كمیته المپیك ایالات متحده قصد دارد جلوى استفاده از هشتگ هاى رسمى توییتر مثلTeamUSA# وRio2016# را در شركت هایى كه اسپانسر رسمى مسابقات المپیك ٢٠١٦ ریو نیستند، بگیرد.
طى چند هفته اخیر، كمیته المپیك ایالات متحده به شركت هایى كه از ورزشكاران حمایت مى كنند، اما رابطه تجارى با این كمیته یا كمیته بین المللى المپیك ندارند، چند نامه ارسال كرده و نسبت به سرقت مالكیت معنوى هشدار داده است.

این رویكرد سخت گیرانه براى حمایت از اسپانسرهاى قدرتمند و دست و دلبازى چون كوكاكولا، مك دونالد، پى اند جى، ویزا و سامسونگ كه در حال حاضر دنیاى بازاریابى را به دست گرفته اند، طراحى شده است.
استفاده از هشتگ هاى علامت تجارى از سال ٢٠١٣ در آمریكا امكان پذیر شده، اما وكلاى مالكیت حقوقى می گویند كمیته المپیك این كشور اشتباه مى كند كه سعى در وضع قانون براى این هشتگ هاى توییترى دارد.
مایك ترى یكى از وكلاى مالكیت حقوقى مى گوید: «تخلف در استفاده از علامت تجارى زمانى رخ مى دهد كه طرفى دیگر از یك علامت تجارى استفاده كند و مردم آن را با منبع تولیدكننده محصول یا سرویسى كه در تبلیغات آن محصول مورد استفاده قرار مى گیرد، اشتباه بگیرند. وقتى كسى از هشتگ استفاده مى كند، چنین اتفاقى رخ نمى دهد. كسى محصول یا سرویسى را با استفاده از هشتگ نمى دزدد فقط در یك جاى عمومى دارد مشخص مى كند كه دقیقا از چه حرف مى زند. چطور كسى بدون استفاده از Rio2016# مى تواند نشان دهد كه از المپیك ٢٠١٦ ریو حرف مى زند؟»
كمیته المپیك ایالات متحده در صورتى مى تواند پرونده استفاده از علامت تجارى را راه بیندازد كه یك شركت خودش را به عنوان یكى از اسپانسرهاى اصلى مسابقات المپیك جا بزند، اما اكثر شركت هایى كه از این هشتگ ها استفاده می كنند، می خواهند براى ورزشكاران آرزوى موفقیت كنند.
در نامه كمیته المپیك ایالات متحده همچنین آمده كه شركت ها (به غیر از آنهایى كه در رسانه هاى خبرى حضور دارند) نمى توانند به هیچ یک از نتایج المپیك اشاره كنند یا هر آنچه را از صفحه رسمى المپیك در فضاى مجازى منتشر می شود، به اشتراك بگذارند. كمیته المپیك ایالات متحده در این مورد هم اشتباه می كند؛ هیچ قانونى براى اعلام نتایج ورزشى وجود ندارد. به علاوه اینكه ایجاد محدودیت براى توییت دوباره پست ها در بستر رسانه هاى اجتماعى اصلا با عقل جور در نمى آید؛ این رسانه ها براى اجتماعى بودن طراحى شده اند.
در المپیك قبلى هم ورزشكاران اجازه توییت درباره اسپانسرهاى غیررسمى مسابقات را نداشتند و شركت هایى كه اسپانسر این رویداد نبودند، اجازه استفاده از ورزشكارانى را كه در آن دوره براى حضور در تبلیغات شركت هاى حامى قرارداد داشتند، دریافت نمى كردند. همه اینها به قانون ٤٠ مربوط به قوانین المپیك برمى گردد كه در سال ٢٠١٥ از این حالت سختگیرانه اش كمى بیرون آمد. در آن سال ورزشكاران اجازه حضور در تبلیغات شركت هایى (كه حامى مسابقات نبودند) را دریافت كردند كه در آن هیچ اشاره اى به مسابقات المپیك نمى شود.
https://alcaldiasancristobal.gob.ve/
https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/
https://collegiogeometri.mb.it/