مشاور وزیر نفت در امور بانوان گفت: رسانههای کشور با محدودیتهایی که دارند عموما یک طرح کلیشهای از زن ایرانی را که چهرهای عبوس یا غمگین، پرخاشگر یا بهشدت منفعل و وابسته است به تصویر میکشند.
فاطمه تندگویان در گفتوگو با ایرنا با بیان اینکه رسانهها در اصلاح نگرشها، نقش فوقالعادهای میتوانند ایفا کنند، افزود: به چالش کشیدن دیدگاههای رایج در مورد زنان که برخاسته از تلقیهای ناصحیح از دین است و نگاههای سنتی به جنس زن و جنبههای وجودی او، میتواند از طریق رسانه اصلاح شود.
وی تصریح کرد: هر چند این نگاه به زنان طی یک دوره طولانی تاریخی نهادینه شده است ولی قدرت رسانه به خصوص با بهکارگیری ابزارهای گوناگون بسیار بالا و رسا است و میتواند از طریق بازنمایی هویت واقعی زن، از تسری بیشتر این نگاه نامیمون جلوگیری کند.
خواهر شهید تندگویان اظهار داشت: این نوع نگرش جامعه ایرانی به زنان نهتنها در باور مردان ریشه دوانده بلکه ذهنیت زنان را هم تحت تأثیر قرار داده است و بهطور یقین تغییر و اصلاح این نگرش نیاز به همسویی و هماهنگی همه رسانهها دارد و رسانههای نوشتاری، شنیداری و دیداری همه باید جلوه امروز زن ایرانی را باور کنند و با وحدت نظر در طرح توانمندیهای زن امروز در عرصههای اجتماعی تلاش کنند.
تندگویان با بیان اینکه در این زمینه برخی رسانهها روند خوبی را طی کردند، ادامه داد: در مجموع روند نقشآفرینی رسانهها در تبیین جایگاه واقعی زن مسلمان در مقایسه با روند رشد و تعالی زن ایرانی دچار یک تأخیر شده و به همین جهت زنان اولویتهای اجتماعی خود را در فضاهای دیگر دنبال میکنند.
وی با اشاره به اینکه نقش رسانه در ایجاد گفتمان اعتدال جنسیتی و توسعه میتواند بسیار مؤثر باشد، تصریح کرد: در حال حاضر پتانسیل قابل توجهی از نیروی تحصیلکرده و کارآمد کشور را زنان تشکیل میدهند و بسیاری از آنها منشاء تأثیرگذاری در برنامه و طرحهای خرد و کلان کشوری بوده و هستند ولی اکثرا پشت صحنه هستند و نامی از آنها برده نمیشود.
مشاور وزیر نفت در امور بانوان گفت: رسانه در مسیر اعتدال و توسعه میتواند در چهرهسازی این زنان مؤثر باشد و فرصتی را برای دیده شدن آنها فراهم کند تا بتوانند جلوی صحنه و در جایگاه حقیقی خود قرار گیرند.
تندگویان افزود: اصولاً رسانهها بهویژه رسانههای مجازی نقش تهییجکننده و فعالی را میتوانند در به صحنه کشیدن همه زنان داشته باشند، همچنان که نمونه آن را در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس دیدیم که همداستانی زنان در شبکههای اجتماعی باعث حضور حداکثری زنان در این عرصه شد.
وی خاطرنشان کرد: رسانههای جهانی از همه ابزارها مثل سریالها، تبلیغات تجاری جذاب و سایر نمادهای مبتذل از یکسو و از سوی دیگر با ارائه الگوهایی واقعی همچون خانمها مرکل و هیلاری کلینتون برای القای الگوهای خود به دنیا استفاده میکنند و تیپهای متنوعی برای انواع شخصیتها ارائه میدهند اما متأسفانه رسانههای ما با محدودیتهایی که دارند عموما یک طرح کلیشهای از زن ایرانی که چهرهای عبوس یا غمگین، پرخاشگر یا بهشدت منفعل و وابسته است را به تصویر میکشند.
وی برگزاری جشنواره «زن، خانواده و رسانه» را اصلاح رویکرد رسانههای مثبت ارزیابی کرد و گفت: در بین زنان ایرانی از اقشار و طبقات مختلف، چهرهها و الگوهای موفق و سرآمدی نیز وجود دارند که میتوانند بهعنوان الگوی زن مسلمان و موفق به جهان معرفی شوند و طبیعی است در این امر رسانهها نقش مؤثری میتوانند ایفا کنند.