نمایش موزیكال «همیلتون» در برادوی (منطقهای در منهتن نیویورك كه محل تجمع سالنهای تئاتر معروف آمریكاست) همه سرمایهگذاران تئاتر را شوكه كرده است. چون از نظر آنها، بیشتر از اینكه یك نمایش جذاب باشد، یك دستگاه خودپرداز پول است.
این واقعیت شیرین اما معمولا در برادوی خیلی عجیب است. تنها 25درصد تئاترها در برادوی سودده هستند. اما آنهایی كه هستند، درست مثل همین «همیلتون»، معمولا سود بسیار زیادی به صاحبان اثر میدهند. به همین دلیل است كه سرمایهگذاران هیچ وقت برای همیشه از برادوی نمیروند.

قبل از «همیلتون»، نمایش «فان هوم» همین نقش را برای سرمایهگذاران داشت.
«فان هوم» نمایش محبوب منتقدان هم بود و در مراسم جوایز تئاتری آمریكا، پنج جایزه اصلی از جمله جایزه بهترین موسیقی را از آن خود كرد. این موفقیت واقعا خیرهكننده بود.
مارك سورز و جس هورویتس سرمایهگذاران «فان هوم» به خوبی آن شب را به خاطر دارند. وقتی كه «فان هوم» جوایز اصلی را برد، این سرمایهگذاران بیشتر از ارزش هنری این جوایز، به فكر دلارهایی بودند كه به حسابهایشان سرازیر شده بود.
سورز میگوید: ما به «فان هوم» به چشم یك سرمایهگذاری نگاه میكردیم. واقعا هم جذاب بود چون چیزی فراتر از روشهای سنتی سرمایهگذاری مثل كار در بازار بورس و چیزهای دیگر بود.»
بعد از مراسم جوایز تونی، فروش این نمایش سر به فلك كشید. خود سرمایهگذاران «فان هوم» توانستهاند فقط دو بار این نمایش را ببینند چون گرفتن بلیت برای آنها هم سخت بوده است و دیگر اینكه نمیخواهند با خریداران بلیت رقابت كنند.
چطور در برادوی سرمایهگذاری كنیم؟
سرمایهگذاری در برادوی اصلا آسان نیست. نمایشها معمولا میلیونها دلار هزینه دارند. معمولا تهیهكنندگان و كارگردانها دوست ندارند كه با افراد زیادی سر و كار داشته باشند، به همین دلیل مدل متبوع آنها كار با تعداد كمی سرمایهگذار است كه بتوانند پول زیادی را با رغبت برای یك تئاتر هزینه كنند.
سورز و هورویتس روی «فان هوم» تنها 25هزار دلار سرمایهگذاری كردند، یعنی پایینترین گزینه موجود.
سیستم مالی برادوی مثل سیستم مالی اجاره دادن خانه است. شما همان ابتدای كار سرمایه اجرای تئاتر را پرداخت میكنید. بعد هر هفته چك فروش بلیتها را دریافت میكنید. پس هر چه نمایش هفتههای بیشتری روی صحنه باشد، شما هم پول بیشتری به جیب میزنید.
كیمبرلی لورن ایتون كه یكی از تهیهكنندگان قدیمی برادوی است و در تامین سرمایه برای نمایش «فان هوم» دست داشته میگوید: «این كلیشه قدیمی درست است كه میگوید اینجا در برادوی میشود زندگی را چرخاند اما گاهی برادوی (از نظر میزان درآمد) برای مردن خوب است.»
راز موفقیت برادوی
پیشبینی اینكه آیا یك نمایش قرار است سودده باشد واقعا یكی از سختترین كارها در برادوی است و نیازی به گفتن نیست كه حدس زدن اینكه یك نمایش قرار است به سود خیرهكنندهای برسد عملا غیرممكن است. این باور در برادوی چنان عمیق است كه به یك ضربالمثل بین افرادی كه در اینجا كار و زندگی میكنند تبدیل شده و حتی راهش را به ترانهها هم باز كرده است. مثل این ترانه بسیار معروف از اروینگ برلین: «هیچ تجارتی مثل تجارت تئاتر نیست.»
با این حال هم «همیلتون» و هم «فان هوم» از همان ابتدا نشانههایی از خود بروز دادند كه میشد حدس زد موفق خواهند شد. این نشانه این بود: قبل از اینكه این نمایشها در سالنهای برادوی روی صحنه بروند، در سالن نمایش پابلیك كه خارج از برادوی در نیویورك قرار دارد، اجرا شدند و همه بلیتهای آنها قبل از شروع نمایش فروخته شد. بنابراین سرمایهگذاران این فرصت را داشتند كه قبل از سرمایهگذاری برای اجرا در برادوی، این دو نمایش و البته میزان فروش آنها را ببینند.
هورویتس كه در بخش امور مالی فعال است میگوید: «ما به طور غافلگیركنندهای اطلاعات زیادی درباره این نمایش داشتیم.» هورویتس عاشق تئاتر است اما به همراه شریكش مانند هر سرمایهگذار دیگری با احتیاط كار سرمایهگذاری در برادوی را پیش برد. آنها همه ارقام مربوط به این نمایش را زیر نظر گرفتند و آنها را تحلیل كردند. همچنین به خوبی درباره كارگردان و تهیهكننده نمایش «فان هوم» مطالعه كردند و میزان برگشت سرمایه نمایشهای قبلی آنها را به خوبی آنالیز كردند.

چطور از یك نمایش میشود سود برد؟
سورز و هورویتس همین حالا هم سود زیادی از نمایش بردهاند. هر هفته چكهای بیشتری برای آنها میآید. نمایش آنها كمی بیش از یك سال است كه روی صحنه میرود و به نظر نمیرسد كه به این زودیها اجرایش متوقف شود. برای این دو شریك، مسئله فقط پول نیست. آنها به واسطه این نمایش حالا به جاهایی مثل مراسم جوایز تونی دعوت میشوند كه قبلا فكرش را هم نمیكردند روزی پایشان به آنجا باز شود.
اما همه اینها در برابر سودی كه برگزاری تور به آنها میدهد بازیچه هستند. موفقترین نمایشهای برادوی آنهایی هستند كه در جاهای دیگر تور برگزار میكنند. قرار است «همیلتون» تور داخلی خود را در سالهای 2017 و 2018 برگزار كند و بعد از آنها در یك تور بینالمللی به اروپا و استرالیا برود. «فان هوم» هم تور آمریكایی خود را انتهای همین امسال شروع خواهد كرد. در همه اجراها، حتی اگر در یك دبیرستان باشد، سرمایهگذاران سود خواهند برد. برای سرمایهگذاران «همیلتون»، این نمایش مصداق بارز بخش معروفی از ترانه تئاتر است: «به اطراف نگاه كن، به اطراف نگاه كن و ببین كه ما چقدر خوششانسیم كه همین حالا زندهایم.»
https://alcaldiasancristobal.gob.ve/
https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/
https://collegiogeometri.mb.it/