به گزارش نیویورک‌ تایمز، تامس فریدمن، تحلیلگر امریکایی در مقاله‌ای نظرات خود را درباره چرایی و هدف شکل‌گیری جنگ قیمت در بازار نفت و تلاش برای محدود کردن درآمدهای ایران و روسیه این‌گونه شرح داده است که: آیا این فقط تصور من است یا اینکه واقعا یک جنگ جهانی نفتی بین امریکا و عربستان سعودی از سویی و ایران و روسیه از سوی دیگر در جریان است؟ نمی‌توان مطمئن بود که اتحادهای شکل‌گرفته برنامه‌ریزی شده بوده یا تصادفی، ولی یک چیز به نظر واضح می‌آید: به‌ظاهر سعودی‌ها و امریکایی‌ها قصد دارند با ایران و روسیه همان کاری را بکنند که عربستان سعودی با شوروی سابق کرد؛ تا بیشترین حد ممکن نفت به بازار سرازیر شود تا با رساندن قیمت نفت به زیر حدی که ایران و روسیه بتوانند بودجه خود را تامین کنند، این دو کشور به ورشکستگی کشانده شوند. 

وضعیت عجیبی است؛ چهار تولیدکننده نفت یعنی لیبی، عراق، نیجریه و سوریه دچار مشکل هستند و تحریم‌ها به‌شدت بر نفت ایران تاثیر گذاشته است. ده سال پیش، چنین شرایطی قیمت نفت را به‌شدت افزایش می‌داد ولی امروز اتفاق متفاوتی در جریان است. هفته‌ها است که قیمت مبادله نفت در حال کاهش است و بعد از مدت‌ها که قیمت نفت بین 105 و 110 دلار در هر بشکه در نوسان بود، اکنون در حوالی 88 دلار جا خوش کرده است.