تخصیص میزان بالای یارانه به اتومبیلهای برقی در چین، امیدها را برای جهانیشدن این فناوری بالا برده است. با آنکه میزان فروش خودروهای برقی هنوز به چشم نمیآید اما در یک سال به چهار برابر رسیده است. این افزایش فروش خودروهای الکتریکی را میتوان تا حدی مربوط به یارانههای پرداختی دولت چین به این محصول دانست. پکن به دنبال کاهش آلودگی هوای خطرناکی است که مناطق شهری چین را در بر گرفته است. برخلاف اتومبیلهای برقی، رشد بازار ماشینهای معمولی تولید چین با کاهش چشمگیری روبهرو بوده است. تحلیلگران معتقدند اگر بازار خودروهای برقی بتواند بازار چین را در بر بگیرد، سایر کشورها نیز دنبالهرو چین خواهند بود.

جین فرانسیس بلورگی، متخصص خودرو میگوید: «اگر ماشینهای برقی بازار چین را تسخیر کنند، با توجه به جمعیت بالای چین و بالا بودن میزان تقاضا، قیمت این خودروها با کاهش روبهرو میشود و کشورهای دیگر هم میتوانند از این خودروها استفاده کنند.»بلورگی همچنین معتقد است دولت پکن هیچ راهی برای مقابله با آلودگی شدید هوا ندارد، بهجز آنکه تولیدکنندگان و مردم را به توسعه و مصرف خودروهای الکتریکی ترغیب کند.
شهرهای چین با آلودگی هوای شدید که اغلب حتی از خط قرمز دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی هم عبور میکند، روبهرو هستند، درحالی که قسمت اعظم این آلودگی از طریق سوخت زغالسنگ صنایع ایجاد میشود، اما آلودگی ایجاد شده از خودروها هم در این موضوع بیتاثیر نیست. از بین 24میلیون خودروی فروخته شده در چین در سال گذشته تنها 331هزار دستگاه خودرو الکتریکی یا هیبریدی هستند.
افزایش اعتراض و خشم مردم چین از میزان آلودگی هوا، دولت این کشور را مجبور به اقدام برای مقابله با آلودگی کرده است. دولت مرکزی چین به خریداران اتومبیلهایی که تولید آلودگی نمیکنند بیش از 55هزار یوان (8.400دلار) یارانه اختصاص دادهاست. دولت چین اعلام کردهاست که میخواهد تا سال 2020، 5میلیون خودروی سبز در جادههای چین رفتوآمد کنند. رانندگان این خودروها علاوه بر بهرهمند شدن از یارانه، از محدودیتهای اعمالی روزهای آلوده که برخی ماشینها در آن قادر به تردد نیستند، معاف هستند.
شرکتهای داخلی تولیدکننده ماشینهای الکتریکی نیز از این شرایط سود بالایی به دست آوردهاند. شرکت اتومبیلسازی BYD چین به بزرگترین تولیدکننده اتومبیلهای الکتریکی تبدیل شدهاست. شرکت Geely چین هم یک تولیدکننده برجسته دیگر است که در صدد است با کمک دولت تا سال 2020 میلادی، 90درصد فروش خود را به ماشینهای الکتریکی و هیبریدی اختصاص دهد.
امتیاز یارانه تنها به شرکتهای چینی تعلق میگیرد و تولیدکنندگان خارجی اتومبیل در چین از آن بهره نمیبرند. پکن اعلام کرده است که به تدریج تا سال 2020 یارانهها را قطع میکند تا تولیدکنندگان تنها وابسته به یارانه دولتی نباشند. با آنکه یارانه دولتی چین به تولیدکنندگان خارجی تعلق نمیگیرد، با این حال این تولیدکنندگان بازار چین را بازاری سودآور میدانند.
شرکت فرانسوی رنو تنها یکی از این تولیدکنندگان است که چین را یک بازار مناسب و سودآور برای فروش خودروهای الکتریکی میداند. این شرکت هفته گذشته نخستین کارخانه خود را در چین تاسیس کرد و از ابتدای سال آینده تولید اتومبیلهای الکتریکی را در این کشور با همکاری شرکت چینی Donfeng آغاز میکند. کارلوس گوسن، رئیس هیاتمدیره شرکت رنو میگوید: «اگر ما بتوانیم در چین موفق باشیم، در هر جای دیگری هم میتوانیم.»
شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا، اتومبیلهای هیبریدی Cadillac CT6 را در چین تولید میکند و به فروش میرساند. این اتومبیلها به آمریکا هم صادر میشوند.شرکت آمریکایی فورد (Ford) اعلام کرده است که تا سال 2020 مبلغ 4.5میلیارد دلار در صنعت اتومبیلهای الکتریکی سرمایهگذاری کرده و 13 مدل جدید به تولیداتش اضافه خواهد کرد. این شرکت همچنین گفتهاست که تمرکزش بر بازار چین خواهد بود.
شرکت مرسدس بنز نیز مدلهای متعددی از خودروهای هیبریدی در چین به فروش رساندهاست. با این حال مشکل اینجاست که کشور چین بیشتر انرژی برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی را از سوخت زغالسنگ تولید میکند. گازهای ناشی از سوخت زغالسنگ بزرگترین منبع ایجاد هوای آلوده در چین است. تحلیلگران معتقدند اگر انرژی برق همچنان از این منبع تولید شود، آلودگی ایجاد شده از ماشینهای الکتریکی حتی بیشتر از ماشینهایی است که با بنزین کار میکنند.