یکشنبه, ۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

شکایت مشترکان اینترنت پرسرعت کشور در سال‌های گذشته به اوج خود رسیده و به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مشکل افت سرعت، قطعی بی‌دلیل سرویس و کم فروشی پهنای باند بیشترین شکایت مشترکان را در حوزه ICT به خود اختصاص داده است. علاوه بر این به گفته محمدرضا فرنقی زاد، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فنـاوری اطلاعات طـی 15روز تعطیـلات نوروزی امسال 34 هزار و 237 تماس با سامانه 195 برقرار شد که در این میان 321 شکایت ثبت شده است. وی افزود: در بین شکایات ثبت شده در همین ایام 64 فقره پاسخ داده و نهایی شده است که حدود 20‌درصد را شامل می‌شود. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات ادامه داد: در بین این تماس‌ها بیشترین شکایات مربوط به کندی سرعت اینترنت واگذار شده توسط اپراتور‌های تلفن همراه و ارائه‌دهندگان اینترنت پرسرعت و وایمکس بوده است. 

فرنقی زاد عدم رعایت کیفیت خدمات مطابق قرار داد و عدم ارائه یا ارائه نامطلوب خدمات پشتیبانی توسط فروشندگان خدمات اینترنت پرسرعت را از مهم‌ترین عناوین شکایات تماس‌گیرندگان دانست و افزود: گزارش وضعیت پاسخگویی به شکایات ثبت شده در سامانه 195 در جلسه شورای فنی وزارت مطرح و بررسی خواهد شد. وی ادامه داد: ما به‌عنوان بخشی از دولت وظیفه داریم بدانیم مردم در حوزه فعالیت ما چه مشکلاتی دارند و بدین منظور باید سامانه 195 را به‌عنوان نقطه‌تماس مردم با وزارت و ابزاری برای پاسخگویی به شهروندان در نظر بگیریم.

456

این درحالی است که با وجود راه‌اندازی سامانه رسیدگی به شکایات ارتباطی کاربران ایرانی هنوز مشکلات پهنای باند به وفور برای کاربران ایرانی ملموس است و اپراتور‌های ارائه‌دهنده اینترنت نیز به طرق مختلف از مسئولیت مشکلات پهنای باند فروخته شده به کاربران سر باز می‌زنند. شیما محمدی‌پور، یکی از مشترکان اینترنت کشور درباره مشکلات خود به «فرصت امروز» گفت: من سرویس اینترنت خود را از شرکت مخابرات تهران می‌گیرم و افت سرعت با قطعی‌های زیادی را در طول ماه شاهد هستم که با تماس با پشتیبانی، مشکل را یا به دلیل انجام عملیات کابل برگردان می‌دانند یا مشکلات زیرساختی را برای آن اعلام می‌کنند. وی افزود: متاسفانه منزل ما در حومه تهران قرار دارد و هیچ شرکت دیگری در این منطقه سرویس ارائه نمی‌دهد و شرکت مخابرات تنها اپراتوری است که در منطقه سکونت ما سرویس ارائه می‌دهد. این مشترک اینترنت با بیان اینکه تا به حال با سامانه 195 تماس نگرفته، گفت: از وجود چنین سامانه‌ای بی‌اطلاع بودم و امیدوارم با تماس با آن بتوانم مشکلات پهنای باند کل منطقه سکونت خود را برطرف کنم.

امیرحسین نوریان، یکی دیگر از مشترکان اینترنت به «فرصت امروز» می‌گوید: من دانشجو هستم و احتیاج زیادی به اینترنت و اطلاعات کشور‌های خارجی دارم اما مشکل زیادی با اینترنت و قطعی‌های آن دارم. وی افزود: تا به حال از چندین شرکت مختلف سرویس اینترنت خود را تهیه کرده‌ام اما این مشکل کم‌وبیش در همه شرکت‌های ارائه‌دهنده وجود دارد و فکر می‌کنم این مشکل سراسری است.

SLA؛ قانونی که فراموش شد

این درحالی است که چند سال پیش قانون (SLA) تدوین شد که براساس آن شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت موظف خواهند بود، در صورت افت کیفیت سرویس فروخته شده به مشترکان خسارت ناشی از آن را به مشترک پرداخت کنند اما به گفته اپراتور‌ها این قانون هیچ‌گاه اجرا نشده است. مهدی شرفی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت در پاسخ به سوالی که اکنون وضعیت پرداخت SLA به کاربران به چه شکل است، به «فرصت امروز» گفت: این قرار‌داد میان شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و شرکت ارتباطات زیرساخت آنگونه که باید اجرایی نشده و فکر می‌کنم کمتر شرکتی تا به حال خسارتی را برای کاهش کیفیت اینترنت به مشترکان خود پرداخت کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی درستی در این مورد به مشترکان اینترنت نشده است، گفت: مسلما اگر همه مشترکان از وجود چنین حقی نسبت به خود آگاه باشند می‌توانند با پافشاری خسارتی را از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت دریافت کنند. البته این نکته را باید مدنظر داشت که برخی شرکت‌ها که تعداد محدودی هستند، دارند خسارت‌هایی را به‌صورت حجم اضافه به مشترکان خود ارائه می‌دهند.

افزایش پهنای باند به کیفیت اینترنت ربطی ندارد

وجود مشکلات متعدد در حوزه اینترنت در حالی به اوج خود رسیده که هر از گاهی خبرهای خوشی از افزایش پهنای باند اینترنت کشور به گوش می‌رسد و این امید در جامعه به وجود می‌آید که شاید کیفیت نامطلوب اینترنت کشور تا حدودی برطرف شود. فرشاد میرزایی، کارشناس ارتباطات درباره تاثیر افزایش پهنای باند کشوری بر کیفیت سرویس‌دهی به کاربران به «فرصت امروز» گفت: در حالت استاندارد باید اینطور باشد که با افزایش پهنای باند کل کشور، حداقل کیفیت اینترنت کاربران افزایش نسبی داشته باشد اما متاسفانه این اتفاق تا به حال رخ نداده است.

میرزایی افزود: البته نباید این انتظار را داشت که سرعت اینترنت کاربران مثلا از 128 به 256 ارتقا یابد اما افزایش پهنای باند کشور می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت و هزینه سرویس فروخته شده به مشترکان داشته باشد. وی با اشاره به اینکه ایران یکی از گران‌ترین اینترنت‌های جهان را دارد، اظهار کرد: باتوجه به مطالعاتی که صورت گرفته کاربران ایرانی بیشترین هزینه را نسبت به مردم سایر کشور‌ها پرداخت می‌کنند اما متاسفانه کیفیت بسیار پایینی را در حد بعضی کشور‌های آفریقایی دریافت می‌کنند و این موضوع هم در سرویس‌های سیمی مشاهده می‌شود و هم در سرویس‌های بی‌سیم و اینترنت تلفن همراه.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/iZ06YvU8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه