پنجشنبه, ۱۷ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Thu, 8 Dec(12) 2022 /
           
فرصت امروز

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) چند سالی هست مورد انواع شک و تردیدها قرار گرفته است. مقصر اصلی هم شبکه های اجتماعی با انبوهی از امکانات سرسام آور هستند. انگار در دنیای کنونی هر ابزاری که به اینترنت وصل نشود، یادآور عصر حجر است. البته با نگاهی منصفانه سرویس های پیامکی خیلی هم از مد افتاده نیستند. هنوز هم اغلب بانک ها و فروشگاه های مهم برای اطلاع رسانی به مشتریان از این سرویس استفاده می کنند. به علاوه، وقتی دسترسی به اینترنت نداریم، دوباره یاد این سرویس دوست داشتنی افتاده و طوری از آن استفاده می کنیم که انگار مدرن ترین ابزار دنیاست. اگر شما هم فکر می کنید دوران طلایی پیامک تمام شده و دیگر خرید سیم کارت معنایی ندارد، باید فورا پای تان را روی ترمز قرار دهید؛ چراکه ماجرا اینقدرها هم ساده نیست!

وقتی در یک مسابقه ماشین سواری جمع اتومبیل های جدید جمع باشد، حضور یک خودروی کلاسیک با فناوری تاریخ مصرف گذشته حسابی جلب توجه می کند. با این حال اگر همین خودروی به اصطلاح کلاسیک را دست یک تعمیرکار حرفه ای دهید، غول بی شاخ و دمی تحویل تان می دهد که حتی جدیدترین ماشین های دنیا را هم توی جیبش خواهد گذاشت. اشتباه نکنید، ما از بحث اصلی مان منحرف نشده ایم، بلکه مثال بالا درباره بازاریابی پیامکی نیز مصداق دارد. این روزها بازاریاب ها نه فقط برای تبلیغات دم دستی، بلکه خدمات مشتری، پیگیری سفارشات و ارائه اطلاعات مورد نیاز به مخاطب از سرویس های پیامک استفاده می کنند. فکر می کنم حالا دیگر کم کم دارید به پیش فرض های قبلی تان درباره مرگ این الگوی بازاریابی شک می کنید، مگر نه؟

آیا بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) هنوز جواب می دهد؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم ترک یک الگوی بازاریابی باید دلایل محکمی داشته باشد. وگرنه شما با خوش خیالی تمام میدان را برای رقبا خالی کرده و دیگر هیچ شانسی در بازار نخواهید داشت. قبول دارم مقدمه مختصر و مفید ما کمتر بازاریاب حرفه ای را قانع می کند تا دوباره سراغ اس ام اس مارکتینگ برود. به همین خاطر در ادامه برخی از دلایل مهم برای بازگشت به این الگوی قدیمی را آماده کرده ایم. اگر شما هم دوست دارید با دست پر از بازاریابی پیامکی استفاده کنید، این مقاله همه آن چیزی است که دنبالش می گشتید. 

مطلب مرتبط: جدیدترین آمارها در زمینه بازاریابی پیامکی

مزایای بازاریابی پیامکی در عصر دیجیتال

مزایای بازاریابی پیامکی در عصر دیجیتال

اغلب مردم دوست دارند همیشه از جدیدترین محصولات دنیا استفاده کنند. مثلا وقتی نسخه جدید گوشی های سامسونگ روانه بازار می شود، همه برای خرید صف می کشند. اصلا هم فرقی ندارد گوشی فعلی شان هنوز مثل ساعت کار می کند یا نه. به هر حال استفاده از جدیدترین موبایل سامسونگ احساسی است که با هیچ چیز در دنیا عوض نمی شود. اگرچه پیامک در طول سال های اخیر جایگاه بی رقیبش را از دست داده است، اما هنوز هم ساده ترین روش برای ارتباط میان آدم هاست. کافی است به این فکر کنید که چقدر طول می کشد اینترنت گوشی تان را روشن کرده، یک اپ پیام رسان را باز و سپس پیام تان را تایپ کنید. آن وقت متوجه نعمت پیامک، با همه فناوری به اصطلاح قدیمی اش، می شوید. 

امیدوارم توضیحات ما اندکی شک و شبهه درباره مرگ بازاریابی پیامکی در ذهن تان ایجاد کرده باشد؛ چراکه در ادامه قصد داریم بعضی از مزایای این سرویس در دنیای دیجیتالی امروز را زیر ذره بین ببریم. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه اضافه ای برویم سراغ اصل مطلب و یکی از روش های کلیدی برای بازاریابی ارزان را مرور کنیم. 

ارتباط سریع و مستقیم: مهمترین مزیت پیامک ها

ارتباط سریع و مستقیم

تا حالا چند بار برای تان پیش آمده آرزوی ارتباط سریع با آدمی در آن سر شهر را داشته باشید؟ قبول دارم شبکه های اجتماعی یا اپ های پیام رسان این وظیفه را به خوبی انجام می دهند، اما مزایای این روش فقط تا وقتی ادامه دارد که هر دو طرف به اینترنت وصل باشند. وگرنه شاید ساعت ها از ارسال پیام تان بگذرد و هیچ جوابی دریافت نکنید. از آنجایی که معمولا آدم ها موبایل شان روی حالت پرواز قرار نمی دهند، استفاده از پیامک شیوه ای بی نهایت ساده و سریع تر خواهد بود. شما با استفاده از این روش بدون اینکه نگران اتصال طرف تان به اینترنت باشید، پیام تان را تحویل داده و به احتمال زیاد در عرض چند دقیقه جواب مورد نظر را دریافت می کنید. 

در دنیایی که سرعت عمل حرف اول و آخر را می زند، بدون استفاده از پیامک خیلی از کارها لنگ می ماند. به همین خاطر اغلب بازاریاب ها در مورد کارهای فوری اصلا ریسک نمی کنند. خب تا وقتی با یک پیامک ارزان به راحتی کار آدم راه می افتد، چرا باید سراغ گزینه های دیگر برود؟ از قدیم هم گفته اند «سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند»؛ پس لطفا در مورد کارهای مهم مثل پیام ‎ثبت یا تحویل سفارش به همین فناوری قدیمی و دوست داشتنی پیامک اکتفا کنید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی پیامکی چیست و چرا مهم است؟

استفاده از کدهای دستوری: میانبری به سوی آسایش

استفاده از کدهای دستوری

فرض کنید چند هفته قبل یک ماشین تویوتا خریده اید و حالا دنبال استفاده از خدمات پس از فروش هستید. احتمالا مراجعه به مراکز خدمات اتومبیل یا انتظار در صف های طولانی پاسخگویی تلفنی برای هر کسی در این دنیا یک عذاب تمام عیار است. به همین خاطر معمولا برندهای بزرگ از خدمات پیامکی برای پیگیری چنین کارهای اعصاب‎خرُدکنی استفاده می کنند. سناریو این بخش معمولا شامل اعلام یک شماره رُند برای ارسال کدهای دستوری از طرف مشتریان است. مثلا شما با ارسال عدد 1 به فلان شماره به طور خودکار در صف خدمات پس از فروش برند مورد نظرتان ثبت شده و بعد از چند دقیقه کارشناس شرکت با شما تماس خواهد گرفت. بی شک این الگو خیلی راحت تر از انتظار بی پایان در صف های خدمات مشتریان است. 

وقتی صحبت از خدمات پیامکی می شود، باید پوشش سراسری خدمات تلفن همراه را نیز مد نظر داشته باشیم. اگرچه هنوز هم مناطق بسیار زیادی در سراسر دنیا از پوشش اینترنت بی بهره هستند، اما وضعیت خدمات دسترسی به تلفن کاملا متفاوت است. بنابراین شما می توانید با اطمینان خاطر بالا برای مشتریان تان پیامک ارسال کنید و مطمئن باشید خیلی زود به دست شان می رسد؛ به همین سادگی.

یادتان باشد برای طراحی کدهای دستوری نباید خیلی ماجرا را پیچیده کنید. مشتریان قرار نیست با این کدها بمب خنثی کنند، بلکه باید در یک چشم به هم زدن نیازشان را برآورده ساخته و دنبال کارهای دیگرشان بروند. توصیه ما در روزنامه فرصت امروز الگوبرداری از خدمات پیامکی یک برند بزرگ در زمینه طراحی کدهاست. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. 

شناخت بهتر مشتریان: بازخوردهای ساده و بی دردسر

شناخت بهتر مشتریان

تا حالا چند بار وقتی از مشتریان درباره یک نکته مهم نظر خواسته اید، با جواب های سربالا یا حتی بی تفاوتی محض رو به رو شده اید؟ بی شک حتی یک بازاریاب هم نیست که تا به حال چنین تجربه سختی را نداشته باشد. به همین خاطر استفاده از یک میانبر ساده برای دسترسی به نظرات واقعی مشتریان مثل نقشه گنج خواهد بود. 

سرویس های پیامکی معمولا ارتباطات سریع را فراهم می کنند. با این حال یک نکته مهم دیگر این وسط انگیزه بالاتر کاربران برای ارائه بازخورد در قالب این خدمات است. شاید در شبکه های اجتماعی کمتر کسی واقعا حوصله شرکت در نظرسنجی برندها را داشته باشد، اما ماجرا درباره سرویس های پیامکی کاملا متفاوت است. به همین خاطر اگر شما به جای سرمایه گذاری بر روی شیوه های جدید از همان سرویس های پیامکی برای دریافت بازخورد مشتریان بهره ببرید، نتیجه خیلی بهتری خواهید گرفت. 

همانطور که یک منتقد سینما باید اطلاعات دقیقی درباره هر فیلم داشته باشد تا نقدی حرفه ای عرضه کند، شما هم بدون شناخت درست مشتریان تان هیچ کاری از پیش نخواهید برد. احتمالا هر بار که کمپینی افتضاح در بازار به چشم تان می خورد، واقعا تعجب می کنید که اصلا چه چیزی در ذهن دست اندرکاران آن جریان داشته است. جواب ما برای این مدل تعجب ها واضح است: عدم شناخت درست از مشتریان!

سرویس های پیامکی به شما برای جلب نظر مشتریان و دریافت بازخوردهای دقیق از آنها کمک می کند. پس به جای اینکه دست روی دست گذاشته یا از اطلاعات دست چندم برای طراحی کمپین استفاده کنید، همین امروز نظرخواهی از مشتریان را شروع کنید. آن هم نه با هر ابزاری، بلکه اس ام اس های کاربردی.

مطلب مرتبط: بازاریابی پیامکی در عصر دیجیتال

تعامل بیشتر با مشتریان: اصلاح اشتباهات در لحظه

تعامل بیشتر با مشتریان

سیستم های دیجیتال هر چقدر هم که پیشرفته باشند، باز هم ممکن است باگ های مختلف سر و کله شان پیدا شود. آن وقت‎ اطلاع رسانی های شما به مشتریان سراسر اشتباه از آب درآمده و موجی از نارضایتی علیه برندتان را به همراه خواهد داشت. قبول دارم اشتباهات مربوط به ارسال اطلاعات برای مشتریان هیچ جوره توجیه پذیر نیست، اما شما باید دنبال راه حلی برای جبران این اشتباهات نیز باشید. ارسال اطلاعات درست در قالب پیامک و عذرخواهی از مشتریان همیشه ایده خوبی به نظر می رسد. اینطوری شما می توانید بدون دردسر اضافه سراغ مشتریان رفته و کارتان را خیلی خوب جلو ببرید. 

تعامل بیشتر با مشتریان برای خیلی از بازاریاب ها فقط در تعداد ایمیل یا محتوای تولیدی در شبکه های اجتماعی خلاصه می شود. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما به جای کمیت باید بر روی کیفیت تعاملات با مشتریان تمرکز داشته باشید. مثلا حتی اگر در ماه 100 تا ایمیل هم برای مشتریان ارسال می کنید، فقط نرخ بازشدگی ایمیل مهم خواهد بود. وگرنه حتی اگر میلیون ها ایمیل هم ارسال کنید، تا وقتی محتوای تان از طرف کاربران باز نشود، هیچ تاثیری نخواهد داشت. 

خیلی از بازاریاب ها تا پای اعداد و ارقام در دنیای کسب و کار وسط نباشد، هیچ الگویی را مورد استفاده قرار نمی دهند. به همین خاطر ما سری به دنیای آمار زده ایم تا خیال تان از این بابت کاملا راحت شود. بر این اساس نرخ بازشدگی پیامک ها در مقایسه با ایمیل تقریبا دو برابر است. به علاوه، براساس گزارش موسسه Business2Community این روش پول کمتری هم در مقایسه با سایر الگوها طلب می کند. اگر حرف مان را باور ندارید، کافی است سری به فهرست قیمت خدمات پیامکی و ایمیلی بیندازید. آن وقت متوجه تفاوت قیمت عمده میان این دو استراتژی خواهید شد. 

سازگاری بیشتر با گوشی های هوشمند: به وقت استقبال از نسل جدید دستگاه های دیجیتال

سازگاری بیشتر با گوشی های هوشمند

زمانی نه چندان دور همه شبکه های اجتماعی و سایت های بزرگ از طریق رایانه های شخصی قابل دسترسی بود. آن زمان نه استیو جابز با ایده خلاقانه آیفون پا به بازار گذاشته بود و نه حتی اسمی از تلویزیون های هوشمند به گوش می رسید. آن زمان هر برندی که دنبال تعامل با مشتریان بود، باید اول از همه تبلیغاتش را به صورت سازگار با رابط کاربردی کامپیوترها طراحی می کرد. وگرنه کلاهش پس معرکه بود. 

به موازات توسعه فناوری های دیجیتال و ظهور انواع گوشی های هوشمند جریان بازاریابی نیز دستخوش تحولات وسیعی شد. به عنوان مثال، این روزها دیگر کمتر کسی برای وب گردی از رایانه استفاده می کند. در عوض گوشی های هوشمند با ابعاد کوچک تر و صدالبته رابط کاربری بهتر دم دست هستند. حالا اگر این وسط سایت یا محتوای بازاریابی شما هنوز هم فقط با کامپیوترها سازگاری داشته باشد، یک فاجعه تمام عیار در انتظارتان خواهد بود. 

باور کنید یا نه، دیگر عمر یکه تازی رایانه ها تمام شده و فقط در کتاب های تاریخ می توان ردی از آن پیدا کرد. این روزها گوشی های هوشمند در طرح ها و رنگ های مختلف دل هر کسی را می برد. بنابراین محتوای بازاریابی تان باید سازگاری دقیقی با این ابزار جدید داشته باشد. خبر خوش اینکه محتوای پیامکی به طور پیشفرض با هر نوع گوشی هوشمندی سازگاری دارد. بنابراین اگر حوصله سر و کله زدن با انواع طراح های محتوا را ندارید، کافی است پیام بازاریابی تان را در این قالب تحویل مخاطب دهید. اینطوری هم کارتان راحت تر می شود، هم ارتباط سریع تری با مشتریان خواهید داشت. همانطور که می بینید، این استراتژی در واقع همام مثال قدیمی «یک تیر و دو نشان» است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و بیشتر از قبل بازاریابی پیامکی را جدی بگیرید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی پیامکی موفق با 14 ایده طلایی

هماهنگی با سایر الگوهای بازاریابی: مزیتی که نمی شود دورش را خط کشید

هماهنگی با سایر الگوهای بازاریابی

شاید تا همین یکی دو دهه قبل استفاده از یک مدل بازاریابی کار برندها را راه می انداخت، اما این روزها دیگر خبری از خاطرات شیرین زمان های دور نیست. در عوض برندها باید از استراتژی های مختلف در کنار هم استفاده کنند تا شاید بخت به آنها رو کرده و شانسی در بازار داشته باشند. این وسط میزان هماهنگی الگوهای بازاریابی با یکدیگر بحث بی نهایت مهمی است. چه بسا روش های بازاریابی شما اگر درست دنبال نشود، خیلی زود صدای کاربران را دربیاورد. می گویید نه؟ کافی است کمی تاریخچه برندهای شکست خورده را مرور کنید. 

بازاریابی پیامکی به عنوان روشی که سال ها قبل امتحانش را پس داده، هماهنگی بسیار بالایی با روش های متنوعی دارد. این امر برای خیلی از بازاریاب ها به مثابه الگویی بی نهایت جذاب تلقی می شود. البته این وسط آنهایی که هنوز شعار «خداحافظی با پیامک» را می دهند، تکلیف‎شان کاملا مشخص است. اگر شما دوست دارید بدون هیچ دلیل منطقی دور یکی از بهترین استراتژی های بازاریابی را خط بکشید، باید دیر یا زود منتظر شکست های مختلف باشید. ما در روزنامه فرصت امروز تجربه بازاریابی پیامکی را بهترین الگوی موجود در دنیا تلقی می کنیم. بنابراین اگر شما دوست دارید هماهنگی بالایی میان استراتژی های مختلف بازاریابی تان داشته باشید، اس ام اس مارکتینگ نقش کانال ارتباط میان آنها را بازی خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: چقدر در مورد بازاریابی پیامکی می دانیم؟

منابع:

https://www.business2community.com

https://www.smartinsights.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/c13be9IA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه