میلیونها کاربر اینترنت شرکت بندویت (برودبند) و مشاغل مختلف از سرعت بد اینترنت شکایت دارند.این در حالی است که شرکت مخابرات انگلستان 7/ 1 میلیارد پوند مالیات دریافت کرده است تا سیستم خدمات را توسعه دهد. در پی انتشار اخبار مربوط به اوضاع نابسامان و سرعت پایین اینترنت نمایندگان پارلمان انگلستان در گزارشی از شرکت مخابرات این کشور خواستهاند تا به مونوپولی خود در زیرساختهای پهنای باند کشور خاتمه دهد. گفته میشود حدود 5.7 میلیون کاربر، بهویژه ساکنان مناطق غیرشهری، با سرعت خیلی پایین اینترنت مواجه هستند.

شرکت مخابرات انگلستان اعلام کرده که هر نوع انتقاد را با جدیت دنبال میکند، اما گزارش نمایندگان را گزارشی «گمراهکننده و نادرست» خوانده است. به عقیده این شرکت از بین رفتن مونوپولی خدمات ارتباطی و اینترنتی طرحی اشتباه است. کارمندان بخش رسانه شرکت مخابرات در صدای ضبط شده که به دست نمایندگان رسیده است، گزارش آنها را مورد تمسخر قرار دادهاند. گرنت شاپس، وزیر سابق حزب محافظهکار انگلیس، فایلی صوتی را به اشتراک گذاشته و مدعی است که این فایل نشاندهنده اهانت شرکت مخابرات به مشتریانش است.
شاپس میگوید صدای ضبط شده نشان میدهد که کارمندان این شرکت اهمیتی برای مشکلات مطرح شده در گزارش قائل نیستند. وی به خبرگزاری بیبیسی گفته است: «کارمندان دفتر رسانهای شرکت مخابرات پس از تمام شدن مکالماتشان با دفتر من فراموش کردند تا گوشی تلفن را به درستی قطع کنند و مکالمات آنها که فکر نمیکردند به بیرون درز کند، ضبط شد. از مکالمات ضبط شده آنها اینگونه برمیآید که هیچ اهمیتی برای موضوع قائل نیستند.»
گزارش نمایندگان از سوی 121 تن از آنها امضاء شده بود. در بین این افراد میتوان از خود شاپس و نماینده حزب کارگر هلن گودمن نام برد. در این گزارش آمده است: «در صورت از بین نرفتن مونوپولی شرکت مخابرات و در صورتی که شرکت مخابرات از شرکت فرعی Openreach جدا نشده و به دو شرکت مجزا تبدیل نشوند، تغییری در سیستم مخابرات و خدمات آنها صورت نمیگیرد و آنها همچنان به پنهانکاری و مخفی کردن مشکلات ادامه میدهند.»
بنا به گفته نمایندگان، در این گزارش «در حالی که شرکتهای کوچک و نسبتا متوسط از سرعت بسار پایین اینترنت رنج میبرند، شرکت Openreach سود بسیاری به دست آورده است و دلیلی برای سرمایهگذاری در شبکه پهنای باند و رفع نواقص یا ایجاد خطوط جدید نمیبیند.»نمایندگان در این گزارش درخواست راهحل روشن، کامل و جامع کردهاند.
در این گزارش همچنین آمده است که شرکت Openreach تا به حال 7/ 1 میلیارد پوند بهصورت مالیات دریافت کرده است تا نقاطی را که دسترسی به آنها مشکل است به اینترنت پرسرعت مجهز کند، اما موفق به انجام وظیفهاش نشدهاست.»شاپس میگوید: «از آنجا که اقتصاد انگلیس در حال حاضر بسیار وابسته به زیرساختهای اقتصادی است، ناکارآمدی و مونوپولی شرکت مخابرات انگلیس و Openreach سبب عقبگرد شرایط کشور و کمبود سرمایهگذاری میشود.»
گفته میشود ناکارآمدی شرکت مخابرات و شرکتهای زیرمجموعه آن برای بهبود زیرساختهای قدیمی و از رده خارج، دلیل اصلی ایجاد اختلال در اقتصاد انگلیس و تحمیل هزینههای میلیاردی در هر سال است. با استفاده از اطلاعات به دستآمده از دفتر آمار ملی انگلیس، محققان به این نتیجه رسیدهاند که حدود 5.7میلیون مشتری پهنای باند به اینترنتی دسترسی دارند که به حداقل سرعت مورد قبول شرکت Ofcome هم نمیرسد و حدود 3.5 میلیون از این کاربران در مناطق غیرشهری ساکن هستند.
قرار بوده است تا این میزان 5 درصد دیگر هم افزایش داشته باشد اما شرکت مخابرات میگوید به دلایل و مشکلات فیزیکی و جغرافیایی در اجرای این طرح تاخیر ایجاد شده است. بررسیهای مقامات انگلیسی حاکی از آن است که 42 درصد شرکتهای کوچک و متوسط در استفاده از سیستم اینترنت خود دچار مشکل هستند و 29 درصد از آنها از شیوه ارائه خدمات ناراضی بودهاند. این مقامات میگویند وجود این مشکلات سالی 11 میلیارد پوند برای اقتصاد انگلیس هزینه دارد. در مقابل شرکت مخابرات انگلیس میگوید: «این ایده که در صورت جدا شدن شرکت مخابرات از شرکتهای زیرمجموعه فرعی، سرمایهگذاری بیشتری در حوزه پهنای باند صورت میگیرد، اشتباه است.»
به گفته این شرکت، یک شرکت کوچکتر و ضعیفتر که به طور مستقل عمل میکند نمیتواند حتی موفق شود تا سرمایهگذاریای در حد سرمایهگذاری فعلی شرکت مخابرات داشته باشد. این شرکت میگوید کشور انگلیس همواره در صدر کشورهای اروپایی از لحاظ پهنای باند اینترنت قرار داشته است و 90 درصد خانوارهای این کشور به اتصالات فیبر نوری دسترسی دارند.