتیجه علاقه مندان به حوزه روابط عمومی، رزومه خود را برای این شرکت ها ارسال می کنند.

ازآنجایی که تعداد متقاضیان استخدامی برای کار در فرصت های شغلی روابط عمومی معمولا قابل توجه است، کارفرمایان بهتر است قبل از مصاحبه شغلی و در هنگام بررسی رزومه های ارسالی، نکاتی را برای استخدام روابط عمومی در نظر بگیرند. در این مقاله به معرفی مهم ترین نکات موردتوجه برای استخدام کارشناس یا مدیر روابط عمومی می پردازیم.

نگاهی به شغل روابط عمومی

 برای ایجاد یا ارائه تصویری مطلوب از یک سازمان، نیاز به استخدام فردی متخصص در حوزه روابط عمومی است. یک کارشناس روابط عمومی با توجه به اهداف سازمان خود، اطلاع رسانی های مناسبی در روزنامه ها، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی سازمان خواهد داشت.

کارشناسان روابط عمومی به خوبی می توانند مطالبی مناسب را برای سخنرانی های مدیران سازمان ایجاد کنند. همچنین یک مدیر روابط عمومی معمولا بر فرآیند استخدام بخشی از منابع انسانی سازمان که در ارتباط با فعالیت های روابط عمومی هستند، نظارت دارد.

به همین دلیل در فرآیند استخدامی افرادی مانند کارشناسان تولید محتوا و طراحان گرافیک، یک مدیر روابط عمومی می تواند مشارکت و نظارت داشته باشد. همچنین مدیریت منابع انسانی در بخش روابط عمومی، بر عهده مدیر روابط عمومی سازمان است.

این در حالی است که مدیریت مطالب منتشرشده در رسانه های مختلف، پاسخ دادن به سوالات مطرح شده از طرف رسانه ها و ارتقای تصویر عمومی سازمان، بخش دیگری از وظایف و مسئولیت های یک مدیر یا کارشناس روابط عمومی است. همچنین مدیران روابط عمومی سازمان ها و شرکت ها، بر تخصیص بودجه واحد روابط عمومی سازمان نظارت داشته و به نوعی مدیریت مالی واحد روابط عمومی شرکت را بر عهده دارند.

نکات موردتوجه برای استخدام روابط عمومی

به عنوان یک مصاحبه کننده یا مدیریت منابع انسانی، باید در هنگام انتشار آگهی استخدام روابط عمومی، قبل از مصاحبه شغلی و حتی در هنگام انجام مصاحبه استخدامی، به شرایط و مهارت های لازم جهت انجام وظایف و مسئولیت های موردتوجه در شغل روابط عمومی توجه کنید.

به عنوان مثال داشتن سابقه کاری مرتبط در حوزه روابط عمومی، یکی از موارد بسیار مهمی است که معمولا در استخدام مسئول روابط عمومی سازمان به آن توجه ویژه ای می شود. برخی از موارد در شرایط احراز شغل روابط عمومی عبارت اند از:

  • حداقل و حداکثر سن متقاضیان
  • جنسیت متقاضیان استخدام روابط عمومی
  • کارت پایان خدمت برای آقایان
  • حداقل مدرک تحصیلی
  • آشنایی با کامپیوتر
  • توانایی انجام برنامه ریزی
  • اعتماد به نفس بالا
  • توانایی گوش دادن فعالانه
  • توانایی برقراری ارتباط موثر

ذکر این نکته ضروری است که شرکت ها برای استخدام روابط عمومی، مواردی مانند سن و میزان تجربه کاری را با توجه به اهداف سازمان و نیازمندی های استخدامی موردنظر خود، در آگهی استخدام کارشناس روابط عمومی بیان می کنند.

درنتیجه ممکن است حداکثر سن و سابقه کاری متقاضیان، در آگهی های استخدامی مختلف، متفاوت باشند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره برخی از شرایط احراز شغل مسئول روابط عمومی و نکات مربوطه، ارائه خواهیم نمود.

داشتن اعتماد به نفس

برای داشتن اطلاع رسانی های درست و به موقع در جهت اهداف سازمان، داشتن اعتماد به نفس بالا یک ضرورت است. ممکن است به دلیل انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی یا در خبرگزاری های مختلف، جوی منفی برای فعالیت های یک سازمان حاکم شده باشد.

یک مدیر روابط عمومی با اعتماد به نفس بالای خود، می تواند این فشار را از روی مدیران و کارکنان سازمان برداشته و به ارتقای تصویر کلی سازمان در اذهان عمومی کمک فراوانی نماید. همچنین یک مدیر یا کارشناس روابط عمومی باید با اعتماد به نفس بالا، متن پیشنهادی خود را به مدیران سازمان جهت انجام سخنرانی های مختلف ارائه نماید.

مدیریت منابع انسانی در بخش روابط عمومی سازمان و نظارت بر فعالیت های این واحد سازمانی، نیازمند داشتن اعتماد به نفس بالا است. یک مسئول روابط عمومی با سعه صدر لازم باید بتواند در شرایط بحرانی، منطقی ترین پاسخ ها را برای ارائه به ارباب رجوع داشته باشد. به همین دلیل یک مدیر روابط عمومی تنها با داشتن اعتماد به نفس و ایمان قلبی به توانایی های خود، قادر به انجام چنین وظایف و مسئولیت هایی خواهد بود.

توانایی گوش دادن فعالانه

چنانچه به عنوان فرد مصاحبه کننده یا مدیریت منابع انسانی شرکت قصد دارید فردی را به عنوان مسئول روابط عمومی انتخاب نمایید، باید به مهارت های ارتباطی متقاضیان استخدامی توجه کنید. توانایی گوش دادن فعالانه یکی از مهارت های بسیار ضروری برای استخدام روابط عمومی است.

ممکن است قبل از مصاحبه شغلی و تنها با خواندن رزومه کارجویان، نتوانید به داشتن این مهارت در متقاضیان استخدامی پی ببرید؛ اما در هنگام انجام مصاحبه شغلی، می توانید از وجود این نوع از مهارت های نرم در کارجویان مطمئن شوید.

چنانچه فرد موردنظر با شما تماس چشمی خوبی برقرار می کند، این موضوع مهارت وی در گوش دادن را نشان می دهد. همچنین فرد باید در موارد ضروری، بازخوردهای مناسبی را درباره صحبت های فرد مصاحبه کننده ارائه نماید. به علاوه طرح سوال درباره موضوعات مطرح شده، خود نشان دهنده این موضوع است که فرد متقاضی استخدام در شغل روابط عمومی، دارای مهارت در گوش دادن فعالانه است.

توانایی برقراری ارتباط موثر: مهم ترین عامل برای استخدام روابط عمومی

شاید بتوان برقراری ارتباط موثر با همکاران، مدیران و ارباب رجوع را مهم ترین ویژگی یک کارشناس یا مسئول روابط عمومی دانست. این نوع از مهارت های نرم در برقراری ارتباط به صورت کتبی و شفاهی موردتوجه هستند.

در شغل روابط عمومی، فرد نه تنها باید در هنگام پاسخ دادن به سوالات مطرح شده شفافیت و صراحت لازم را داشته باشد، بلکه باید پیغام خود را به درستی به مخاطب منتقل کند. همچنین یک کارشناس روابط عمومی باید با نحوه برقراری ارتباط از طریق مکاتبات مرسوم اداری، ارسال ایمیل و تماس تلفنی، آشنایی لازم را داشته باشد.

تیپ شخصیتی

یکی از موارد موردتوجه برای استخدام روابط عمومی، استفاده از آزمون های شخصیت شناسی است. اگر به عنوان مدیریت منابع انسانی سازمان یا فرد مصاحبه کننده قصد دارید یک کارشناس منابع انسانی استخدام نمایید، می توانید از آزمون های شخصیت شناسی معتبر، برای شناسایی تیپ شخصیتی متقاضیان استخدامی استفاده کنید.

توانایی برنامه ریزی

یکی از مهم ترین مهارت های سازمانی، توانایی در انجام برنامه ریزی است. برنامه ریزی به مدیران سازمان ها کمک می کند تا بتوانند یک گام جلوتر از وظایف و مسئولیت های روزانه خود باشند. یک مدیر روابط عمومی باید با داشتن برنامه ریزی دقیق برای انجام کارهای روزانه، اولویت کارها را به خوبی مشخص نماید.

داشتن مهارت در برنامه ریزی قدرت تصمیم گیری مسئولان روابط عمومی سازمان را افزایش می دهد و از ایجاد آشفتگی و بی نظمی، در امور مرتبط با واحد روابط عمومی سازمان جلوگیری می کند. همچنین داشتن برنامه ریزی در انجام وظایف و مسئولیت های مرتبط با محیط کار، توانایی کارشناسان روابط عمومی را در مدیریت زمان افزایش خواهد داد.

جمع بندی

مدیران روابط عمومی می توانند با توانایی ها و مهارت های خود، به ارتقای تصویر کلی از یک سازمان کمک نمایند. مدیران و کارشناسان روابط عمومی با در نظرگیری اهداف سازمان، نقش برجسته ای در ارائه محتوای مناسب برای پاسخ دادن به جوسازی ها و فضای منفی ایجادشده در جامعه دارند.

کارفرمایان در استخدام روابط عمومی باید شرایط و ویژگی های متعددی را در نظر بگیرند تا مناسب ترین فرد را برای فرصت های شغلی روابط عمومی انتخاب کنند. در این مقاله ضمن معرفی فرصت شغلی روابط عمومی، برخی از مهم ترین نکات استخدامی را معرفی نمودیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HkTHCfue
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه