پنجشنبه, ۲۰ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Thu, 11 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

چارچوب‌سازی فرآیند مدیریت تجربه مشتری

11 سال پیش ( 1393/9/10 )
پدیدآورنده : حسن فرهاد   پدیدآورنده : مسعود یگانه  

همان‌طور که در مباحث گذشته بیان شد، جایگاه و اهمیت مدیریت تجربه مشتری، امروزه یکی از اصول و ابزارهای مهم در طراحی استراتژی رقابتی سازمان‌ها است،

زیرا در چند دهه گذشته پارادایم ایجاد ارزش در بازاریابی دچار تغییر شده است و از مفاهیم برند و توجه به نام تجاری به بازاریابی خدمات عالی و در این اواخر نیز به سمت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به‌عنوان یک ارزش افزوده متمایل شده است.

با اینکه عناصر مذکور برای بازاریابی و موفقیت یک سازمان و خدماتش لازم است ولی برای باقی ماندن در رقابت کافی نیست و با رشد فزاینده تعاملات اجتماعی و ارتباطات بین مشتریان، سازمان‌ها ناگزیرند تغییری در رفتار بازاریابی و ارتباط خود با مشتریان شان ایجاد کنند (به‌طور مثال فضای اینترنتی موجب به اشتراک گذاشتن تجارب مثبت و منفی مشتریان شده است). به‌عبارتی امروزه در بسیاری مواقع شاهد آن هستیم که هدف اصلی از خرید یک محصول شاید اصلا مصرف و استفاده از محصول نباشد بلکه صرفا مشتریان از ارتباط و خرید یک خدمت به دنبال حس یک تجربه، لذت یا احساسی متمایز هستند. در نتیجه در بحث امروز می‌خواهیم لایه‌های چارچوب‌سازی یک فرآیند مدیریت تجربه مشتری را بیان کنیم. 

‌ مرحله 1 

 توجه به ارزش‌ها، نیازها و خواسته‌های مشتری؛ این مرحله عموما نیازهای مشتریان شامل نیازهای اساسی، نمادین و تجربی (حسی) است. در حال حاضر ابزارهای مراقبتی از مشتریان مانند  CRM بیشتر بر اندازه‌گیری کیفیت داخلی متمرکز هستند. به‌طور مثال در یک سازمان خدماتی، توجه به مسائلی مانند میانگین زمان انتظار مشتری، نرخ تماس‌های بی‌پاسخ و... بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد درحالی‌که این‌گونه انتظارات برای مشتریان فعلی جزو کیفیت درخواستی آنها بوده و آنها به دنبال احساس و تجربه‌ای متفاوت‌تر هستند. به‌عبارتی شرکت‌ها باید از مدیریت شبکه‌محور به مدیریت فرد‌محور تغییر استراتژی دهند. 

‌ مرحله 2

تدوین استراتژی بازاریابی؛ باید براساس ارزش‌های قابل درک از دیدگاه مشتریان شکل بگیرد مانند توجه به ارائه کالاها و خدمات ارزش‌مدار، موقعیت محیطی، برخورد و دانش کارکنان، انگیزاننده‌های رقابتی، قیمت‌گذاری ارزشی، تکنولوژی مورد استفاده در خدمات و محصولات و... زیرا این استراتژی‌ها باید پاسخگوی نیازهای قابل رویت و حتی ذهنی مشتریان باشد تا بتواند در زمینه جذب مشتری و حفظ تعامل بلند‌مدت مالی و احساسی (براساس یک رابطه تعاملی وفادارانه) با وی، نقش مهمی را در استراتژی کلی سازمان ایفا کند. 

‌ مرحله 3

فرآیند تجربه مشتری؛ این فرآیند براساس درک درست از ارزش و دانش کسب شده مشتری از تجربه‌ای که در خرید قبلی محصول، کیفیت دریافت شده از آن و همچنین نظر و احساسی که در مورد آن دارد، شکل می‌گیرد. این فرآیند زنجیره‌ای است متشکل از تعهد و وفاداری مشتری (احساس مشتری در سازمان سطوح مختلفی دارد که در اکثر کسب‌و‌کارها شامل احساس عقلایی، عاطفی، حسی، فیزیکی و معنوی است)؛ امروزه باید بدانیم که المان‌های مشتری‌مداری باید از اندازه‌گیری و توجه صرفا به کیفیت به سمت اندازه‌گیری میزان تجربه ارائه شده به مشتریان تغییر پیدا کند و روی آن سرمایه‌گذاری لازم انجام گیرد. 

‌ مرحله 4

خلق و احساس تجربه متمایز در مشتری؛ این مرحله براساس مجموع تجارب دریافتی در تعاملاتی که مشتری با سازمان داشته است اتفاق می‌افتد که این تعاملات ذاتا مربوط به ارتباطات مستقیم مشتریان با سازمان نیست بلکه می‌تواند حاصل ارتباطات غیرمستقیمی باشد که وی با سایر مشتریان و مصرف‌کنندگان برقرار کرده است و عواملی مانند فرهنگ، شرایط اقتصادی و... مشتریان، نیز در درک تجربه آنها بسیار مهم و تاثیر‌گذار است. در نتیجه هر سازمان مدل و ساختار خاصی از مدیریت تجربه مشتری را با‌توجه به دایره فرهنگی، طبقاتی، احساسی، اقتصادی مشتریان خود خواهد داشت. 

‌ مرحله 5 

تغییر در رفتار مشتری؛ در‌نهایت، خلق تجربه‌ای متمایز در مشتریان، باعث افزایش تمایل به خرید، تغییر نگرش مصرف و خرید مجدد محصولات و خدمات سازمان شده و مشتری به‌عنوان مبلغی وفادار به سازمان در محیط رقابتی شناخته خواهد شد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Wpb7l5Tt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیکد تخفیف فیلیموبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d